Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Dieta a zdrowe serce

Dieta a zdrowe serce

Maciej Sulikowski

Choroby sercowo-naczyniowe (CVD) obok nowotworów dziesiątkują ludzkość. Najgorszy w tym wszystkim jest fakt, iż możemy zapobiegać wielu incydentom sercowo-naczyniowym oraz wielu nowotworom stosując odpowiednią dietę, trenując, unikając pewnych produktów i zachowań.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Co roku z powodów sercowo-naczyniowych umiera na świecie ok. 16.7 milionów ludzi, stanowiąc 30% wszystkich zgonów. 

CVD stanowi również poważne obciążenie ekonomiczne dla systemów opieki zdrowotnej pod względem kosztów bezpośrednich (np. hospitalizacji, usług rehabilitacyjnych, wizyt lekarskich, leków) oraz kosztów pośrednich związanych ze śmiertelnością i zachorowalnością (np. straty produktywności z powodu przedwczesnej śmiertelności, niepełnosprawności, zwolnień lekarskich itd.). W swojej publikacji z 2006 r. specjaliści z American Heart Association oszacowali, że roczny koszt CVD w USA w 2006 r. wyniósł 457.4 mld USD, z czego 64% (292.3 mld USD) stanowiły koszty bezpośrednie.

Czy można jakoś przeciwdziałać chorobom sercowo-naczyniowym?

Można. Dieta i aktywność fizyczna są bezsprzecznie powiązane z czynnikiem ryzyka poważnych chorób sercowo-naczyniowych, takich jak choroba wieńcowa (CHD) i udar. Odpowiednia dieta i aktywność fizyczna mogą też zmniejszać ryzyko wystąpienia cukrzycy, nadciśnienia, oporności insulinowej, zaburzeń lipidowych, przewlekłego stanu zapalnemu i otyłości. Cukrzyca to doskonałe środowisko dla rozwoju nowotworów („lubią” one nadmiar insuliny) i choroby wieńcowej (cukrzycy często towarzyszy otyłość, nadciśnienie, ale także insulinooporność, hiperinsulinemia i hiperglikemia; takie środowisko sprzyja miażdżycy).

Sądzi się, że:

Produkty wysokoprzetworzone sprzyjają większości chorób współczesnej cywilizacji, a te nieprzetworzone pozwalają utrzymać zdrowie,

Produkty bogate w cukry proste sprzyjają stanowi zapalnemu, rozwojowi wielu chorób, w tym cukrzycy, nowotworów, chorób sercowo-naczyniowych i pośrednio przyczyniają się do skrócenia oczekiwanego czasu życia danej osoby,

Tłuszcze trans i nasycone są powiązane z większym ryzykiem wystąpienia choroby wieńcowej. Komentarz: mijają kolejne lata i wydaje się, że panika związana z konsumpcją tłuszczów nasyconych (np. głównie źródeł) zwierzęcych była trochę na wyrost, na co wskazują kolejne metaanalizy badań. Z kolei w USA podjęto kroki do całkowitej eliminacji tłuszczów trans z diety,

Tłuszcze wielonienasycone (np. z grupy omega-3) wykazują działanie ochronne w kontekście choroby wieńcowej (o ile nie przesadza się z ich podażą w diecie),

Oliwa z oliwek jest ważnym składnikiem diety śródziemnomorskiej. Wykazuje działanie przeciwzapalne. Najprawdopodobniej stan zapalny jest ważnym czynnikiem rozwoju choroby wieńcowej (i sprzyja także kancerogenezie),

Orzechy włoskie są zdrowe. Jedz orzechy włoskie! Regularna konsumpcja orzechów pozwala na zmniejszenie markerów stanu zapalnego oraz poprawę funkcji śródbłonka, co odnotowano w badaniach klinicznych dotyczących orzechów. Prawdopodobnie dlatego orzechy chronią serce i układ krążenia,

Sód w diecie wiąże się z podwyższeniem ciśnienia krwi, a potas w diecie zmniejsza ryzyko nadciśnienia i udaru mózgu, dlatego należy unikać słonych pokarmów,

Odpowiednio częste spożywanie owoców i warzyw chroni przed nadciśnieniem, CHD i udarem mózgu. Komentarz: nie stosowałbym pochopnie owoców będących bombą energetyczną (np. bananów),

Wykazano, że diety takie jak DASH czy dieta śródziemnomorska zmniejszają ryzyko nadciśnienia i CHD.

 


Źródła: Ewa Janeczko-Sosnowska,Cezary Sosnowski „Odrębności choroby wieńcowej u chorych na cukrzycę typu 2” https://www.termedia.pl/Odrebnosci-choroby-wiencowej-u-chorych-na-cukrzyce-typu-2,8,3238,1,0.html K Srinath Reddy i in. „Diet, n utrition and the prevention of hypertension and cardiovascular diseases” https://www.cambridge.org/core/journals/public-health-nutrition/article/diet-nutrition-and-the-prevention-of-hypertension-and-cardiovascular-diseases/3DA47A4A4996488F44A3D5619E28726E A. M. Badowska-Kozakiewicz „Patofizjologia człowieka”, wydanie 2013 J Salas-Salvadó “Components of the mediterranean-type food pattern and serum inflammatory markers among patients at high risk for cardiovascular disease” https://www.nature.com/articles/1602762/ Małgorzata Wroniak, Magdalena Maszewska “Oliwa z oliwek w diecie śródziemnomorskiej” http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.agro-0e4d8af4-73c0-41be-95dc-b02a59981603/c/026_036_Wroniak.pdf Franca Marangoni I in. “Levels of the n-3 Fatty Acid Eicosapentaenoic Acid in Addition to Those of Alpha Linolenic Acid Are Significantly Raised in Blood Lipids by the Intake of Four Walnuts a Day in Humans” https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17008073/ Nicolas Blondeau “Alpha-Linolenic Acid: An Omega-3 Fatty Acid with Neuroprotective Properties—Ready for Use in the Stroke Clinic?” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4350958/


W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie