Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dieta odchudzająca dla nastolatki – praktyczne wskazówki

Dieta odchudzająca dla nastolatki – praktyczne wskazówki
Coraz młodsze dziewczęta rozpoczynają na własną rękę stosowanie diet odchudzających. Jak łatwo się domyślić nie chodzi o kwestie zdrowotne, a o chęć wpisania się w obowiązujące, często nierealne kanony wyglądu sylwetki. Niebezpieczeństwo polega na tym, iż przypadkowe strategie bardzo często prowadzą do wyniszczenia organizmu będącego w fazie intensywnego rozwoju, co związane jest z istotnym zwiększeniem ryzyka występowania poważnych dolegliwości zdrowotnych. Jak powinna wyglądać dieta nastolatki, która pragnie poprawić estetykę swojej sylwetki?

Głodzenie się kończy zawsze źle!

„Bycie na diecie” kojarzy się z mocnym ograniczeniem ilości spożywanego jedzenia oraz uwzględnianiem w menu wyłącznie produktów posiadających „mało kalorii”. Warto tę kwestię sprostować na samym początku. Głodówki nie są skutecznym rozwiązaniem – zarówno dla osób dorosłych jak i zwłaszcza nastolatków. Nie tylko dlatego, że nie prowadzą do uzyskania pożądanych rezultatów (w ostateczności znacznie pogarszają kompozycję sylwetki, zwiększając procentowy udział tkanki tłuszczowej i zarazem zmniejszając ilość tkanki mięśniowej), ale są również niebezpieczne dla zdrowia, a także – dla kondycji włosów, skóry, paznokci. Dlatego też aby pozbyć się niechcianych kilogramów należy poprawić jakość spożywanych produktów i wyeliminować wszelkie „żywieniowe śmieci”, czyli takie pokarmy, które dostarczają samych kalorii bez witamin, składników mineralnych, białka.

Podsumowanie: głodzenie się nie wpłynie pozytywnie na estetykę sylwetki. Efekt utraty kilogramów będzie chwilowy i tak naprawdę mało efektowny (zmniejszy się ilość tkanki mięśniowej, a nie tłuszczowej). Natomiast skutki wyniszczenia organizmu będą poważne i prawdopodobnie długotrwałe. Opcją skuteczną jest zmiana nawyków żywieniowych – poprawa jakości spożywanego jedzenia. Wbrew obowiązującym mitom, aby mieć ładne, smukłe i wysportowane ciało należy jeść, tyle że trzeba to robić „z głową”!

Co jeść i pić?

Warto zdać sobie sprawę, iż za większość problemów z nadmiarowymi ilościami tkanki tłuszczowej u dziewcząt wynika ze spożywania nadmiernych ilości produktów będących źródłem „pustych kalorii”. Słodycze, słone przekąski, słodkie soki i napoje w ostateczności prowadzą do odkładania się problemowych „boczków” i brzucha. Dlatego pierwszym krokiem w diecie ukierunkowanej na pozbycie się zbędnej tkanki tłuszczowej powinno być wyeliminowanie lub znaczne ograniczenie:

  • słodyczy ( w tym również tych domowej roboty, tj. ciasta),
  • śniadaniowych produktów typu słodkie płatki, granola, masło czekoladowe, ciasteczka zbożowe, kaszki,
  • słodki nabiał (jogurty owocowe, serki smakowe, mleka smakowe),
  • przekąsek typu paluszki, słone orzeszki, chipsy,
  • produktów z białej mąki (jasne pieczywo, makarony),
  • słodkich napoi i soków (typu cola, oranżada, soki 100%),
  • dania typu fast food (hamburgery, pizza, frytki, etc.),
  • wędliny (kiełbasy, parówki, szynki)

Oczywiście eliminacji dokonać można w sposób stopniowy, wprowadzając zdrowsze alternatywy, takie jak te wymienione poniżej:

