Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Filiżanka herbaty pomoże uporać Ci się ze stresem!

Filiżanka herbaty pomoże uporać Ci się ze stresem!
Wśród rozmaitych sposobów polecanych w walce ze stresem, takich jak medytacja, wysiłek fizyczny, odpoczynek, swoje miejsce znalazły też czynniki żywieniowe. To co jemy bowiem ma wpływ na naszą formę i umiejętność radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami. Odpowiednia podaż magnezu, witamin, ale także potasu czy niektórych aminokwasów może wyraźnie wspomóc organizm w walce z niekorzystnymi skutkami stresu. Istnieje jednakże dość wyjątkowa substancja która w tej materii ma nam bardzo wiele do zaoferowania.

Mowa o l-teaninie. Substancja ta występuje naturalnie w liściach Camellia sinensis, czyli krzewu herbacianego, a prostym sposobem na jego dostarczenie jest wypicie kilku filiżanek herbaty.

L-teanina jest aminokwasem, który nie buduje białek, pełnić jednak może dość istotną rolę w obrębie układu nerwowego. Badania naukowe wykazują, że l-teanina łatwo przekracza barierę krew-mózg, wpływa modulująco na poziom neuroprzekaźników tłumiąc nadmierne wzbudzenie neuronów zainicjowane stresem. Zmniejsza także częstość akcji serca, która pojawia się w sytuacjach stresowych i zwana jest palpitacją. Aminokwas ten modyfikuje także działanie kofeiny, którą często wspomagają się osoby prowadzące intensywny i stresogenny tryb życia. Sama kofeina, choć poprawia zdolności intelektualne, dodaje sił i pozwala odsunąć w czasie moment wystąpienia zmęczenia, może nasilać jednak niekorzystne skutki stresu. L-teanina może natomiast częściowo znosić ten niekorzystny potencjał, nie wpływając negatywnie na pożądane działanie kofeiny.

Badania naukowe wykazały, że najbogatsza w ten aminokwas jest herbata zielona, która – przypomnijmy – zawiera także niewielkie ilości kofeiny oraz potężną dawkę przeciwutleniaczy. Wszystko to sprawia, że filiżanka zielonego naparu może stanowić cenną broń w walce z negatywnymi skuta kim stresu.

 *L-Theanine reduces psychological and physiological stress responses. Kimura K, Ozeki M, Juneja LR, Ohira H.

*The effects of L-theanine, caffeine and their combination on cognition and mood. Haskell CF, Kennedy DO, Milne AL, Wesnes KA, Scholey AB.

W artykule mówimy o: Zdrowie Ladies