Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jak zaplanować zakupy będąc na diecie?

Jak zaplanować zakupy będąc na diecie?
W dzisiejszych czasach nie tylko wypady do galerii handlowych, ale już same wizyty w supermarketach to dla wielu osób forma spędzania wolnego czasu. Idziemy na zakupy nie tylko po to by nabyć niezbędne nam produkty, ale by się zrelaksować i skompensować sobie trudy dnia codziennego. Końcowy efekt jest taki, że do domu wracamy z siatkami pełnymi artykułów, które tak naprawdę nie są do niczego potrzebne, a jedynie wydawało nam się, że mamy na nie ochotę lub po prostu były w promocji…

W końcu okazuje się, że promocyjne ciastka, które kupiliśmy dla teściowej zjadamy przed telewizorem, litr lodów, który miał być dla gości czeka podobny los, a okazyjnie kupiona szynka czy twarożek w super cenie też nie mogą się zmarnować. I tak oto, zamiast trzymać się założeń diety, małymi kroczkami przekraczamy kaloryczne limity, a konsekwencje takich praktyk z czasem zaczynają uwidaczniać się w okolicy bioder i pasa.

Warto zdać sobie sprawę, że nasz sposób odżywiania w dużej mierze uzależniony jest od tego, jak organizujemy nasze zakupy

Dlatego właśnie warto wszelkie wypady do supermarketów starannie planować.

Niestety markety zaprojektowane są w taki sposób, by „dojazd” do przynajmniej jednej z kategorii najpotrzebniejszych artykułów - takich jak mięso, nabiał, pieczywo czy warzywa, był poprzedzony regałami z rozmaitymi „zbytkami” w super-promocjach. I tak oto wybierając się do sklepu jedynie po ryż, warzywa i kurczaka wracamy do domu z kilogramem szynki babuni nabytym w okazyjnej cenie, czy masłem orzechowym w promocji „drugi produkt za 50% ceny”. Pół biedy, jak kupujemy relatywnie wartościowe produkty, gorzej gdy dajemy się skusić na promocje dotyczące wyrobów cukierniczych, słodyczy czy słodzonych napojów.

Masz problem z asertywnością i łatwo ulegasz rozmaitym okazjom cenowym, zapełniając swój koszyk zbytkami?

Zaplanuj swoje zakupy z kartką i długopisem

Nic nie stoi na przeszkodzie, by wziąć pod uwagę cenowe okazje, w tym celu przejrzyj gazetkę reklamową - z pewnością masz ją w pocztowej skrzynce i zastanów się, które z promocyjnych produktów są Ci naprawdę potrzebne. Następnie orientacyjnie przelicz ile pieniędzy potrzebujesz, by zrealizować zakupowy plan i weź ze sobą odliczoną kwotę. Oczywiście nadwyżkę kilku złotych warto mieć w zapasie, ale nadmiar gotówki zdecydowanie sprzyja jej wydawaniu, podobnie jak realizowanie transakcji przy pomocy kart płatniczych.

Szczególnie kuszą Cię ciastka, czekoladki, chipsy i inne niezdrowe produkty?

Postaraj się zaplanować marketową trasę

Jeśli bywasz regularnie w jakimś sklepie, zapewne pamiętasz w jakiej jego części ustawione są regały z potrzebnymi produktami, a w jakiej kolorowymi promocjami kuszą rozmaite słodkości i inne niezdrowe pokarmy. Postaraj się zaplanować trasę tak, by nie podjechać przypadkiem koszykiem zbyt blisko regałów z ciastkami czy batonikami. Nie wystawiaj się na próbę, a nie ulegniesz pokusie. Co prawda w marketach dość regularnie wprowadzane są rozmaite przemeblowania, tak aby co jakiś czas pokrzyżować plany osób jeżdżących wyznaczoną trasą, ale na szczęście częstotliwość tych zmian jest niewielka i ogranicza się góra do kilku w roku.

Jeśli już skusisz się na nieplanowany zakup, np. batonika czy loda...

Nigdy nie kupuj na zapas

Drobne pokusy czekają na klientów przy kasach, tak by stojąc w kolejce zdążyli napatrzyć się na kolorowe opakowania i wsadzić do koszyka kilka drobiazgów. Masz teraz ochotę na coś słodkiego? Wydaje Ci się, że nie wytrzymasz? Trudno – weź porcję najmniejszą z możliwych, ale nigdy nie rób zapasów. Pamiętaj, że jak w domu będziesz mieć kilka sztuk batoników czy ciastek – przy najbliższej okazji zjesz je na pewno.

Podsumowanie

Można powiedzieć, że przemyślane zakupy są integralnym elementem Twojej diety, stanowią jeden z filarów umożliwiających jej konsekwentne przestrzeganie.