Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Kiszonki w diecie sportowej

Kiszonki w diecie sportowej
Kiszonki to przetworzone w specyficzny sposób produkty pochodzenia roślinnego. Proces kiszenia pierwotnie miał za zadanie zabezpieczyć produkty spożywcze przed zepsuciem w okresie zimy, kiedy to nie można ich pozyskać w postaci świeżej.

Produkty kiszone charakteryzują się wyrazistym i kwaśnym smakiem i powszechnie stosowane są jako dodatki do potraw. Wykazują pewne właściwości w przewodzie pokarmowym, z czym wiązać się mogą korzyści zdrowotne.

Kiszenie produktów spożywczych

Kiszenie należy do biologicznych metod utrwalania żywności. Obecnie kiszenie wykorzystuje się do celów zarówno przechowalniczych, jak i smakowych. Najczęściej procesowi temu poddaje się ogórki, kapustę, buraki, czy mąkę żytnią (zakwas). Wykorzystać je można zarówno jako baza potrawy (zakwas i barszcz biały, kiszone buraki i barszcz czerwony) oraz jako dodatek smakowy (ogórki kiszone do kanapek, kapusta kiszona do surówki).

Związkiem odpowiedzialnym za przedłużanie przydatności do spożycia w tym przypadku jest kwas mlekowy, który powstaje w wyniku przemian metabolicznych bakterii obecnych w produkcie. Podczas kiszenia dochodzi do obniżenia pH poniżej 3,5 z czym wiąże się zabezpieczenie produktu m.in. przed gniciem. Przed rozwojem pleśni produkt można ochronić odcinając dostęp tlenu oraz przechowując w niskiej  temperaturze (0 – 10°C). Jednym z dodatków niezbędnych do kiszenia jest sól (około 3% roztworu), ponieważ nie tylko nadaje smak, ale również nasila produkcję kwasu mlekowego.

Kiszonki w diecie

Produkty kiszone mogą stanowić ważny element żywienia osób zarówno zdrowych, jak i dotkniętych różnymi schorzeniami. Kiszonki mogą być źródłem witaminy C, a kwaśny odczyn może między innymi zwiększać przyswajalność żelaza w diecie. Wysoka zawartość soli z kolei może być wykorzystywana w kontekście regulacji nawodnienia organizmu.

Obecność w kiszonkach substancji o działaniu prebiotycznym oraz bakterii probiotycznych sprzyjać może poprawie stanu mikroflory jelitowej, z czym wiąże się bardziej efektywne trawienie i poprawa parametrów związanych m.in. ze stanem odżywienia organizmu, czy aktywnością układu odpornościowego.

Kiszonki w diecie sportowej

Sportowcy powinni uwzględniać regularne spożycie kiszonek, ponieważ spektrum ich działań może przyczynić się do lepszej regeneracji oraz większej efektywności treningów. Mikroflora jelitowa jest obecnie jednym z najpopularniejszych obszarów badań naukowych i medycznych i faktem jest, że wywiera znaczący wpływ na homeostazę organizmu. Bakterie jelitowe, którym sprzyja spożycie kiszonek, kontrolują niemal każdy aspekt zdrowia. Efektywność trawienia i wchłaniania substancji odżywczych powiązana jest z m.in. z nastrojem i zachowaniem, metabolizmem energetycznym, równowagą hormonalną, czy odpornością.

Przeciwwskazania do spożywania kiszonek

Nie dla każdego kiszonki mogą być korzystnym elementem diety. Jednym z przeciwwskazań jest m.in. nadciśnienie tętnicze. Kolejnym aspektem, który wyklucza spożycie produktów kiszonych są nowotwory żołądka. Ponadto nie powinno się ich spożywać przy niektórych zaburzeniach funkcjonalnych układu pokarmowego.

Źródła: Markowiak P, Śliżewska K. Effects of Probiotics, Prebiotics, and Synbiotics on Human Health. Nutrients. 2017 Sep 15;9(9):1021. doi: 10.3390/nu9091021. PMID: 28914794; PMCID: PMC5622781.

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie