Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dieta pomoże Ci uzyskać opaleniznę i zmniejszy ryzyko poparzeń

Dieta pomoże Ci uzyskać opaleniznę i zmniejszy ryzyko  poparzeń
Odpowiedni sposób odżywiania wpływa pozytywnie na samopoczucie, formę fizyczną oraz estetykę sylwetki, ale jak się okazuje może również decydować o opaleniźnie jaką uda nam się zdobyć podczas wakacyjnych wojaży. Jeżeli zależy Ci na tym, by bezpieczniej korzystać z uroków słonecznej pogody i cieszyć się złocistobrązową opalenizną proponuję zwrócić należytą uwagę na to co pojawia się na Twoim talerzu.

Dwa oblicza wakacyjnego słońca

Ostatnio sporo uwagi poświęca się niekorzystnym skutkom wynikającym z ekspozycji ciała na działanie promieni słonecznych. Warto jednak pamiętać, iż w rzeczywistości rozsądne opalanie wiąże się nie tylko z zagrożeniami. Jak wiadomo przebywanie na słońcu z odsłoniętym ciałem zwiększa syntezę witaminy D, z drugiej jednak strony nierozważne wylegiwanie się doprowadza do powstania poparzeń skóry i uszkodzeń DNA, co może spowodować rozwój zmian nowotworowych, a także przyczynić się do przedwczesnego starzenia. Warto wiedzieć, że kąpiele słoneczne można uczynić bezpieczniejszymi nie tylko stosując filtry ochronne, ale także - dodatkowo - odpowiednio się odżywiając.  Poniżej przedstawiam listę produktów żywnościowych które warto uwzględnić w wakacyjnym menu.

Oliwa z oliwek i koncentrat pomidorowy

Opalanie wiąże się z powstawaniem stresu metabolicznego w obrębie komórek skóry, co z kolei „nadwyręża” zapasy związków o działaniu antyoksydacyjnym. Dlatego też istotne znaczenie ma podaż pokarmów bogatych właśnie w  składniki o działaniu antyoksydacyjnym, które pomagają chronić DNA przed uszkodzeniami

Bardzo ciekawe wyniki uzyskał zespół niemieckich naukowców, badający obecność oliwy z oliwek i koncentratu pomidorowego w diecie na reakcję skóry na promieniowanie słoneczne. Każdej z osób uczestniczących w badaniu określono stopień wrażliwości na działanie określonych długości fali świetlnej (mierzono czas, po którym pojawiało się zaczerwienienie skóry), a następnie wprowadzono do jadłospisu oliwę z oliwek (w ilości 10g na dobę) oraz koncentrat pomidorowy (w ilości 40g) na dobę. Po 10 tygodniach okazało się, iż podatność na powstawanie zaczerwień i oparzeń skórnych uległa istotnemu zmniejszeniu, co potwierdzono również porównując wyniki z grupą kontrolną (osobami, których dieta nie uwzględniała oliwy z oliwek i koncentratu pomidorowego w określonych dawkach).

Za ochronne działanie oliwy odpowiadają związki fenolowe, a w przypadku koncentratu pomidorowego - likopen. Naukowcy podkreślają, iż dopiero połączenie tych dwóch produktów żywnościowych pozwala na uzyskanie maksymalnych korzyści – osobno potencjał ochronny oliwy jak i koncentratu pomidorowego jest znacznie niższy.

Inne produkty bogate w przeciwutleniacze

Bazując na powyższych danych mnożna zaryzykować stwierdzenie, iż skuteczne w prewencji poparzeń będzie uwzględnienie w jadłospisie produktów zasobnych w witaminy (przede wszystkim C, E)  oraz składniki mineralne (w tym  selen). Poleca się wzbogacenie jadłospisu o: brokuły, paprykę, awokado, truskawki, migdały, zielone warzywa liściaste. Wykazano również korzystne działanie ochronne na skórę kwasu elagowego, który występuje nie tylko w truskawkach, ale również malinach, jagodach, wiśniach.  Regularna konsumpcja innych owoców i warzyw ( w tym cytrusów i warzyw kapustnych oraz korzeniowych) także będzie pomocna dla zmniejszenia ryzyka poparzeń słonecznych, ze względu na wysoką zawartość związków fenolowych.

Badania naukowe wskazują, ze dieta zasobna w warzywa i owoce już sama w sobie (bez udziału promieni słonecznych) może poprawić koloryt skóry. Związane jest to z obecnością związków zaliczanych do karotenoidów

Istnieją także dane wskazujące na ochronne właściwości polifenoli zawartych w liściach herbacianych. Filiżanka zielonej herbaty wypita codziennie do śniadania i do obiadu z pewnością będzie więc dobrym pomysłem.

Ryby morskie i kwasy omega 3

Warto również w wakacyjnej (i nie tylko wakacyjnej) diecie uwzględnić ryby morskie i owoce morza. Zawarte w nich kwasy omega 3 działają przeciwzapalnie co może mieć istotny wpływ na reakcję skóry na działanie promieni słonecznych. Analogicznie uważać należy na nadmiar kwasów omega 6, które wykazują właściwości prozapalne. Ich źródłem są oleje: słonecznikowy, sojowy, kukurydziany, z pestek winogron, oraz olej lniany niskolinolenowy, a także margaryny do smarowania pieczywa.

Podsumowanie

Zdrowa dieta, bogata w warzywa i owoce pomaga zminimalizować ryzyko powstawania oparzeń słonecznych, ułatwiając zdobycie ładnej opalenizny. Należy jednak pamiętać, aby zachować umiar w kąpielach słonecznych, gdyż gwarancję pełnej ochrony przed poparzeniami można uzyskać wyłącznie stosując kremy zawierające filtry ochronne i skracając odpowiednio czas ekspozycji na działanie promieni słonecznych.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę