Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Niedobór witaminy D sprzyja nadwadze

Niedobór witaminy D sprzyja nadwadze

PoTreningu

Nie ulega wątpliwości, że problem związany z nadmiarem tkanki tłuszczowej spowodowany jest przede wszystkim nadmiarem dostarczanych kalorii i zbyt małą aktywnością fizyczną. Oprócz tych dwóch czynników są jednak jeszcze inne, o których bardzo często zapominamy, a tymczasem mogą mieć one spore znaczenie dla estetyki naszej sylwetki.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Okazuje się, że nie tylko nadwyżka energetyczna, ale również niedobór niektórych składników pokarmowych może wyraźnie przyczyniać się do zwiększenia masy ciała. W poprzednich artykułach opisywałem już rolę białka, błonnika, wapnia czy nienasyconych kwasów tłuszczowych w profilaktyce nadwagi i otyłości zwracają uwagę na ich „odchudzające” właściwości. Oprócz wymienianych już wcześniej składników, na sprawność gospodarki energetycznej organizmu wpływać może także witamina D.

Przeprowadzone w ostatnich latach obserwacje wykazały, że obniżony poziom 25-hydroksywitaminy D we krwi powiązany jest z gorszą wrażliwością tkanek obwodowych na działanie ważnego hormonu – insuliny. Zaburzenie to sprzyja pogorszeniu stanu zdrowia i estetyki sylwetki. W ostatniej dekadzie pojawiło się też wiele prac naukowych opisujących wpływ witaminy D na komórki „beta” trzustki, odpowiedzialne ze produkcję insuliny. Nie ma w zasadzie wątpliwości, że niedostateczna podaż i synteza w ustroju tej witaminy sprzyja pogorszeniu przynajmniej kilku parametrów metabolicznych.

Kto jest narażony na niedobory witaminy D? Niestety pod naszą szerokością geograficzną – wszyscy. Zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym i wczesną wiosną. Choć witamina D występuje w niektórych pokarmach, to w zasadzie większość naszego zapotrzebowania zaspokajamy dzięki ekspozycji ciała na działanie promieni słonecznych. Jak wiadomo – możliwe jest to w zasadzie jedynie latem. Witamina D co prawda może być magazynowana w ustroju, jednak jej zapasy starczają góra na kilka tygodni. Tak więc przez większą część roku borykamy się z mniejszymi lub większymi jej niedoborami. Jak temu zaradzić?

Jaja, nabiał, ryby – są relatywnie dobrym źródłem witaminy D, jednak żeby dostarczyć odpowiednią jej ilość w warto włączyć przynajmniej w czasie zimy suplement diety. Choć istnieje wiele sprzecznych opinii dotyczących optymalnej dawki to wiele wskazuje na to, że rekomendowane dzienne spożycie mieszczące się w przedziale 8 – 10mcg na dobę jest raczej ilością niewystarczająca i warto zaopatrzyć się w preparat, który zawiera większą dawkę.