Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Białe czy czerwone – które mięso wybrać?

Białe czy czerwone – które mięso wybrać?
W dzisiejszych czasach nie ulega wątpliwości fakt, że można odpowiednio zbilansować dietę i dbać o zdrowie i kształtować sylwetkę bez konieczności spożywania mięsa. Z reguły jednak nie jest to rozwiązanie najbardziej optymalne i najbardziej korzystne – zwłaszcza gdy mówimy o sportowcach, zarówno tych profesjonalnych, jak i amatorach. Mówiąc o mięsie pojawia się pytanie, jakie mięso wybrać – białe, czy czerwone? Które z nich jest bardziej pożądane w naszej diecie?

Dlaczego mięso jest ważnym składnikiem diety?

Mięso jest jednym z głównych źródeł białka w diecie. Białko znajdujące się w mięsie jest białkiem o wysokiej wartości odżywczej i pełnym składzie aminokwasów. Mięso dostarcza również żelaza, witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B12 – na której niedobory narażeni są wegetarianie i weganie - a także cynku.

Rodzaje mięsa

Mięso dzielimy na trzy grupy:

  • mięso białe
  • mięso czerwone
  • ryby

Mięso czerwone to mięśnie i organy wewnętrzne ssaków lądowych. Charakterystyczny czerwony kolor mięso ssaków lądowych zawdzięcza obecności w komórkach mięśni dużej ilości mioglobiny, której zadaniem jest magazynowanie tlenu.

Do mięs czerwonych zaliczamy:

  • wieprzowinę
  • wołowinę
  • baraninę
  • dziczyznę
  • koninę
  • kaczki
  • gęsi

Do mięs białych zaliczamy:

  • mięso kurczaka
  • mięso indyka
  • mięso królika
  • cielęcinę
  • pozostały drób

Drób to najczęściej polecany rodzaj mięsa. Za jego zalety uznaje się niską zawartość tłuszczu przy jednocześnie wysokiej zawartości pełnowartościowego białka.

Najczęściej polecane są filety z piersi kurczaka oraz indyka. Dość powszechne jest przekonanie, iż mięso białe jest mięsem zdrowszym od mięsa czerwonego. Drób w przeciwieństwie do mięsa czerwonego ma nie wpływać negatywnie na układ krążenia ze względu na niską zawartość cholesterolu.

Mięso drobiowe w rzeczywistości jest dobry źródłem białka – dostarcza około 20g białka na 100 g produktu. Zawiera znikome ilości tłuszczu i cholesterolu.

Jest również mięsem stosunkowo tanim i łatwo dostępnym.

Niewątpliwą zaletą drobiu jest jego łatwa i szybka obróbka termiczna. Wystarczy zaledwie kilka minut by usmażyć lub ugotować pierś z kurczaka.

W porównaniu jednak do innych mięs,  drób – zwłaszcza piesi z kurczaka/indyka – to mięso jałowe, ubogie w składniki odżywcze. Poza białkiem znajdziemy w nim witaminę PP i pirydoksynę. Jednocześnie jest to mięso ubogie w żelazo, cynk i witaminy z grupy B.

Z pewnością w diecie znajduje się miejsce na chude mięso drobiowe, jednakże nie powinno być ono jedynym i/lub głównym źródłem białka w diecie.

Wołowina

Wołowina to podobnie jak mięso drobiowe świetne źródło pełnowartościowego białka. Znajdziemy w niej zbliżone ilości białka w porównaniu do mięsa drobiowego, jednocześnie jest to mięso bardziej zasobne w leucynę.

Przy podobnej podaży białka, wołowina dostarcza również znaczących ilości żelaza, cynku oraz witamin z grupy B.

Odpowiednia podaż żelaza jest niezbędna dla zapewnienia właściwej dystrybucji tlenu do wszystkich tkanek i narządów.

Żelazo to pierwiastek, którego bardzo często brakuje w diecie aktywnych fizycznie kobiet. 100 gramów chudej wołowiny dostarcza około 3g tego pierwiastka.

Do wad wołowiny można zaliczyć jej wysoką cenę, jak również dłuższy czas obróbki termicznej niż w przypadku kurczaka.

Pamiętajmy jednak, że nie musimy sięgać po drogą polędwicę wołową, z powodzeniem do diety włączyć możemy udziec czy rostbef wołowy. Jeśli mięso wołowe zmielimy lub drobno posiekamy, będzie ono również łatwe i szybkie do przygotowania.

Wieprzowina

Wieprzowina to mięso często demonizowane i uznawane za mięso trzeciej kategorii. Panuje przekonanie, że jest to mięso o niskiej wartości odżywczej oraz wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych nasyconych, przez co ma ona negatywnie wpływać na kondycję układu krążenia.

Rzeczywiście mięso wieprzowe jest mięsem nieco bardziej zasobnym w tłuszcz w porównaniu do drobiu czy chudej wołowiny. Panuje jednak błędne przekonanie, iż są to głównie tłuszcze nasycone. W mięsie wieprzowym dominują kwasy tłuszczowe jednonienasycone – Omega 9, czyli te, które znajdziemy również w oliwie z oliwek.

Wieprzowina to również cenne źródło żelaza, cynku oraz witamin z grupy B.

Dodatkowo zaletą mięsa wieprzowego jest jego przystępna cena.

Dziczyzna

Dziczyzna, a więc mięso z sarny czy dzika, to mięso niezwykle wartościowe, nie tylko pod względem walorów smakowych, ale również pod kątem zawartości kwasów tłuszczowych. W mięsie zwierząt żyjących dziko znajdziemy dużo lepszy stosunek kwasów omega 3 do omega 6 niż w mięsie konwencjonalnym.

Wady dziczyzny to przede wszystkim dostępność. Jeśli jednak pojawia się okazja, warto włączać dziczyznę do swojego menu.

Jakie mięso wybrać – białe czy czerwone?

Najlepszym rozwiązaniem jest różnorodność. Nie powinniśmy ograniczać się jedynie do drobiu, czy też jedynie do mięsa czerwonego. Sięgajmy zarówno po mięso białe, jak i czerwone. Wybierając drób, nie bazujmy jedynie na piersi z kurczaka. Do diety z powodzeniem włączyć możemy również mięso z udek kurczaka, a także podroby. Nie bójmy się sięgać po wieprzowinę, zwłaszcza po schab czy szynkę wieprzową. Z pewnością będą one cennym składnikiem w naszej diecie. W miarę możliwości finansowych sięgajmy również po wołowinę oraz dziczyznę.

To, z czego z pewnością powinniśmy zrezygnować, to mięso przetworzone – czyli kiełbasy, wędliny, parówki. W produktach takich często znajduje się mięso gorszej jakości, w tym mięso oddzielane mechanicznie, a także niepożądane składniki, takie jak wypełniacze – białko sojowe, spore ilości soli oraz konserwantów.

Nie zapominajmy natomiast o rybach i jajkach. Warto włączyć je do swojej diety.

Pamiętajmy, że istotna jest również obróbka termiczna mięsa. Najlepsze wybory to parowanie, gotowanie, duszenie, pieczenie w folii.

Podsumowując, wśród osób dbających o sylwetkę najbardziej popularnym mięsem jest filet z piersi kurczaka. Należy jednak mieć na uwadze, że pod kątem wartości odżywczej jest to mięso o najniższej zawartości witamin i składników mineralnych. Nie bójmy się sięgać po wieprzowinę, wołowinę i dziczyznę. Kluczowa, w kontekście zdrowej i dobrze zbilansowanej diety, jest przede wszystkim różnorodność.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę