Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Wspólne rodzinne posiłki – czyli dlaczego warto jeść razem?

Wspólne rodzinne posiłki – czyli dlaczego warto jeść razem?
Brak czasu, stres i wieczny pośpiech sprawiają, iż wspólne rodzinne posiłki wypadają średnio kilka razy w roku. W pozostałe dni częściej towarzyszy – zarówno dzieciom jak i dorosłym, telewizor, komputer lub ewentualnie gazeta lub książka. Tymczasem jak pokazują obserwacje naukowców, wspólne rodzinne posiłki posiadają niebagatelny wpływ na zdrowie i komfort psychiczny. Szczególnymi beneficjentami rodzinnych posiłków są oczywiście dzieci, które najchętniej spożywają posiłki przed ulubionymi bajkami…

Wspólne posiłki- wyjątkowy czas dla siebie i najbliższych

Jak pokazują naukowe badania jak i codzienne obserwacje spożywanie wspólnych domowych posiłków wpływa pozytywnie na zdrowie, zarówno fizyczne jak i na sferę emocjonalną. Z jednej strony własnoręcznie przygotowane potrawy pozwalają kontrolować jakość oraz ilość spożywanych pokarmów z drugiej strony natomiast - pozytywnie oddziałują na kondycję psychiczną i fizyczną organizmu. Zasiadając do stołu wraz z najbliższymi warto jednak pamiętać o kilku ważnych zasadach. Bo pełna napięcia atmosfera, stres, oziębłość i wzajemna wrogość z pewnością nie przyczynią się do poprawy zdrowia. Oto kilka prostych zasad, które sprawią, iż czas spędzony przy stole nie stanie się bolesną torturą:

- wszelkie żale, pretensje i negatywne emocje, należy pozostawić poza stołem – wpłyną niekorzystnie na atmosferę i zniechęcą do wspólnego spożywania posiłków, nie wspominając o tym iż mogą zaburzyć proces trawienia;

-presja i zmuszanie dzieci do zjedzenia wszystkiego co znajduje się na ich talerzach- również może być źródłem niezdrowego stresu;

-warto zachować pogodne usposobienie, otworzyć się na innych siedzących przy stole, porozmawiać w sposób wykazujący zainteresowanie ale bez zbędnej presji i negatywnego ładunku emocjonalnego – np. o szkole, pracy, wakacjach, zainteresowaniach, planach, etc.

Jakie korzyści wynikają z wspólnego jedzenia?

Jak pokazują dane źródłowe spożywanie posiłków z najbliższymi, najlepiej minimum 4-5 razy w tygodniu, wiąże się z szeregiem pozytywnych następstw. Oto wybrane z nich:

poprawa wzajemnych relacji – okazywanie zainteresowania, rozmowa i bliskość przyczyniają się do zacieśnienia więzi rodzinnych, dają poczucie akceptacji i bezpieczeństwa, Efekt ten zwłaszcza w dłuższej perspektywie jest bardzo wyraźny.

ułatwiają zmagania ze skutkami stresu - spożywanie wspólnych posiłków pomaga rozładować napięcie psychiczne będące skutkiem obciążenia pracą i innymi obowiązkami. Zależność ta oczywiście zachodzi gdy konsumpcja zachodzi w przyjaznej atmosferze, wśród pozytywnie nastawionych osób.

lepsze wyniki w szkole – jak pokazują obserwacje naukowców, dzieci spożywające rodzinne posiłki osiągają lepsze wyniki w nauce oraz posiadają mniejsze problemy związane z dostosowaniem się do środowiska, niż rówieśnicy, którzy jedzą w samotności lub z telewizorem bądź komputerem.

mniejsze ryzyko depresji oraz zaburzeń odżywiania – prawidłowość ta jest szczególnie widoczna w przypadku nastolatków. Może mieć związek z poczuciem akceptacji i większej pewności siebie. Pomaga też wypracować odpowiednie mentalne podejście do jedzenia.

mniejsze zainteresowanie używkami - analizy naukowców wskazują, iż dzieci i młodzież spożywające posiłki wspólnie z najbliższymi rzadziej sięgają po alkohol, papierosy czy narkotyki (nie - to nie jest żart).

lepsze samopoczucie- czas spędzony wspólnie z bliskimi przy stole pomaga się odprężyć i zrelaksować, pozwala oderwać się od „szarej rzeczywistości”, pomaga także „doładować akumulatory”;

lepsze odżywianie - wspólne posiłki sprawiają, iż spożywamy więcej warzyw i potraw przyjaznych dla zdrowia i sylwetki. Da odmiany - samotne jedzenie przed telewizorem odwraca uwagę od jakości i ilości spożywanych produktów, przyczyniając się do rozwoju nadwagi i problemów zdrowotnych.

Podsumowanie

Zdecydowanie należy kultywować zwyczaj wspólnego spożywania posiłków – choć jednego w ciągu dnia. Szczególnymi beneficjentami rodzinnego zasiadania do stołu są dzieci, ale nie tylko. Poczucie akceptacji, zacieśnianie więzi rodzinnych i przyjacielska konwersacja posiadają niemal terapeutyczny wpływ na zdrowie psychiczne i emocjonalne, pomagają także lepiej się odżywiać.  

 

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę