Jak uniknąć zatrucia pokarmowego w czasie lata

Zespół objawów charakterystycznych dla zatrucia pokarmowego nazywa się potocznie „grypą żołądkową” czy też „jelitówką”. Te łagodnie brzmiące eufemizmy nie oddają jednak klimatu męczarni jakie znosić muszą osoby, które zetknęły się np. z popularną Salamonellą w okresie letniego wypoczynku. Kto miał okazję się przekonać czym jest prawdziwe zatrucie pokarmowe, ten doskonale wie o czym mówię, a kto nie wie – oby nigdy się nie przekonał. Tymczasem zdecydowanej większości zatruć pokarmowych można uniknąć stosując się do pewnych prostych zasad i wykazując pewne zainteresowanie jakości spożywanej żywności. Niniejszy artykuł traktuje właśnie o szeroko rozumianej profilaktyce.

Myj ręce

Zalecenie to brzmi banalnie, ale prawda jest taka, że gdyby praktyka regularnego mycia rąk była powszechna, liczba zatruć pokarmowych zmniejszyłaby się diametralnie. Co istotne, w większym stopniu dotyczy to osób, które konsumują posiłki niż je przygotowują. Owszem od czasu do czasu w mediach pojawiają się doniesienia, że oto dzieci na kolonii zatruły się zupą pomidorową czy surówką, ale statystycznie rzecz ujmując takie przypadki stanowią mniejszość. Zazwyczaj posiłki serwowane w placówkach zbiorowego żywienia są pod względem mikrobiologicznym bezpieczne. To my, konsumenci siadając do stołu z nieumytymi rękami zakażamy żywność i wprowadzamy zarazki do naszego przewodu pokarmowego. Oprócz mycia rąk ważne jest również mycie produktów spożywczych przed konsumpcją (np. owoców).

Nie stołuj się w podejrzanych miejscach

Powyżej wspomniałem, że w restauracjach czy stołówkach rzadko kiedy jedzenie zakażone jest drobnoustrojami chorobotwórczymi. Nie oznacza to jednak, iż należy na ewentualne zagrożenia machnąć ręką. Wszelkie budzące Twoje obawy miejsca należy omijać szerokim łukiem. Jeśli zachodzi podejrzenie, że w punkcie nie ma odpowiednich warunków do przechowywania żywności (przykładowo – nagrzana na słońcu plastikowa budka z kebabem nie jest najlepszym miejscem na przechowywanie surówek, sosów czy mięsa), warto udać się gdzie indziej. Podobnie przestrzec chciałbym przed zakupem żywności u przypadkowych sprzedawców oferujących swój towar „na chodniku” przy małym straganiku, krzesełku wyciągających go z siatki…

Zwracaj uwagę na to co jesz

Pamiętaj, że jogurty, mięso, napoje mleczne, surówki, sałatki i im podobne powinny być przechowywane w lodówce. Jak wybierasz się do sklepu spożywczego zwróć uwagę na temperaturę wkładanego do koszyka produktu. Jeśli serek, który wyciągasz z lodówki jest ciepły, to rozsądnym jest odłożenie go na miejsce i poinformowanie obsługi sklepu o zaistniałej sytuacji lub też – jeśli zaniedbania są ewidentna – sanepidu. Kupując lody – zwracaj uwagę na ich kształt, jeśli wyczujesz przez opakowanie, że jest on nierównomierny, zmieniony,  znaczy to że produkt mógł być już wcześniej rozmrażany i nie nadaje się do spożycia. Unikaj także sosów otrzymanych na bazie surowych jaj, pamiętaj, że łatwo psują się także ryby oraz niektóre owoce.

Wnioski

Warto sobie zapamiętać, że profilaktyka zatruć pokarmowych ma szczególne znaczenie w okresie  letnim, kiedy wysokie temperatury sprzyjają namnażaniu się drobnoustrojów chorobotwórczych. Podstawowe działania prewencyjne ograniczają się tymczasem głównie do regularnego mycia rąk oraz pewnej selekcji spożywanej żywności. Na wszelki wypadek warto jednak na wakacje zabrać ze sobą listek „węgla” czy też włączyć do suplementacji dobry probiotyk.