Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jestem na diecie i nie chudnę!

Jestem na diecie i nie chudnę!
Redukcja tkanki tłuszczowej, to proces powiązany jest z rozmaitymi restrykcjami żywieniowymi, po prowadzeniu których otrzymujemy dietę odchudzającą. Wydawałoby się więc, że stosowanie niskokalorycznej diety stanowi optymalne rozwiązanie skutkujące utratą nadmiaru masy ciała. W praktyce jednak nieraz zdarza się, że pomimo „diety”, ubytek masy ciała nie następuje, albo widoczny jest jedynie w pierwszych kilku – kilkunastu dniach po zmianie sposobu odżywiania. Czym to jest spowodowane?

Odpowiedź jest prosta: zazwyczaj zła dietą. Najczęstszą przyczyną jest stosowanie modeli żywieniowych, które zakładają drastyczne restrykcje w ilości spożywanej żywności. Skrajnie niskokaloryczne diety, po początkowym okresie szybkiej redukcji masy ciała wywołują specyficzne zmiany adaptacyjne organizmu. Organizm zaczyna „przyzwyczajać się” do niskiej podaży składników energetycznych, wprowadza plan kryzysowy i spowalnia przebieg procesów metabolicznych. Dodatkowo diety-głodówki przyczyniają się do utraty tkanki mięśniowej, a mięsnie – nawet w stanie spoczynku – spalają kalorie. 1kg mięśni, pozwala zużytkować w ciągu doby nawet 100 dodatkowych kalorii. Tak więc po kilku dniach radości przychodzi zastój i frustracja, w dłuższej perspektywie czasowej pojawiają się problemy zdrowotne.

Pamiętać należy, że „kaloria kalorii nierówna”, ważna jest więc jakość spożywanej żywności. Jeśli produkty żywieniowe o wyższej gęstości odżywczej (czyli kiedy na jedną kalorie przypada więcej innych składników odżywczych), zamienimy na produkty o niższej gęstości odżywczej doprowadzimy do niekorzystnych zmian w funkcjonowaniu naszego organizmu, których objawem może być np. zahamowanie procesu odchudzania.

Odchudzanie, jak wszystkie inne odpowiedzialne czynności, wymaga pewnej wiedzy. Nie powinna być to jednak wiedza zaczerpnięta z kolorowych gazet. Bardzo niskokaloryczne, często jednostronne diety pomimo początkowej spektakularnej nieraz skuteczności, szybko doprowadzić mogą do stagnacji, frustracji i problemów zdrowotnych. Kończą się też najczęściej efektem jo-jo.