Dbamy o Wasze zdrowie - na czas zamknięcia siłowni wszystkie plany -30%! Szczególnie teraz ważne jest, by wzmacniać swój organizm! Trzymaj dietę i ćwicz w domu z naszymi planami. Skorzystaj z oferty

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Napoje typu light i utrata masy ciała

Napoje typu light i utrata masy ciała
Napoje zawierające syntetyczne substancje słodzące wydają się być atrakcyjną alternatywą dla odpowiedników słodzonych sacharozą i innymi cukrami. Wynika to z faktu, iż pozwalają uzyskać pożądany smak przy jednoczesnym obniżeniu kaloryczności. Niektóre źródła jednak przekonują, iż syntetyczne substancje słodzące mogą paradoksalnie zwiększać apetyt na słodycze, wywołując specyficzną odpowiedź hormonalną za pośrednictwem receptorów smakowych.



Innymi słowy, w niektórych kręgach panuje przekonanie, że spożycie słodkiego, bezcukrowego napoju wywoła odpowiedź ze strony insuliny (hormonu hipoglikemizującego, którego poziom wyraźnie się podnosi zwłaszcza po spożyciu węglowodanów), a to w konsekwencji doprowadzi do obniżenia poziomu glukozy i tym samym - w ramach kompensacji - zwiększy apetyt na słodkie.

Wyżej przedstawiony pogląd, choć na pierwszy rzut oka wydaje się logiczny, to w eksperymentach przeprowadzanych z udziałem ludzi nie znalazł potwierdzenia, przynajmniej w przypadku popularnych u nas syntetycznych substancji słodzących takich jak sukraloza, aspartam, sacharyniany czy acesulfam-K. Dr Andrew Renwick z Uniwersytetu Southampton, na podstawie analizy dostępnej literatury w swojej pracy przeglądowej stwierdził, że nie istnieją wiarygodne dowody wspierające tezę, że spożycie syntetycznych słodzików zwiększa pobór pokarmu, czy też – wywołuje odpowiedź ze strony hormonów takich jak insulina czy glukagon.

Do podobnych wniosków doszli duńscy naukowcy (Raben i wsp.), którzy wykazali, że spożywanie bezkalorycznych napojów z dodatkiem substancji słodzących takich jak aspartam czy stevia może być korzystną alternatywą dla tych słodzonych sacharozą. Podczas eksperymentu nie zaobserwowano, by osoby spożywające napoje z dodatkiem słodzików próbowały zrekompensować sobie „brak cukru”. Dodatkowo okazało się, że Stevia korzystnie wpływa na poposiłkową glikemię.

Podobnych badań jest więcej, jednak i one nie przekonują sceptyków. Warte w tym miejscu podkreślenia jest, że w suplementacji sportowej bezustannie poszukuje się związków, które zwiększałyby wyrzut insuliny niezależnie od spożycia pokarmu. Tak naprawdę, gdyby popularne słodziki powodowały wyrzut insuliny niezależny od poziomu glukozy, ich rola w suplementacji sportowej byłaby nieoceniona. Można byłoby np. zwiększyć wychwyt aminokwasów czy choćby kreatyny przez komórki mięśniowe bez dodatku węglowodanów. Opisywany jako negatywny, domniemany wpływ syntetycznych substancji słodzących na odpowiedź hormonalną miałby więc w tym kontekście walor korzystny. Niestety, nie znalazł on potwierdzenia w badaniach z udziałem ludzi.

Intense sweeteners, food intake, and the weight of a body of evidence. Renwick AG.

Sucrose compared with artificial sweeteners: different effects on ad libitum food intake and body weight after 10 wk of supplementation in overweight subjects. Raben AVasilaras THMøller ACAstrup A.



Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę