Promocja z okazji pierwszego dnia lata! Ceny wszystkich planów -25% z kodem "FITLATO" Skorzystaj z promocji

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jaki rodzaj tłuszczu jest najlepszy do sałatek?

Jaki rodzaj tłuszczu jest najlepszy do sałatek?
W ostatnich czasach sporo się mówi o aspektach zdrowotnych spożycia tłuszczu w kontekście nie tyle ilościowym – co jakościowym. Innymi słowy coraz większy nacisk kładziemy na jakość spożywanego tłuszczu, dbamy o to by spożywać odpowiednią ilość kwasów omega 3, unikamy margaryn twardych i innych źródeł tłuszczy trans, uważamy by nie smażyć na tłuszczach zasobnych w NNKT, które łatwo ulegają niepożądanej oksydacji. Gdyby jednak zadać pytanie: jaki tłuszcz najbardziej nadaje się do sałatek i innych dań z warzyw, to odpowiedź mogłaby przysporzyć problemów. Oliwa z oliwek bogata w jednonienasycone kwasy tłuszczowe? A może lepszy byłby olej lniany zasobny w omega 3? A kokosowy, będący źródłem MCT?

Jeśli wydaje Ci się, że rodzaj używanego tłuszczu do sałatek nie ma istotnego znaczenia, byleby to nie był to tłuszcz utwardzany przemysłowo, to jesteś w błędzie. Okazuje się bowiem, że warzywa niektóre tłuszcze „lubią” mniej, a inne bardziej. Owa sympatia objawia się tym, że bioaktywne składniki lipidowe zawarte w pomidorach, marchewce, sałacie czy brokułach w towarzystwie określonego rodzaju tłuszczu przyswajane są przez nasz organizm lepiej, a w towarzystwie innych – gorzej.

W opublikowanych niedawno badaniach naukowcy z Uniwersytetu Purdue porównali wpływ trzech rodzajów tłuszczu na wchłanianie karotenoidów zawartych w warzywach, przygotowując sałatki z dodatkiem oleju sojowego zasobnego w kwasy wielonienasycone, oleju rzepakowego będącego głównie źródłem kwasów jednonienasyconych oraz masła – zawierającego spore ilości kwasów nasyconych. W eksperymencie zastosowano trzy różne dawki każdego tłuszczu (3, 8 i 20g) w kolejnych podejściach. Co się okazało?

Chociaż zauważono istotny wpływ dawki tłuszczu na przyswajalność karotenoidów zawartych w warzywach, to nie bez znaczenia był również rodzaj użytego tłuszczu. Olej rzepakowy zasobny w jednonienasycone kwasy tłuszczowe najbardziej sprzyjał wchłanianiu likopenu i alfa-karotenu, co obserwowane było już w niewielkich dawkach.

Reasumując, oleje zasobne w tłuszcze jednonienasycone takie jak oliwa z oliwek, czy użyty w badaniu olej rzepakowy w największym stopniu sprzyjają wchłanianiu karotenoidów zawartych w warzywach, stąd też stanowić mogą najkorzystniejsze rozwiązanie w przypadku rozmaitego rodzaju sałatek czy dań z udziałem warzyw. Zaobserwowana w badaniu zależność ma szczególne znaczenie dla osób, które limitują spożycie tłuszczu, a chciałby korzystać w pełni z właściwości zdrowotnych warzyw.

Źródła: Molecular Nutrition & Food Research. Volume 56 , Issue 6 , pages 866–877 , June 2012

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie