Świat boryka się z epidemią otyłości i powiązanej z nią cukrzycy, nowotworów, chorób sercowo-naczyniowych itd. Naukowcy chcieli ustalić, czy oznakowanie produktów w dużej sieci handlowej w USA wpływa na decyzje konsumentów.
Czy informacje dotyczące kaloryczności wpływają na wybór?
Porównano sprzedaż 2 lata przed wdrożeniem etykietowania (kwiecień 2015-kwiecień 2017) ze sprzedażą 7 miesięcy po wprowadzeniu etykietowania (maj 2017-grudzień 2017).Dane ze 173 supermarketów z sieci supermarketów z lokalizacjami w Maine, Massachusetts, New Hampshire, Nowym Jorku i Vermont zostały przeanalizowane od marca 2020 r. do maja 2022 r.
Wyniki eksperymentu
Wśród 173 uwzględnionych supermarketów etykietowanie produktów wartością kaloryczną wiązało się ze średnim 5,1% spadkiem ilości zakupionych kalorii na transakcję gotowych wyrobów piekarniczych i 11% spadkiem ilości zakupionych kalorii na transakcję gotowych produktów delikatesowych. Nie zaobserwowano zmian w ilości energii w postaci przystawek.
Etykietowanie wiązało się również ze zmniejszeniem o 3,9% liczby kalorii pakowanych wyrobów piekarniczych, o 1,2% pakowanych przystawek i o 2,1% pakowanych produktów delikatesowych.
Podsumowanie
Oznakowanie żywności wiązało się z niewielkim lub umiarkowanym spadkiem kalorii kupowanych w postaci gotowych wypieków i wyrobów delikatesowych.
Nie powinno to dziwić, wszyscy wiedzą, jak szkodliwe są alkohol i palenie tytoniu, a półki w sklepach uginają się od wyrobów alkoholowych, a niektórzy ludzie prawie codziennie sięgają po napój z „procentami”. Dlatego dodatkowe oznakowanie produktów przyniesie efekty, ale w skali populacji znikome.
Źródła:
Petimar J. i in. Assessment of Calories Purchased After Calorie Labeling of Prepared Foods in a Large Supermarket Chain doi:10.1001/jamainternmed.2022.3065
Treści prezentowane na naszej stronie mają charakter edukacyjny i informacyjny. Dokładamy wszelkich starań, aby były one merytorycznie poprawne. Pamiętaj jednak, że nie zastąpią one indywidualnej konsultacji ze specjalistą, która jest dostosowana do Twojej konkretnej sytuacji.