Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Cztery powody dla których warto jeść węglowodany w posiłkach wieczornych

Cztery powody dla których warto jeść węglowodany w posiłkach wieczornych
W świecie fitnessowym przyjęło się, iż kolacja powinna oparta być na produktach białkowych oraz, iż spożywanie węglowodanów przed snem jest grzechem wymierzonym w zdrowie i sylwetkę. W praktyce jednak teoria ta nie ma przekonującego uzasadnienia, a dodatkowo istnieją także argumenty świadczące na rzecz uwzględnienia produktów węglowodanowych w ostatnim posiłku – również w przypadku programów ukierunkowanych na redukcję nadmiernej masy ciała. Poniżej przedstawiam cztery ważne powody, dla których warto spożywać produkty węglowodanowe w posiłkach wieczornych.

Po pierwsze: lepszy sen

Rezygnacja ze uwzględniania węglowodanów w posiłkach wieczornych i spożywanie znacznych ilości białka może negatywnie odbić się na jakości snu. Analogicznie spożycie węglowodanów w kolacji działać może w tym względzie korzystnie. Dzieje się tak gdyż pojawienie się we krwi insuliny (w odpowiedzi na wzrost poziomu glukozy), powoduje zwiększony wychwyt aminokwasów krążących we krwi – za wyjątkiem tryptofanu, dzięki czemu traci on “konkurentów” i może w większym stopniu przenikać do mózgu. Dlaczego to ma takie znaczenie? Otóż z tryptofanu powstaje ważny neuroprzekaźnik o działaniu relaksującym – serotonina,  a z serotoniny – melatonina, czyli tzw. hormon snu. Węglowodany zwiększają dostępność tryptofanu  dla tkanki nerwowej i w ten sposób sprzyjają pogłębianiu snu.

Po drugie: lepsza regeneracja

Węglowodany spożyte w posiłku wieczornym mogą w sposób istotny poprawiać regenerację. Zależność ta jest związana bezpośrednio z mechanizmami opisanym w poprzednim akapicie. Nie od dziś wiadomo, że odpowiednio długi i dobry jakościowo sen wywiera istotny wpływ na proces odnowy powysiłkowej. Spożycie węglowodanów w kolacji, poprawiając jakość snu – poprawia regenerację. Tutaj warto także nadmienić, iż chociaż wiele osób rezygnuje ze spożywania węglowodanów w kolacji po to by zwiększyć wytwarzanie hormonu wzrostu (hormon wzrostu – może korzystnie wpływać na procesy naprawy uszkodzonych włókien mięśniowych), to w rzeczywistości takie postępowanie może nie mieć uzasadnienia. W badaniach naukowych wykazano, że melatona zwiększać może uwalnianie hormonu wzrostu!

Po trzecie: szybsza utrata tłuszczu

Mam świadomość, że brzmi to zaskakująco, ale wyniki badań przeprowadzonych z udziałem ochotników potwierdzają, iż przesunięcie węglowodanów z pozostałych posiłków spożywanych w ciągu dnia na godziny wieczorne może ułatwiać pracę nad kompozycją sylwetki zwiększając utratę tłuszczu. Jak to możliwe? Najprawdopodobniej zależność ta związana jest ze zmianami w dobowym wydzielaniu ważnego hormonu uczestniczącego w regulacji gospodarki energetycznej – leptyny. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu Łukasza Kowalskiego dostępnego pod poniższym linkiem:http://potreningu.pl/diety/artykuly/972/weglowodany-w-ostatnim-posilku-moga-ulatwiac-redukcje-tluszczu-

Mechanizmy za pośrednictwem których leptyna wpływa na masę i skład ciała opisałem natomiast tutaj: http://potreningu.pl/articles/1645/leptyna--klucz-do-szczuplej-sylwetki

Po czwarte: rezygnacja nie ma sensownego uzasadnienia

Nawet jeśli przedstawione powyżej argumenty wydają Ci się nieatrakcyjne czy też może – nieprzekonujące, to wiedz, że jest jeszcze jeden powód ku temu by węglowodanów z kolacji nie usuwać. Rezygnacja z ich spożycia w godzinach wieczornych nie ma przekonującego uzasadnienia. Można oczywiście tworzyć teorie o tym, że organizm rano spala, w nocy odkłada substraty energetyczne  – więc węglowodany jeść należy w pierwszej połowie dnia, jednak w praktyce brak jest dowodów świadczących, iż komponowanie jadłospisu wg takiego schematu przynosi jakieś konkretne korzyści. Są natomiast powody dla których z utartego w świecie fitness schematu zakładającego bez-węglowodanową kolację zrezygnować.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę