Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dieta antyhistaminowa - zasady, efekty, jadłospis

Dieta antyhistaminowa - zasady, efekty, jadłospis
Dieta antyhistaminowa nie należy do diet odchudzających tylko leczniczych. Dzięki niej możliwe jest uniknięcie nieprzyjemnych objawów, które powodowane są nadwrażliwością na histaminę. Na czym polega? Jak sprawdzić, czy powinniśmy ją stosować?

Na czym polega dieta antyhistaminowa?

Histamina reguluje sen, przyśpiesza gojenie ran oraz reguluje napięcie mięśni. Występuje ona w mniejszych lub większych ilościach w jedzeniu, co może prowadzić do nagromadzenia tego hormonu w organizmie, a w rezultacie skutkować problemami zdrowotnymi. Osoby borykające się z nadmiarem histaminy zazwyczaj obserwują u siebie obrzęk powiek, ból głowy czy pokrzywkę po zjedzeniu niektórych produktów. Te objawy są spowodowane brakiem enzymu, który rozkłada pochodzącą z pokarmów histaminę.

Przede wszystkim, przed wprowadzeniem diety antyhistaminowej, powinno się wykonać badania krwi i przeprowadzić testy skórne, które potwierdzą ten problem. Alarmujące są objawy takie jak świąd, biegunka, niestrawność oraz wodnisty katar. Wprowadzenie odpowiedniego jadłospisu, eliminującego nadmierne spożywanie hormonu, pomaga pozbyć się problemów, co znacznie poprawia komfort codziennego życia.

Dieta antyhistaminowa - zasady

Histamina występuje głównie w Zasady diety antyhistaminowejpożywieniu bogatym w białko. Pojawia się m.in. w serach podczas procesu ich dojrzewania czy w czasie fermentacji ryb. W związku z tym należy sięgać po produkty jak najmniej przetworzone i lekkostrawne, które nie obciążą żołądka i wątroby, a także całkowicie ograniczyć picie alkoholu. Do jadłospisu warto dołączyć warzywa bogate w kwercetynę, która hamuje wydzielanie hormonu oraz w witaminy B6 i C, ponieważ pomagają pozbyć się z organizmu toksyn.

Dieta antyhistaminowa - przykładowe posiłki

Jadłospis w diecie został ułożony w taki sposób, aby nie spożywać produktów bogatych w histaminę. Poniższy jadłospis jest tylko sugestią, którą nie należy się kierować. Takie menu zaleca lekarz lub dietetyk po wykonaniu badań określających nietolerancję histaminy.

Jadłospis - dzień 1

  • śniadanie: twarożek z waflami ryżowymi
  • II śniadanie: ser owczy z ogórkami i olejem z pestek dyni
  • obiad: zupa ziemniaczano-porowa
  • kolacja: chleb orkiszowy z masłem i dżemem morelowym niskosłodzonym

Jadłospis - dzień 2

  • śniadanie: jajka sadzone z mozzarellą i szynką
  • II śniadanie: naleśniki jaglane z jagodami
  • obiad: wołowina z ryżem i musem paprykowym
  • kolacja: zupa krem z brokułów

Jadłospis - dzień 3

  • śniadanie: sałatka z ryżu, rukoli i marchewki polana olejem z pestek dyni
  • II śniadanie: płatki orkiszowe z jagodowym koktajlem
  • obiad: dorsz duszony z ziemniakami i marchewką
  • kolacja: naleśniki jaglane z wiśniami

Jadłospis - dzień 4

  • śniadanie: jaja sadzone z ogórkiem i brokułem
  • II śniadanie: mozzarella z papryką i olejem z pestek dyni, bazylia do smaku
  • obiad: makaron ryżowy z kawałkami kurczaka i warzywami po chińsku
  • kolacja: ryż zapiekany z jabłkiem i cynamonem

Jadłospis - dzień 5

  • śniadanie: płatki ryżowe z maślanką i musem morelowym
  • II śniadanie: sałatka z mozzarellą, kukurydzą, pestkami dyni i papryką
  • obiad: filet z piersi indyka, puree z batatów i cukinią 
  • kolacja: twarożek z rzodkiewką i chlebem orkiszowym

Jadłospis - dzień 6

  • śniadanie: zupa krem z dyni
  • II śniadanie: koktajl z maślanki, jagód i wiśni
  • obiad: filet z dorsza z porem, szparagami i ryżem brązowym
  • kolacja: twarożek z papryką i cukinią

Jadłospis - dzień 7

  • śniadanie: ser owczy z ogórkami i olejem z pestek dyni
  • II śniadanie: naleśniki orkiszowe z musem wiśniowym
  • obiad: sandacz z ziemniakami i mizerią
  • kolacja: pizza z kalafiora z musem paprykowym

Dieta antyhistaminowa - wady i zalety 

W poniższej tabeli zestawiono wady i zalety idące za wspomnianą dietą.
 

Wady

Zalety

duża ilość produktów zakazanych

poprawa samopoczucia

dla osób zapracowanych kłopotliwy może być czas przygotowania posiłków

zniwelowanie objawów nietolerancji histaminy

 

w pełni zbilansowane posiłki

Kuracja antyhistaminowa bardziej zalecana jest w celach leczniczych niż odchudzających. Pamiętajmy, że przeznaczona jest wyłącznie dla osób z nietolerancją histaminy.

Dieta antyhistaminowa - efekty jakich możemy się spodziewać

Menu opierające się na ograniczeniu dostarczenia histaminy z pokarmu nie jest zalecane dla osoby zdrowej. Kuracja ma na celu zniwelowanie skutków nietolerancji hormonu, więc należy bardziej do diet leczniczych niż odchudzających. Oczywiście stosując ujemny bilans kaloryczny dla tego jadłospisu może spodziewać się utraty masy ciała, ale w efekcie długofalowym, a nie natychmiastowym. Tymczasem po co marnować czas na układanie posiłków i naukę produktów niedozwolonych, jeżeli nasi specjaliści ułożą wam indywidualny plan dietetyczny, a waszym zadaniem będzie tylko przestrzeganie jego założeń. Zapoznaj się z ofertą pod tym adresem: https://potreningu.pl/plan 

Czy warto przejść na dietę antyhistaminową?

Dieta antyhistaminowa jest jedynym skutecznym rozwiązaniem u osób zmagających się z nietolerancją tego hormonu. Pozwala na zmniejszenie uciążliwych objawów, jakie temu towarzyszą. Dieta bazuje na nisko przetworzonych produktach i pomimo wielu niedozwolonych produktów wciąż jest w pełni zbilansowana i dostarcza organizmowi niezbędnych do życia substancji odżywczych. Jej stosowanie jest zalecane wyłącznie po zrobieniu odpowiednich badań potwierdzających uczulenie na histaminę i na zlecenie lekarza.