Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dlaczego warto jeść pomidory?

Dlaczego warto jeść pomidory?
Jeszcze 200 lat temu pomidory w wybranych zakątkach świata postrzegane były jako trujące. Prawdopodobnie dlatego, że należą do rodziny psiankowatych, obejmującej również liczne rośliny niebezpieczne dla ludzkiego zdrowia. Współcześnie warzywa (a w zasadzie owoce – z botanicznego punktu widzenia) są niezwykle popularne, występują niemal we wszystkich kuchniach świata stanowiąc składnik wielu smacznych potraw. Okazuje się, że posiadają one nie tylko walory kulinarne, ale także odżywcze i prozdrowotne.

Wartość odżywcza pomidorów

W 100 g części jadalnych pomidorów znajduje się niecałe 4 g węglowodanów (w tym ponad 1 g błonnika), 0 g tłuszczu oraz niecały 1 g białka. Jak więc widać są dość niskokaloryczne, ale nie oznacza to, że nie mają żadnych wartości odżywczych. Stanowią bardzo dobre źródło witamin A i C oraz kwasu foliowego, dostarczają także znaczne ilości cennego dla zdrowia potasu.

Na uwagę zasługuje bardzo duża koncentracja związków o charakterze antyoksydacyjnym, w pomidorach znajdują się m.in.:

  • kwas alfa-liponowy,
  • likopen,
  • beta-karoten,
  • luteina,
  • cholina.

Możliwe korzyści zdrowotne wynikające z konsumpcji pomidorów i ich przetworów

Jadłospis bogaty w warzywa i owoce pomaga zachować dobre zdrowie, ułatwia utrzymanie zadbanej i szczupłej sylwetki, a także posiada duże znaczenie dla utrzymania kondycji psycho-fizycznej w dobrej formie. Jak się okazuje, pomidory mają do zaoferowania sporo potencjalnych korzyści zdrowotnych, o czym świadczą liczne badania naukowe. Pomidory mogą być pomocne w zapobieganiu i zwalczaniu następujących chorób:

Nadciśnienie

Dla zoptymalizowania ciśnienia krwi niezwykle ważne jest utrzymanie na odpowiednim poziomie spożywanego sodu. Nie mniej istotna jest także odpowiednio wysoka podaż potasu. Tymczasem jak wskazują badania naukowe, niedostateczne spożycie tego pierwiastka może mieć charakter powszechny, zwłaszcza u… osób stroniących od ziemniaków i pomidorów.

Choroba niedokrwienna serca

Odpowiednio wysokie spożycie potasu pomaga także utrzymać serce w dobrej formie. Opracowania naukowe wskazują, że dostarczanie min. 4000 mg tego pierwiastka na dobę obniża o niemal 50% ryzyko zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca (w porównaniu do osób dostarczających wraz z dietą tylko 1000 mg potasu na dobę).

Choroby nowotworowe

Wskazuje się na antyoksydacyjne działanie zawartych w pomidorach związków (w tym witaminy C), chroniących komórki przed szkodliwą działalnością wolnych rodników. Naukowcy, na podstawie badań epidemiologicznych, wskazują także, iż zwiększenie spożycia pomidorów i ich przetworów zmniejsza częstotliwość występowania raka prostaty, raka jelita grubego, żołądka i płuc. Istotną rolę w zapobieganiu rozwojowi raka przypisuje się zawartemu w pomidorach likopenowi.

Depresja

Analizy naukowe, przeprowadzone między innymi wśród populacji Japończyków, pokazują, iż regularna konsumpcja pomidorów może zmniejszać ryzyko występowania objawów depresyjnych. Przypuszcza się, iż za tego typu działanie odpowiada likopen, który posiada silny potencjał antyoksydacyjny i pomaga chronić komórki nerwowe przed uszkodzeniem.

Podsumowanie

Zwiększenie spożycia pomidorów to uzasadniony wybór – przede wszystkim ze względów zdrowotnych, jak i kulinarnych oraz… ekonomicznych - koszt tych warzyw, zwłaszcza w okresie wiosenno-letnim nie jest zbyt wygórowany.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę