Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy odchudzając się muszę zrezygnować z nabiału?

Czy odchudzając się muszę zrezygnować z nabiału?
W fitnessowym świecie przyjął się taki pogląd, zgodnie z którym, jednym z niezbędnych zabiegów umożliwiającym uzyskanie nie tylko muskularnej ale i zarazem szczupłej sylwetki jest wykluczenie z diety produktów mlecznych. Argumentów uzasadniających to zalecenie jest wiele, wspomina się np. o „tuczących” właściwościach cukru mlecznego czy o „nabieraniu wody”. Czy jednak w praktyce teorie te mają rzetelne uzasadnienie? Czy faktycznie rezygnacja ze spożywania nabiału jest dobrym sposobem by pozbyć się tkanki tłuszczowej?

Kontrowersje wokół produktów mlecznych

Spożywanie mleka i jego przetworów wiąże się z wieloma kontrowersjami. Z jednej strony instytucje zajmujące się zdrowiem publicznym namawiają do ich konsumpcji, wskazując na konieczność zwiększenia spożycia wapnia, a z drugiej  - na rozmaitych forach i blogach pojawiają się spekulacje dotyczące składu współczesnego „przemysłowego” mleka. Nie inaczej wygląda sytuacja w kontekście wpływu produktów mlecznych na sylwetkę. W tym wypadku jednak za główne źródło problemów uznaje się najczęściej  cukier mleczny, czyli laktozę, która rzekomo „uczula”, powoduje gromadzenie wody w ustroju i – co oczywiste – sprzyja zwiększeniu poziomu tkanki tłuszczowej oraz utrudnia jej spalanie…

Mleko a masa i skład ciała - fakty

Jak na złość fitnessowym guru, odsądzającym mleko od czci i wiary, badania naukowe nie potwierdzają by jego konsumpcja w sposób negatywny odbijać się miała na estetyce sylwetki. Mało tego, istnieją dowody wskazujące, iż wyższe spożycie produktów mlecznych wręcz sprzyja redukcji tkanki tłuszczowej. Zależność taką potwierdzają zarówno  badania obserwacyjne jak i specjalnie zaprojektowane eksperymenty. Odchudzająca moc nabiału związana jest z jednej strony z wysoką zawartością wapnia, z drugiej z obecnością witaminy D (w produktach pełnotłustych) i bioaktywnych produktów aktywności bakterii kwasu mlekowego (w produktach fermentowanych). Wszystkie z wymienionych składników mają udokumentowany, pozytywny wpływ na masę i skład ciała.

Tak więc rezygnacja z nabiału w przypadku osób odchudzających się jest nie tylko nieuzasadniona, ale niekiedy może okazać się wręcz szkodliwa w kontekście pragmatycznie pojętej skuteczności diety!

Wady mleka i jego przetworów

Pomimo, iż badania naukowe dość jednoznacznie wskazują, że produkty mleczne sprzyjają pracy nad sylwetką, to jednak należy wiedzieć, iż nabiał posiada pewne wady. Po pierwsze zawarta w mleku i niektórych jego przetworach laktoza może powodować problemy ze strony przewodu pokarmowego u osób wrażliwych. Po drugie część przetworzonych produktów mlecznych jest dosładzanych sacharozą lub syropem glukozowo-fruktozowym (np. serki homogenizowane, jogurty owocowe), czyli składnikami które w sposób ewidentny utrudniają pracę nad sylwetkę. Po trzecie, nabiał jest głównym źródłem estrogenów w naszej diecie, wysokie jego spożycie u niektórych osób może powodować problemy o podłożu hormonalnym. Ze względu na ten fakt szczególną ostrożność w konsumpcji nabiału powinny zachować osoby z otyłością gynoidalną i skłonnością do ginekomastii, a także kulturyści szykujący „formę startową”. Osobną kwestia jest fakt, iż wysokie spożycie nabiału może nasilać występowanie zmian trądzikowych.

Podsumowanie

W okresie odchudzania absolutnie nie ma konieczności eliminacji z diety nabiału. Mało tego – istnieją przesłanki ku temu by produkty mleczne włączyć do diety redukcyjnej, gdyż zawarty w nich wapń, witamina D i bioaktywne produkty aktywności bakterii kwasu mlekowego korzystnie wpływać mogą na pracę nad sylwetką. Nie należy jednak do nabiału podchodzić bezkrytycznie, ze względu obecność laktozy, estrogenów, a w przypadku niektórych produktów mlecznych także cukrów dodanych takich jak sacharoza. Nabiał oczywiście nie jest obowiązkowym składnikiem diety, jego eliminacja powinna być jednak starannie przemyślana i skompensowana odpowiednią podażą innych produktów będących źródłem wspomnianych składników takich jak: wapń i witamina D.

 

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę