Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Węglowodany, a uczucie sytości

Węglowodany, a uczucie sytości
stanowią nieodłączny element naszej diety, choć istnieje wiele alternatywnych modeli żywieniowych zalecających obniżenie ich spożycia, to o całkowitym wykluczeniu ich z jadłospisu nie może być mowy. W wypadku większości osób jednak produkty węglowodanowe stanowią znaczną część dziennej racji pokarmowej. Instytut Żywności i Żywienia zaleca by ponad połowa spożywanych w ciągu doby kalorii pochodziła właśnie z węglowodanów, stąd też właściwy ich dobór ma kluczowe znaczenie dla naszego zdrowia i dla naszej sylwetki.

Węglowodany mogą różnić się budową: wg najprostszego podziału wyróżniamy cukry proste takie jak glukoza czy fruktoza oraz cukry złożone takie jak skrobia. Węglowodany możemy także podzielić ze względu na ich wpływ na tzw. odpowiedź fizjologiczną: mogą one mieć zatem różny indeks glikemiczny określający nam podniesienie poziomu glukozy po spożyciu, czy też różny indeks insulinowy obrazujący odpowiedź ze strony hormonu – insuliny, którego rola polega na rozdysponowaniu obecną we krwi glukozą po tkankach i narządach.

Chociaż indeks glikemiczny produktów żywnościowych, nie jest najważniejszym wskaźnikiem, który powinien determinować ich wybór i miejsce w diecie, z pewnością jednak stanowi czynnik na który warto zwracać uwagę, skorelowany jest bowiem z sytością jaką odczuwamy po spożyciu danego pokarmu. Okazuje się, że gdy porównać węglowodany o wysokim i niskim indeksie glikemicznym, te pierwsze dają wyraźne uczucie sytości, jednak trwa ono bardzo krótko. Węglowodany o niższej wartości indeksu sycą natomiast na zdecydowanie dłużej. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez grupę australijskich naukowców z Zakładu Biochemii, Uniwersytetu w Sydney, którzy zauważyli, że węglowodany o niskim Ig wywołują nawet trzykrotnie dłuższe uczucie sytości niż wysokoglikemiczne cukry.

Życie w pospiechu nie sprzyja przykładaniu należytej uwagi do właściwego doboru produktów spożywczych i skłania raczej do poszukiwania gotowych i wygodnych rozwiązań. Batoniki, ciastka, słodkie napoje nie dość że same są dość obfite w kalorie, to powodują że po chwilowym uczuciu najedzenia prędzej czujemy się głodni, a tym samym spożywamy znacznie więcej kalorii w ciągu dnia. Wybór mniej przetworzonej, wartościowej żywności charakteryzującej się niższym indeksem glikemicznym, stanowi istotny element starań w walce o szczupłą sylwetkę, między innymi ze względu na wpływ jaki wywołuje na odczucie sytości i głodu.

A satiety index of common foods.Holt SH, Miller JC, Petocz P, Farmakalidis