Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Bakłażan w zdrowej diecie osób aktywnych

Bakłażan w zdrowej diecie osób aktywnych
Bakłażan to nazwa zwyczajowa owocu rośliny o dość swojskim brzmieniu: psianka podłużna. Na świecie warzywo to znanej jest również jako oberżyna lub bakman, a także jako tytułowa gruszka miłości. Ta ostania nazwa wynika z przypisywanej bakłażanowi od wieków, zdolności do wzmagania potencji.

Ojczyzną oberżyny jest Azja – a dokładniej jej południowa i wschodnia część, a pierwsze wzmianki na jej temat sięgają czasów prehistorycznych. Tradycja spożywania tego warzywa jest bardzo długa, choć w niektórych regionach świata utożsamiany jest z żywnością ludzi ubogich. Tymczasem w Europie często kojarzy się z czymś egzotycznym i wykwintnym, zwłaszcza, że smak – złożony i bogaty, czasem lekko cierpki, niekoniecznie zadowoli nieprzyzwyczajone  do tego typu doznań  podniebienie.  Dlatego też, choć w Polsce bakłażan nie jest trudno dostępny, to jednak nie cieszy się zbyt dużą popularnością. A szkoda, bo nic nie stoi na przeszkodzie, aby od czasu zagościł na naszym stole – niekoniecznie jako danie główne, ale chociaż jako dodatek do znanych i wypróbowanych już potraw.

Jeżeli chodzi o aspekty żywieniowo odżywcze, to bakłażan – podobnie jak większość warzyw,  jest niskokaloryczny , 100 g zawiera zaledwie 20 kcal. Poza tym dostarcza znacznych ilości potasu, a także wapń i magnez. Bakłażan to także bardzo dobre  źródło błonnika. Witamin zawiera raczej niewiele, w tym skromne ilości witaminy C i A. Jednak istotnym aspektem jest fakt, iż fioletowo-niebieska skórka bakłażana zawiera unikalne związki fenolowe, posiadające niewątpliwie korzystny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Do związków tych należą m.in. antocyjany, które z jednej strony odpowiadają za charakterystyczną niebieskofioletową barwę skórki, a z drugiej charakteryzują się  silnym potencjałem przeciwutleniającym. Naukowcy zidentyfikowali związek typowy dla oberżyny – nasuninę.  Badania potwierdzają, iż nasunina chroni lipidy przed peroksydacją, która to spowodować może znaczne, niekorzystne modyfikacje w obrębie błony komórkowej. Badania na hodowlach tkankowych oraz organizmach modelowych wskazują także na zdolność tego związku do ograniczania angiogenezy, czyli kluczowego procesu związanego z rozwojem zmian nowotworowych.

Z wielu względów warto zaryzykować i polubić bakłażana, włączając go do swojej codziennej diety. Jak zatem przyrządzić to warzywo, aby się nie zrazić do jego specyficznego smaku? Na początek sugeruję, używać oberżynę jako składnik rozmaitych zapiekanek – doskonale komponuje się z ziemniakami i sosem pomidorowym, a poza pieczenie łagodzi gorzkawy posmak. Bardziej wprawionych kucharzy zachęcam do przygotowania dania zwanego  musaka (moussaka) – przepysznej zapiekanki, którą chętnie zajadają się mieszkańcy Grecji, popularnej także w krajach bałkańskich i na Bliskim Wschodzie.