Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Czy warto  zjeść banana przed treningiem?

Czy warto zjeść banana przed treningiem?

Kinga Żuralska

Banany to jedna z najpopularniejszych przekąsek przedtreningowych. Są nie tylko smaczne, ale także bogate w węglowodany i łatwostrawne. Ponadto są bardzo pożywne dzięki zawartości ważnych składników odżywczych, a także minerałów np. takich jak potas.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Dlaczego warto jeść banana przed treningiem?

Bogate w węglowodany

Podobnie, jak inne owoce, banany są dobrym źródłem węglowodanów. Średniej wielkości banan dostarcza około 26 g węglowodanów. Spożywanie węglowodanów przed ćwiczeniami może być szczególnie korzystne w przypadku dłuższych treningów, takich jak jazda na rowerze lub bieganie, ponieważ może to opóźnić czas, po jakim Twoje ciało będzie musiało korzystać z zapasów  glikogenu( paliwo wewnątrzmięśniowe)). Co więcej, może to wpłynąć na lepszą efektywność treningu i opóźnić zmęczenie.

W badaniu naukowym wykazano, że spożywanie węglowodanów 15 minut przed bieganiem, zwiększa wytrzymałość i wydłuża czas, po którym pojawia się wyczerpanie, o prawie 13%.

Łatwo przyswajalne źródło energii

Dojrzałe banany są bogate w glukozę, dzięki czemu są łatwiejsze do strawienia, niż wiele innych produktów spożywczych. W przeciwieństwie jednak do cukierków mają błonnik, który spowalnia wchłanianie cukru do krwi. Z tego powodu banany mogą być dobrym wyborem, jako przekąska przedtreningowa, ponieważ mogą zapewnić Twojemu ciału długotrwałą energię bez obciążania układu trawiennego i przyczyniania się do rozstroju żołądka.

Bogate w potas

Banany są doskonałym źródłem potasu. Jeden średni banan zapewnia około 10–14% zalecanej dziennej wartości tego składnika odżywczego. Potas jest ważnym minerałem, który reguluje ciśnienie krwi, utrzymuje funkcję nerwów i kontroluje równowagę płynów w organizmie. Zbyt niski poziom potasu może powodować skurcze mięśni.

Biorąc pod uwagę, że potas jest wydalany przez pot, ważne jest, aby osoby aktywne fizycznie spożywały dużo żywności i napojów bogatych w potas w celu uzupełnienia elektrolitów. Zjedzenie banana przed treningiem może pomóc zaspokoić zapotrzebowanie na potas, co poprawia pracę mięśni i pomoże zapobiegać skurczom.

Co warto zapamiętać i jak tę wiedzę wykorzystać?

Banany są bogate w składniki odżywcze, takie jak węglowodany i potas, które są niezbędne do efektywnych ćwiczeń i pracy mięśni. Są również łatwe do strawienia, dzięki czemu stanowią doskonałą przekąskę przed treningiem.

By banany dawały energię na dłużej, spróbuj połączyć je z dobrym źródłem białka, takim jak jogurt proteinowy czy odżywka białkowa, oraz orzechami lub masłem orzechowym.

 


Źródła: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18461096/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK541123/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6566


W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie