Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Depresyjne kilogramy

Depresyjne kilogramy
Zazwyczaj klasyczna depresja związana jest z brakiem apetytu i doprowadza do spadku masy ciała, niekiedy skrajnego wychudzenia. Zdarza się jednak, że przypadłość ta ma przebieg nietypowy i wiążę się z gwałtownym zwiększeniem łaknienia i może przyczyniać się do nadwagi i otyłości. Co więcej, zależność ta ma charakter dwukierunkowy. Innymi słowy nadmierny przyrost masy ciała sam w sobie może być okolicznością wywołującą depresję. Dbanie o sylwetkę oparte na właściwym sposobie odżywiania i regularnej aktywności fizycznej wspiera natomiast nie tylko zdrowie i kondycję fizyczną, ale również – psychiczną.

Literatura naukowa wskazuje, że zaburzenia nastroju takie jak depresja częściej występują u osób otyłych niż u osób z prawidłową masą ciała. Nie ma dziś wątpliwości co do tego, że depresja może być psychologicznym skutkiem otyłości, która jak wiadomo wiąże się z zaburzoną samooceną i obniżeniem poczucia własnej wartości, brakiem akceptacji własnego wyglądu oraz społeczną izolacją. Z jednej strony wymienione wyżej czynniki stanowią skutek problemów z masą ciała, z drugiej – nasilają rozmaite nieprawidłowe zachowania żywieniowe, sprzyjające wzrostowi masy ciała, szukaniu pocieszenia w spożywaniu pokarmu, a nawet doprowadzając do zaburzenia zwanego jedzeniem kompulsywnym.

Chociaż zależność pomiędzy nadmierną masą ciała a depresją wydaje się mieć strukturę błędnego koła, to niektóre dowody wskazują, że odpowiednio zaplanowane próby przełamania impasu, polegające na świadomym zwracaniu uwagi na kwestię wyborów żywieniowych, a zwłaszcza – wprowadzenie dodatkowej aktywności fizycznej, mogą być niezmiernie pomocne nie tylko w walce z otyłością, ale również – z depresją. Oczywiście w przypadku istniejącej już depresji, zmotywowanie się do działania nie jest łatwe i często wymaga zaangażowania wyspecjalizowanego terapeuty oraz włączenia farmakoterapii. Zarówno jednak leczenie jak i profilaktyka otyłości jak i depresji powinny przebiegać z uwzględnieniem czynników żywieniowych oraz aktywności fizycznej.

Badania naukowe przeprowadzone w ciągu ostatniej dekady wykazały, że obniżenie nadmiernej masy ciała u osób z depresją poprawia skuteczność konwencjonalnych metod leczenia tej przypadłości. Co więcej literatura naukowa wskazuje, że regularny wysiłek fizyczny i odpowiednia dieta stanowią ważny element profilaktyki depresji u osób borykających się z nadmiarem tkanki tłuszczowej. Niewłaściwy dobór produktów żywnościowych natomiast, wysokie spożycie kwasów tłuszczowych trans obecnych choćby w słodyczach, daniach typu fast-food, margarynach twardych a także nadmiar cukrów rafinowanych oraz niedobory składników odżywczych takich jak kwasy omega 3, magnez, witamina D, witamina C będące skutkiem opierania jadłospisu na wysoko przetworzonej żywności - zwiększają ryzyko zaburzeń nastroju i depresji.

Podkreślić jednak trzeba, że nie zawsze zmniejszanie masy ciała pozytywnie wpływa na nastrój. Nierozsądne programy redukcyjne, skrajnie niskokaloryczne diety, bazowanie na poradach z kolorowej prasy, stosowanie silnych środków odchudzających, jak i również nadmierna aktywności fizyczna mogą pogłębić problem doprowadzając do wzrostu poziomu kortyzolu – hormonu, który z jednej strony sprzyja depresji, a z drugiej działa katabolicznie na tkankę mięśniową i utrudniać może spalanie tkanki tłuszczowej. Kuracje odchudzające powinny być więc zawsze przemyślane i odpowiednio dobrane do możliwości i potrzeb konkretnej jednostki.

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę zależności pomiędzy nadmierną masą ciała a depresją i innymi zaburzeniami nastroju niezwykle istotne zarówno w kontekście profilaktyki jak i leczenia tego typu przypadłości okazują się być: dieta i regularne treningi. Osoby aktywne fizycznie i dbające o jakość i ilość spożywanego pokarmu nie tylko są szczuplejsze, ale także lepiej radzą sobie ze stresem i negatywnymi emocjami, są bardziej pogodne i mają wyższą samoocenę, co ewidentnie przekłada się na mniejsze ryzyko wystąpienia depresji.