Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Potreningowe wydzielanie hormonów a przyrost mięśni

Potreningowe wydzielanie hormonów a przyrost mięśni

PoTreningu

Dość popularny jest pogląd, że dla efektywności przebiegu regeneracji powysiłkowej, a co za tym idzie – dla utrzymania satysfakcjonującego tempa przyrostów siły i masy mięśniowej kluczowe znaczenie ma potreningowa sekrecja hormonów takich jak testosteron, hGH i kortyzol. Tak więc wielu entuzjastów sportów siłowych, w tym również doświadczonych zawodników i trenerów, koncentruje się na tym, by nasilić produkcję hormonów anabolicznych (hGH i testosteronu), a obniżyć – katabolicznych (kortyzol). Niektóre źródła sugerują jednak, że takie postępowanie nie ma uzasadnienia.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Kilka dni temu natrafiłem na dość interesujący artykuł, w którym autor powołując się na dwie publikacje naukowe sugeruje, że powysiłkowa odpowiedź wymienionych powyżej hormonów nie wpływa w sposób istotny na rozwój masy i siły mięśniowej. Jako dowód przytoczył wyniki badań, w których okazało się, że zastosowanie treningu oporowego w przypadku mężczyzn i kobiet, pomimo drastycznie odmiennej reakcji hormonalnej na wysiłek (w jednym badaniu u panów zanotowano 45-cio krotne wyższy wzrost poziomu testosteronu po wysiłku niż u pań), nie powoduje istotnych różnic w nasileniu przebiegu przemian katabolicznych oraz powysiłkowej syntezie białek.

Brak zależności pomiędzy powysiłkowym poziomem testosteronu a syntezą białek mięśniowych zanotowano także w drugim eksperymencie, w którym wzięło udział 56-ciu mężczyzn. Zmiany w jego poziomie w żaden sposób nie były skorelowane z syntezą białek mięśniowych. Jeszcze większe zaskoczenie pojawiło się przy analizowaniu zależności pomiędzy przyrostem masy mięśniowej i poziomem kortyzolu, okazało się bowiem, że wyższe skoki tego katabolicznego hormonu były dodatnio skorelowane z późniejszą hipertrofią włókien mięśniowych typu II. Wpływ był co prawda niewielki, ale zauważalny. Podobną zależność odnotowano tutaj w przypadku hormonu wzrostu.

Treści przytoczonych tutaj publikacji są oczywiście mocno kontrowersyjne. Z pewnością potrzeba dalszych badań by potwierdzić i wyjaśnić opisywane tutaj zależności. Niewykluczone jednak, że powysiłkowa sekrecje hormonów takich jak testosteron, hGH i kortyzol nie ma aż tak istotnego znaczenia dla rozwoju masy i siły mięśniowej jak się powszechnie sądzi. Być może zależności byłyby bardziej wyraźne w przypadku badań bardzo długoterminowych (choć jedno z badań trwało 12 tygodni, co nie jest krótkim okresem). Z pewnością też kontynuacji wymagają badania nad rolą kortyzolu, nie pierwszy raz bowiem okazuje się, że  potreningowa odpowiedź ze strony tego hormonu nie koniecznie jest destrukcyjna dla tkanki mięśniowej.


Źródła: Eur J Appl Physiol. 2012 Jul;112(7):2693-702. J Appl Physiol. 2012 Jun;112(11):1805-13. anabolicminds.com


W artykule mówimy o: Men's boost Trening