Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dieta kapuściana - zasady, efekty, jadłospis

Dieta kapuściana - zasady, efekty, jadłospis
Dietę kapuścianą należy zaliczyć do diet błyskawicznych, czyli takich, które pozwalają zrzucić wiele kilogramów na przestrzeni bardzo krótkiego czasu. W Polsce istnieje plotka, jakoby były prezydent Aleksander Kwaśniewski stosował wspomnianą dietę, zawdzięczając jej utratę wagi, stąd też nazwa w naszym kraju znana jest jako dieta prezydencka.

Na czym polega dieta kapuściana?

Głównym elementem jadłospisu diety prezydenckiej jest zupa przygotowana na bazie kapusty (białej, włoskiej lub kiszonej), cebuli, zielonej papryki, selera naciowego, pomidorów i przypraw (pieprzu, czosnku i chili). Menu obejmuje również wszystkie warzywa niezawierające skrobi, owoce, chudą wołowinę, ryby niskotłuszczowe, drób bez skóry, brązowy ryż i odtłuszczone mleko. Niedozwolone są natomiast produkty wysoko przetworzone, smażone i mączne potrawy, pieczywo, napoje gazowane, sól, a także tłuszcz.

Dieta kapuściana - zasady

Zasady diety kapuścianejDieta kapuściana trwa zwykle nie dłużej niż tydzień. Każdego dnia należy spożyć specjalnie przygotowaną zupę. Pozostałe posiłki są komponowane na bazie świeżych warzyw, owoców oraz niewielkiej porcji mięsa i ryżu. 

W pierwszych 3 dniach od rozpoczęcia dozwolone są również niektóre owoce i warzywa. W 4 dniu walki z odchudzaniem pojawiają się w menu koktajle na bazie mleka i banana. W kolejnych dniach pojawiają się niewielkie ilości mięsa, ryb oraz ryżu. Trzeba też pamiętać o wypijaniu odpowiedniej ilości wody mineralnej (minimum 2 litry na dobę). Niekiedy można ją zastąpić czarną herbatą bez cukru.

Dieta kapuściana - przykładowe posiłki

Jadłospis w diecie został ułożony w taki sposób, aby jego podstawą była zupa kapuściana. Jest to dieta błyskawiczna, której posiłki posiadają niski poziom kaloryczności, tym samym pomagając organizmowi utracić wagę. Poniżej przedstawiamy przykładowy jadłospis przygotowany na tydzień, jak i sam przepis na zupę kapuścianą. 

Przepis na zupę kapuścianą

  • główka kapusty włoskiej, białej lub 3 kg kapusty kiszonej (dobrze opłukanej)
  • 6 cebul
  • 2 zielone papryki
  • seler naciowy (cały pęczek)
  • 5 pomidorów lub puszka
  • do smaku pieprz, czosnek, chilli

Składniki dokładnie myjemy. Kapustę kroimy w paski, natomiast całą resztę kroimy w kostkę. Warzywa (z wyjątkiem kapusty) dusić na patelni, aż do ich miękkości, następnie przełożyć wszystko do garnka, zalać wodą i zagotować. Na końcu dodać przyprawy wedle uznania. 

Jadłospis - dzień 1

  • śniadanie: zupa kapuściana
  • II śniadanie: gotowany na parze kalafior, ogórek i rzodkiewka
  • obiad: zupa kapuściana
  • podwieczorek: 2 szklanki truskawek
  • kolacja: 1-2 litry wody mineralnej, niegazowanej

Jadłospis - dzień 2

  • śniadanie: zupa kapuściana
  • II śniadanie: gotowany na parze brokuł, papryka czerwona i rzodkiewka
  • obiad: zupa kapuściana
  • podwieczorek: 2 szklanki malin
  • kolacja: 1-2 litry wody mineralnej, niegazowanej

