Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Dieta dla oszczędnych – charakterystyka, zasady i jadłospis

Dieta dla oszczędnych – charakterystyka, zasady i jadłospis
Ze względu na stale rosnące ceny żywności, w tym głównie warzyw i owoców, coraz więcej osób analizuje rynki sklepowe w poszukiwaniu produktów spożywczych z dłuższą datą przydatności do spożycia. Ponadto poszukujemy rozwiązań w zakresie systematycznego i zdrowego żywienia z możliwością dalszego oszczędzania i odkładania pieniędzy na przyszłość. Nie dziwi więc fakt, że oszczędne podejście do diety i stylu życia cieszy się stale rosnącym zainteresowaniem.

Dieta dla oszczędnych – definicja

System żywieniowy dla osób chcących oszczędzić więcej kapitału to, innymi słowy, zbilansowana dieta realizująca podstawowe zapotrzebowanie na składniki odżywcze jak makro- i mikroelementy. W zależności od celów danej osoby taka dieta może wspierać proces odchudzania lub pomagać w kształtowaniu sylwetki.

To, czym głównie charakteryzuje się dieta dla osób oszczędzających to powtarzalne i skuteczne menu oparte na produktach spożywczych z długą datą przydatności do spożycia. Oprócz ekonomii dieta taka charakteryzuje się także ergonomią, ponieważ duża część posiłków jest uprzednio przygotowywana, aby można było spożywać powtarzalne potrawy przez więcej niż 1 dzień z rzędu. Takie działanie ułatwia przygotowanie listy zakupów i planowanie dalszych działań związanych, chociażby z pracą i stylem życia.

Dieta dla oszczędnych – charakterystyka

Jednym z najważniejszych elementów charakteryzujących dietę dla oszczędnych jest zasada #zerowaste. Odnosi się ona do działań prowadzących do zminimalizowania wyrzucania i marnowania żywności. Innymi słowy, praktycznie wszystko może być wykorzystane w diecie. Stąd też system żywienia dla oszczędnych polega także na uproszczeniu listy zakupów i kupowaniu żywności, która faktycznie jest przez daną osobę spożywana regularnie.

W większości przypadków dieta dla osób oszczędzających nie podlega restrykcjom żywieniowym. Celem tego systemu żywieniowego jest poprawa nawyków żywieniowych, polepszenie jakości życia oraz redukcja kosztów związanych z wydatkami na jedzenie.

Co ważne, dieta taka może być z powodzeniem stosowana nie tylko wśród studentów, ale także osób pracujących i nawet zabieganych. Dzieje się tak dlatego, że budżetowe produkty spożywcze często stanowią świetne mobilne rozwiązanie, które może być przydatne dla osób zabieganych i niemających czasu na przygotowanie potraw, chociażby z użyciem piekarnika.

Dieta dla oszczędnych – rozkład ilości posiłków oraz makroskładników

Posiłki w diecie dla oszczędnych mogą być spożywane względem indywidualnych potrzeb danej osoby. Dużo w tym przypadku zależy od trybu życia, jaki prowadzi taka osoba. Przeważnie rozkład ilości posiłków jest zależny od dyspozycji czasem i prowadzonej ewentualnie aktywności fizycznej. Poleca się spożywać od 4 do 6 posiłków dziennie.

Proponowany rozkład makroskładników w diecie dla oszczędnych wygląda następująco:

  • białko: 15-20%,
  • tłuszcze: 25-30%,
  • węglowodany: 50-65%.

Dieta dla oszczędnych – przykładowy dzień jadłospisu

Śniadanie – Kanapka z chleba razowego z pastą jajeczną

Kanapka z chleba razowego z pastą jajeczną


Lista składników:

  • jogurt naturalny 2%,
  • serek wiejski,
  • jajo kurze całe,
  • szynka z piersi kurczaka,
  • chleb żytni razowy,
  • sok pomidorowy,
  • otręby owsiane.

Sposób przygotowania:

  1. Wędlinę oraz obrane i ostudzone jajka pokroić w drobną kostkę.
  2. Serek wiejski, jogurt naturany, otręby i odrobinę musztardy (jeśli lubimy) wymieszać ze sobą.
  3. Całość ze sobą wymieszać i doprawić pieprzem.
  4. Uzyskaną pastę nałożyć na pieczywo.
  5. Do popicia sok pomidorowy.

Drugie śniadanie – Koktajl owocowy z odżywka proteinową

Koktajl owocowy z odżywka proteinową


Lista składników:

  • mleko 2%,
  • banan,
  • truskawki,
  • odżywka białkowa.

Sposób przygotowania:

  1. Wszystkie składniki ze sobą wymieszać. Warto dodać też tyle samo wody, co mleka.

Obiad – Grilowana pierś z kurczaka z ryżem i ogórkami kiszonymi

Grilowana pierś z kurczaka z ryżem i ogórkami kiszonymi


Lista składników:

  • mięso z piersi kurczaka (bez skóry),
  • oliwa z oliwek,
  • ogórki kwaszone,
  • ryż basmati.

Sposób przygotowania:

  1. Pierś z kurczaka smarujemy oliwą i przyprawiamy pieprzem, solą, oraz ulubionymi ziołami.
  2. Grilujemy na patelni teflonowej lub elektrycznym grillu aż do zarumienienia się kurczaka z obu stron.
  3. Ryż gotujemy zgodnie z instrukcjami na opakowaniu.
  4. Podajemy z kiszonymi ogórkami.

Kolacja – Owsianka z bananem na mleku

Owsianka z bananem na mleku


Lista składników:

  • mleko 2%,
  • płatki owsiane,
  • banan.

Sposób przygotowania:

  1. Płatki owsiane ugotować z mlekiem zgodnie z intrukcją na opakowaniu.
  2. Banana zjedz tak, jak wolisz:
    1. możesz go zgnieść i dodać pod koniec gotowania do płaków owsianych,
    2. możesz też pokroić banana i ułożyć o na płatkach (jak na zdjęciu),
    3. lub też zjeść banana oddzielnie.

Chcesz zobaczyć więcej przykładowych posiłków z diety zbilansowanej? Znajdziesz je tutaj.

Podsumowanie

Jeśli odpowiada Ci ten model żywieniowy i chciałbyś go wypróbować, nasi dietetycy dopasują go do Twoich potrzeb i celu, żeby przynosił Ci jak najwięcej zdrowia i jak najlepsze efekty w redukcji tkanki tłuszczowej lub w przyroście masy mięśniowej.
 

Dieta dla oszczednych

Zapraszamy do zapoznania się z naszą autorską dietą przygotowaną przez znakomitych dietetyków: https://potreningu.pl/plany/dieta-dla-oszczednych