Czy warto  zjeść banana przed treningiem?

Banany to jedna z najpopularniejszych przekąsek przedtreningowych. Są nie tylko smaczne, ale także bogate w węglowodany i łatwostrawne. Ponadto są bardzo pożywne dzięki zawartości ważnych składników odżywczych, a także minerałów np. takich jak potas.

Dlaczego warto jeść banana przed treningiem?

Bogate w węglowodany

Podobnie, jak inne owoce, banany są dobrym źródłem węglowodanów. Średniej wielkości banan dostarcza około 26 g węglowodanów. Spożywanie węglowodanów przed ćwiczeniami może być szczególnie korzystne w przypadku dłuższych treningów, takich jak jazda na rowerze lub bieganie, ponieważ może to opóźnić czas, po jakim Twoje ciało będzie musiało korzystać z zapasów  glikogenu( paliwo wewnątrzmięśniowe)). Co więcej, może to wpłynąć na lepszą efektywność treningu i opóźnić zmęczenie.

W badaniu naukowym wykazano, że spożywanie węglowodanów 15 minut przed bieganiem, zwiększa wytrzymałość i wydłuża czas, po którym pojawia się wyczerpanie, o prawie 13%.

Łatwo przyswajalne źródło energii

Dojrzałe banany są bogate w glukozę, dzięki czemu są łatwiejsze do strawienia, niż wiele innych produktów spożywczych. W przeciwieństwie jednak do cukierków mają błonnik, który spowalnia wchłanianie cukru do krwi. Z tego powodu banany mogą być dobrym wyborem, jako przekąska przedtreningowa, ponieważ mogą zapewnić Twojemu ciału długotrwałą energię bez obciążania układu trawiennego i przyczyniania się do rozstroju żołądka.

Bogate w potas

Banany są doskonałym źródłem potasu. Jeden średni banan zapewnia około 10–14% zalecanej dziennej wartości tego składnika odżywczego. Potas jest ważnym minerałem, który reguluje ciśnienie krwi, utrzymuje funkcję nerwów i kontroluje równowagę płynów w organizmie. Zbyt niski poziom potasu może powodować skurcze mięśni.

Biorąc pod uwagę, że potas jest wydalany przez pot, ważne jest, aby osoby aktywne fizycznie spożywały dużo żywności i napojów bogatych w potas w celu uzupełnienia elektrolitów. Zjedzenie banana przed treningiem może pomóc zaspokoić zapotrzebowanie na potas, co poprawia pracę mięśni i pomoże zapobiegać skurczom.

Co warto zapamiętać i jak tę wiedzę wykorzystać?

Banany są bogate w składniki odżywcze, takie jak węglowodany i potas, które są niezbędne do efektywnych ćwiczeń i pracy mięśni. Są również łatwe do strawienia, dzięki czemu stanowią doskonałą przekąskę przed treningiem.

By banany dawały energię na dłużej, spróbuj połączyć je z dobrym źródłem białka, takim jak jogurt proteinowy czy odżywka białkowa, oraz orzechami lub masłem orzechowym.

 

Źródła: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18461096/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK541123/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6566