Jadłospis - dzień 3

  • śniadanie: pieczona cukinia, marchew, papryka czerwona
  • II śniadanie: zupa kapuściana
  • obiad: zupa kapuściana
  • podwieczorek: 2 pomarańcze
  • kolacja: 1-2 litry wody mineralnej, niegazowanej

Jadłospis - dzień 4

  • śniadanie: zupa kapuściana
  • II śniadanie: mleko odtłuszczone (200 ml), 1 banan
  • obiad: zupa kapuściana
  • podwieczorek: 2 banany
  • kolacja: mleko odtłuszczone (1 l), woda mineralna, niegazowana (1 l)

Jadłospis - dzień 5

  • śniadanie: zupa kapuściana
  • obiad: grillowana pierś kurczaka (200 g), ogórek, papryka, rukola
  • kolacja: 6 małych, czerwonych papryk, 1-2 litry wody mineralnej, niegazowanej

Jadłospis - dzień 6

  • śniadanie: zupa kapuściana
  • obiad: grillowana pierś indyka, brokuły
  • kolacja: 6 ugotowanych buraków, 1-2 litry wody mineralnej, niegazowanej

Jadłospis - dzień 7

  • śniadanie: zupa kapuściana
  • obiad: dorsz duszony (180 g), fasolka szparagowa zielona
  • kolacja: gotowany brokuł, szpinak, pomidory, papryka, 1-2 litry wody mineralnej, niegazowanej

Dieta kapuściana - wady i zalety

Jak w każdej kontrowersyjnej metodzie odchudzania możemy dostrzec dwie strony medalu.
 

Wady

Zalety

wystąpienie efektu jo-jo po zakończeniu kuracji

łatwość przygotowania posiłków

niski poziom wartości odżywczych w pokarmach

koszty diety są niskie

monotonność

oczyszczenie organizmu z nadmiernych toksyn

nietrwały efekt

skuteczność

dostarczenie niskiego poziomu energii

 

Zanim zdecydujemy się na wybranie takiej formy redukcji tkanki tłuszczowej, warto sprawdzić, jakie niekorzyści może nam to przynieść.

Dieta kapuściana - efekty jakich możemy się spodziewać

Przy skrupulatnym przestrzeganiu założeń przyjętych dla diety kapuścianej efekty mogą być iście satysfakcjonujące dla naszej sylwetki. Kuracja ta przewiduje zrzucenie aż do 6 kg wagi w ciągu tygodnia. Należy pamiętać, że przy takich dietach w początkowej fazie ubywa nam nadmiar wody z organizmu, a nie redukcji tkanki tłuszczowej. Dieta kapuściana dostarcza niewiele energii, dlatego nie zaleca się jej stosowanie osobom prowadzącym aktywny tryb życia.

W przypadku stosowania tak kontrowersyjnych metod odchudzania warto pamiętać, że możecie skorzystać z indywidualnego, w pełni zbilansowanego planu dietetycznego ułożonego przez profesjonalnego dietetyka. https://potreningu.pl/plan 

Czy warto przejść na dietę kapuścianą?

Dieta kapuściana należy do diet błyskawicznych, a co za tym idzie, ryzykiem mało trwałego efektu, a nawet ryzykiem wystąpienia niepożądanego efektu jo-jo. Pomimo jej skuteczności nie jest ona przeznaczona dla każdej osoby. Prowadząc aktywny tryb życia, organizm ludzki potrzebuje wysokiego zasobu energii dostarczanego z pokarmów, jak i bogactwa wartości odżywczych, których niestety wspomniana kuracja nam nie dostarczy. 

Choć na pierwszy rzut oka skuteczność tej metody wydaje nam się atrakcyjna, o tyle jej monotonność i brak pewności stałego efektu pozostawia wiele do życzenia. W momencie zdecydowania się na jakąkolwiek formę odchudzania warto pamiętać, że tym najlepszym rozwiązaniem dla naszego organizmu będzie wybranie kuracji w pełni zbilansowanej i zróżnicowanej w sukcesywnym gubieniu tkanki tłuszczowej. 

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę