Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Omega 3 zmniejszaja łaknienie!

Omega 3 zmniejszaja łaknienie!
Biologiczne właściwości kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3 od pewnego czasu stanowią przedmiot intensywnych badań naukowych. Wiemy już dziś, że tłuszcze te korzystnie wpływają na układ nerwowy, sercowo-naczyniowy i chronią przed rozwojem wielu chorób. Dla osób odchudzających się jednak szczególnie interesujące są wyniki badań wskazujące na pozytywny wpływ kwasów omega 3 na proces redukcji tkanki tłuszczowej, który obejmuje nie tylko usprawnienie przebiegu procesów metabolicznych związanych z pozyskiwaniem energii, ale także – zmniejszenie łaknienia!

Permanentne uczucie głodu i rozbudzony apetyt na słodkie potrawy to problemy, których doświadcza większość odchudzających się osób. Nieraz wystarczy chwila nieuwagi, słabszy dzień, dodatkowy stres i oto znika cała tabliczka czekolady. Jeśli takie „wypadki” powtarzają się systematycznie, to oczywiście można zapomnieć o pożądanych efektach diety i treningu. Najgorsze jest to, że tak naprawdę niewiele jest skutecznych sposobów na stłumienie łaknienia, a popularna szklanka wody – sprawdza się głownie w kolorowej prasie. 

Okazuje się jednak, że niektóre składniki żywności lepiej niż inne wpływają na odczucie poposiłkowej sytości i tym samym pomagają utrzymać założenia niskokalorycznej diety odchudzającej. Oprócz często polecanego błonnika oraz modnego ostatnio białka znakomicie sprawdzają się także kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3, co potwierdzają wyniki wstępnych badań.

W jednym z eksperymentów naukowych, grupę ochotników z nadwagą i otyłością podzielono na dwie grupy: jedna dostarczała niewielką ilość długołańcuchowych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3 (poniżej 260mg na dobę), druga natomiast – dawkę wysoką w ilości 1300mg na dobę. Okazało się, że zwiększenie podaży kwasów omega 3 wyraźnie zmniejsza łaknienie w czasie stosowania niskokalorycznej diety. Co to dla Ciebie oznacza?

Jeżeli odchudzasz się a dokucza Ci uczucie głodu czy nadmierny apetyt, musisz zadbać o odpowiednią podaż tych kwasów tłuszczowych.

W jaki sposób ich dostarczyć? Znakomitym źródłem tłuszczy omega 3 są morskie ryby. Dawka zbliżona do tej użytej w opisanym powyżej badaniu zawarta jest np. w porcji grillowanego łososia (ok. 150 – 200g). Oczywiście dobrym źródłem tych kwasów tłuszczowych są także inne ryby takie jak halibut czy makrela oraz owoce morza. W razie potrzeby dietę można uzupełnić także suplementem, choć jest to rozwiązanie mniej pożądane. Warto jednak zapamiętać sobie, że tłuszcze te ze względu na swoje interesujące właściwości powinny znaleźć swoje miejsce w odchudzającej diecie.

Źródła: Appetite. 2008 Nov;51(3):676-80. Epub 2008 Jun 14.

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie Odchudzanie