Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Rola flawonoidów w zdrowej diecie

Rola flawonoidów w zdrowej diecie
W ostatnich latach coraz więcej poświęca się uwagi związkom naturalnie występującym w żywności, których dostarczanie nie wydaje się być zabiegiem koniecznym dla utrzymania prawidłowego przebiegu procesów życiowych człowieka, ale wiele wskazuje na to, że ich obecność w diecie wywiera korzystny wpływ na nasze zdrowie. Najliczniejszą grupą związków o ciągle odkrywanym, prozdrowotnym potencjale nosi nazwę flawonoidów.

Ich źródłem są pokarmy pochodzenia roślinnego:  owoce, warzywa, a także zioła i przyprawy oraz używki takie jak kawa czy herbata.

Związki te wykazują silne działanie przeciwutleniające – chronią  komórki przed destrukcyjnym wpływem wolnych rodników, hamują niepożądaną oksydację  kwasów tłuszczowych, a także modulują aktywność wielu enzymów. Możliwość ich zastosowania w suplementacji i farmakologii jest kwestią niezwykle ciekawą i rozwojową. Trwają badania nad wpływem poszczególnych flawonoidów na proces kancerogenezy (powstawaniu zmian nowotworowych), rozwój miażdżycy, insulino oporności (stan w którym komórki nie reagują poprawnie na działanie insuliny), chorób neurodegeneracyjnych (zmian obejmujących układ nerwowy) i wielu innych przypadłości. Znaczna część wyników badań napawać może optymizmem.

Na podstawie dostępnej literatury stwierdzić można, że regularne dostarczanie flawonoidów zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia i niektórych typów raka. Na szczególną uwagę zasługują tutaj: rezweratrol obecny w skórkach winogron i czerwonym winie, oraz sulforafan – metabolit glukorafaniny, której źródłem są brokuły. Naryngina i nobiletyna obecne w cytrusach natomiast wykazują potencjał odchudzający i hipolipemiczny, czyli poprawiający profil lipidowy krwi.

Rutozyd i kwercetyna oprócz działania przeciwzapalnego wykazują także potencjał antywirusowy i stosowane są pomocniczo w leczeniu zespołu metabolicznego. Szerokie spektrum działania sprawiło, że flawonoidy znalazły swoje zastosowanie również w suplementacji sportowej, gdzie wykorzystuje się ich  antyoksydacyjne właściwości, jak i też inne, choćby działanie termogenne w programach redukcji tkanki tłuszczowej.

Ze względu na szczególne właściwości flawonoidów,  warto zadbać o odpowiednio wysokie ich spożycie. W zdrowej diecie nie powinno zabraknąć warzyw i owoców, a zwłaszcza produktów żywnościowych takich jak brokuły, grejpfruty, jabłka czy pomidory. Zasobne we flawonoidy są również: kawa i zielona herbata oraz przyprawy takie jak bazylia, kurkuma czy cynamon. Na szczególną uwagę zasługują także owoce i warzywa sezonowe oraz czerwone wino, które spożywane z umiarem, pomimo pewnej zawartości alkoholu jest wartościowym składnikiem diety. 

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę