Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Urlopowiczu – nie pij cukru!

Urlopowiczu – nie pij cukru!
W odniesieniu do wakacyjnych wyjazdów zauważyć można ciekawą prawidłowość: otóż pomimo tego, iż wysoka temperatura istotnie obniża łaknienia to tak naprawdę mało kto przyjeżdża z urlopu szczuplejszy. Związane jest to głównie z istotnym wzrostem spożycia zasobnych w cukry napojów, które wybierane są przez nas preferencyjnie by ugasić pragnienie.

Co w płynie to się nie liczy..?

Zaskakujące jest jak niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że słodkie napoje dostarczają potężnej dawki kalorii. Są jednostki, które w ogóle nie biorą pod uwagi, iż tego typu płyny posiadają wartość energetyczną. W praktyce wypijając litrową butelkę coli „wciągamy” pół szklanki cukru! Tak samo wygląda sytuacja w przypadku napojów energetycznych czy też – uwaga – soków owocowych, również tych stuprocentowych! Dodajmy do tego jeszcze trochę alkoholu i może się okazać, że płynnymi kaloriami pokrywamy nawet połowę naszego zapotrzebowania na energię!

Smutne statystyki

Wg opublikowanych niedawno danych szacuje się, iż zasobne w cukry napoje na całym świecie wywołują wśród dorosłych ponad 180 tys. zgonów rocznie (130 tys. z powodu cukrzycy, 45 tys. z powodu chorób układu krążenia i 6,5 tys. z powodu nowotworów). Tak przynajmniej wskazują dane z 51 krajów zebrane w latach 1980 -2010 przez naukowców z Tufts University. Co istotne, szczególnie zagrożone negatywnymi konsekwencjami picia dużych ilości napojów dostarczających cukrów są dzieci i młodzież. Oprócz wspomnianych powyżej chorób spożywanie napojów zasobnych w cukry może prowadzić do zwiększenia masy ciała i pogorszenia kompozycji sylwetki.

Wnioski

Słodzone napoje to istotne zagrożenie żywieniowe, które ciągle jest przez wiele osób niedoceniane. Chcąc ustrzec się negatywnych konsekwencji wynikających ze spożywania słodzonych napojów należy po prostu z nich z rezygnować lub chociaż – istotnie ograniczyć konsumpcję. W letnie upały najlepiej jest sięgać po wodę, której smak można „ubarwić” dodatkiem świeżej mięty, cytryny, cynamonu. Jeśli konieczne jest podniesienie słodkości wypijanego napoju można dodać stewii, ksylitolu lub ewentualnie miodu – te dodatki stanowić będą z pewnością lepszą alternatywę dla syropu glukozowo-fruktozowego i stołowego cukru.