Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Wpływ treningu na apetyt

Wpływ treningu na apetyt
Trening jest ważnym aspektem zdrowego stylu życia, a jednym z powodów, dla których ludzie ćwiczą, jest utrata wagi. Ćwiczenia mogą pomóc Ci uzyskać ujemny bilans kaloryczny, o ile nie zrekompensujesz treningu przejadaniem się.

Powstaje więc pytanie, jaki wpływ mają ćwiczenia na apetyt? Czy treningi osłabiają apetyt, czy wręcz wzmagają go?

Związek między treningiem a apetytem

Jest kilka powodów, dla których ćwiczenia fizyczne mogą tłumić chęć jedzenia. Badanie opublikowane w Health Psychology, przeprowadzone z udziałem dorosłych, wykazało, że skłonność do przejadania się miały osoby niećwiczące. Z kolei te, które wykonywały dłuższy trening z umiarkowaną lub dużą intensywnością, zjadały znacznie mniej.

Jednym z powodów, dla których ćwiczenia fizyczne ograniczają apetyt, jest to, że zmniejszają one wydzielanie hormonu głodu - grelinę. Badanie opublikowane przez Amerykańskie Towarzystwo Fizjologiczne wykazało, że kiedy uczestnicy energicznie biegali na bieżni przez godzinę, poziom greliny spadał, podobnie jak innego hormonu hamującego apetyt, zwanego peptydem YY. Jednak gdy badani podnosili ciężary przez 90 minut, grelina spadła, ale peptyd YY już nie. Wniosek jest taki, że ćwiczenia aerobowe mogą lepiej tłumić apetyt niż trening siłowy.

Jak ćwiczenia fizyczne mogą zmniejszyć apetyt

W mózgu znajduje się grupa nerwów zwana neuronami proopiomelanokortyny lub POMC, które odgrywają rolę w kontrolowaniu apetytu. Mogą one wyczuwać ciepło i wzrost temperatury ciała. Kiedy to robią, reagują w sposób, który tłumi apetyt. Podczas energicznego treningu wzrasta temperatura Twojego ciała, stąd powiązano ze sobą te fakty. 

Naukowcom udało się uzyskać takie same wyniki W tłumieniu apetytu, stosując kapsaicynę u myszy. Po wystawieniu neuronów POMC na jej działanie myszy spożywały mniej pokarmu przez kolejne 12 godzin. Tak więc ciepło niezależnie od tego, czy pochodzi z ćwiczeń, czy z ostrej przyprawy, może tymczasowo hamować apetyt.

Niestety nie ma reguły

Jednak niektórzy mogą mieć odmienne odczucia...
Jeśli okaże się, że trening sprawia, że jesteś bardziej głodny, nie jesteś sam. Ćwiczenia wpływają na każdego w inny sposób.

Czynniki takie, jak: intensywność treningu, rodzaj ćwiczeń, ilość snu poprzedniej nocy, to co jadłeś przed treningiem, poziom sprawności, leki, poziom stresu, a nawet masa ciała, mogą wpływać na to, jak głodny będziesz.

Według dr Davida Stensela z Uniwersytetu w Loughborough to energiczne ćwiczenia hamują apetyt, a im dłuższy trening, tym bardziej zapanuje on nad Twoim pragnieniem jedzenia. Nie oznacza to jednak, że powinieneś się przetrenowywać tylko po to, aby kontrolować swój apetyt. Efekty tłumiące są krótkotrwałe i zwykle trwają zaledwie do godziny po treningu. Po tym czasie Twoje ciało wyczuwa deficyt energii i zaczynasz odczuwać głód.

Podsumowanie

Czy ćwiczenia fizyczne mogą pomóc w długotrwałej kontroli apetytu? Nawet jeśli czasami po treningu czujesz się bardziej głodny, regularne treningi mogą pomóc w dłuższym ograniczeniu apetytu. Zwiększają one wrażliwość mózgu na sygnały sytości. Innymi słowy, stajesz się bardziej świadomy sygnałów, które nakazują Ci nie jeść, ponieważ Twój mózg może je lepiej „słyszeć”. 

Ponadto, jeśli wykonujesz ćwiczenia umysł-ciało, takie jak joga, stajesz się bardziej świadomy tego, co i jak jesz, i rzadziej jesz z powodu stresu lub nudy. Ludzie, którzy praktykują jogę, również częściej dokonują lepszych wyborów w diecie.

Źródła: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6164815/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19631053/ https://www.sciencedaily.com/releases/2021/02/210216133439.htm https://www.sciencedaily.com/releases/2008/12/081211081446.htm

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie Odchudzanie Trening