  • pełnoziarniste produkty zbożowe (brązowy ryż, grube kasze, kasza jaglana, płatki owsiane górskie, razowe pieczywo)
  • świeże warzywa do każdego posiłku (pomidory, papryka, sałata, ogórki i wszystkie inne)
  • świeże owoce ( w postaci deserów do głównych posiłków lub jako przekąska. Polecane są wszystkie, najlepiej „lokalne”, sezonowe, podobnie jak w przypadku warzyw warto je urozmaicać),
  • mięso i podroby (wątróbka, drób, wołowina, wieprzowina),
  • ryby – szczególnie te tłuste (np. łosoś),
  • zdrowe tłuszcze – oliwa z oliwek, masło, olej kokosowy,
  • nabiał i jaja– nieprzetworzony (sery podpuszczkowe typu mozzarella, twarogi),
  • wody średnio i wysokozmineralizowane, herbaty, soki warzywne,
  • orzechy – wyłącznie niesolone i nieprażone (np. włoskie, migdały, laskowe).

Podsumowanie: pierwszym krokiem w drodze do poprawy estetyki sylwetki powinna być eliminacja niepożądanych (niezdrowych i wybitnie tuczących) produktów żywnościowych i wprowadzenie zdrowszych alternatyw. Pamiętać należy o urozmaiceniu – spożywanie wyłącznie warzyw (lub innej grupy produktów) nie przyniesie zadowalających efektów.


Ile należy jeść?

Przede wszystkim należy określić ilość spożywanych posiłków w ciągu dnia. W ramach wyznaczonych posiłków należy najadać się do syta, jednak bez przejadania się. Może wydać się to dziwne, ale bazowanie na wartościowych produktach żywnościowych (wymienionych w akapicie powyżej) pomaga ograniczyć ilość spożywanych kalorii – w odróżnieniu od fast foodów i słodyczy, które dość szybko dostarczają sporą ilość energii, a mimo to nie sycą należycie. Dziewczęta, które jednak dla własnej przyjemności i wiedzy chcą przeliczać kaloryczność posiłków zachęcam do skorzystania z kalkulatorów potreningu.pl (można naocznie przekonać się, iż obiad składający się z mięsa, ziemniaków i solidnej porcji warzyw ma mniej kalorii niż paczka ulubionych cukierków).

Podsumowanie: ilość i kaloryczność spożywanego pokarmu można w prosty sposób kontrolować, bazując na wartościowych produktach żywnościowych, które zaspokajają apetyt szybciej i na dłużej. Jedzenie fast foodów i słodyczy sprawia, iż trudniej jest się najeść i częściej pojawia się ochota na przekąski pomiędzy posiłkami.

Najczęściej popełniane błędy

Na koniec chciałbym wyszczególnić najczęściej popełniane błędy popełniane przez nastolatki pragnące zgubić zbędną tkanką tłuszczową:

  • eliminowanie z jadłospisu całych grup produktów. Statystycznie najczęściej jest to mięso i podroby (w tym wątróbka) oraz tłuszcze i ryby. Jest to o tyle niebezpieczne, że prowadzi do poważnych niedoborów: niezbędnych aminokwasów, żelaza i witamin, co negatywnie wpływa na proces redukcji tkanki tłuszczowej jak i na zdrowie.
  • jedzenie samych warzyw – to tak naprawdę głodzenie się. Odsyłam więc do pierwszego akapitu niniejszego opracowanie.
  • brak wydzielonych posiłków głównych i podjadanie pomiędzy nimi.
  • brak aktywności fizycznej – siedzący tryb i spędzanie znacznych ilości czasu przed telewizorem czy komputerem utrudniają pozbywanie się zbędnej tkanki tłuszczowej.
  • nierealne wyobrażenia i brak cierpliwości – ludzkie ciało posiada pewne ograniczenia, które należy po prostu uszanować. Wiadomo, że najlepiej byłoby uzyskać wymarzoną sylwetkę w kilka dni, jednak cudowne rozwiązania nie istnieją.

Trwała zmiana nawyków żywieniowych na zdrowsze to jedyny sposób na uzyskanie i utrzymanie ładnej i zadbanej sylwetki.

 

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę