Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Prozaiczna przyczyna braku efektów podczas odchudzania

Prozaiczna przyczyna braku efektów podczas odchudzania
Brak postępów podczas stosowania diety ukierunkowanej na pozbywanie się zbędnej tkanki tłuszczowej jest dość frustrujący – odbija się negatywnie na motywacji i poczuciu własnej skuteczności. Często doprowadza do załamania i ostatecznego pożegnania się z dietą, która „i tak nie działa”. Abstrahując od poważnych, ale stosunkowo rzadkich dolegliwości zdrowotnych, przyczyny takiego stanu rzeczy są dość prozaiczne. Jedną z nich, prozaiczną ale jednocześnie powszechną i bardzo często pomijaną jest… niedoszacowanie.

Kontrolowanie ilości spożywanej żywności nie jest proste. Zwłaszcza jeśli chodzi o produkty żywnościowe o nie najwyższej wartości odżywczej, czyli np. słodycze. Niewinny mały batonik może okazać się prawdziwą bombą kaloryczną, istotnie zwiększającą ilość spożytej w ciągu dnia energii ogółem. Stąd też zwykle biorą się wszelkie niedoszacowania i problemy „mało jem a mimo to nie chudnę”.

Problemy z pamięcią?

Wypieranie z pamięci zjedzonych w pośpiechu niewielkich przekąsek nie musi być wcale zabiegiem stosowanym świadomie. Życie w biegu, nadmiar obowiązków, wykonywanie kilku czynności naraz, a także wszechobecny stres przyczyniają się do tego, iż nie przywiązujemy należytej uwagi do aktu konsumpcji. W rezultacie często nie jesteśmy w stanie przypomnieć sobie ani zidentyfikować tego co zjedliśmy w ciągu dnia, pamiętamy co najwyżej, iż było to „coś raczej niewielkiego”. Z pamięci wypieramy również produkty konsumowane w ukryciu a także spożywane, jakby mimochodem podczas wykonywania innych czynności – np. oglądania telewizji. Tego typu zachowania ulegają „zdemaskowaniu” przypadkowo, np. podczas lustracji paragonów czy znajdowania w kieszeniach, samochodzie czy miejscu pracy opakowań po słodyczach czy słonych przekąskach.

Uwaga na napoje

W trakcie kuracji ukierunkowanej na pozbywanie się zbędnych kilogramów punkt ciężkości utrzymany jest na jedzeniu – ilości spożywanych posiłków, godzin dopasowania do dziennego rozkładu zajęć, sposobach właściwej obróbki termicznej, etc. Umyka uwadze natomiast ilość i jakość wypijanych płynów – herbata słodzona syropem malinowym, kawa z cukrem trzcinowym, soki i napoje owocowe, piwo lub drink wypijany po pracy – stanowią źródło dodatkowych kalorii i mogą skutecznie zaburzyć efektywność pozbywania się zbędnej tkanki tłuszczowej.

Jak sobie poradzić z niedoszacowaniem ilości spożywanych pokarmów/płynów?

Najprostszym sposobem na zidentyfikowanie rozmiarów problemu niedoszacowania jest skrupulatne zapisywanie każdego spożytego pokarmu czy wypijanego napoju. Wbrew pozorom nie jest to zabieg zbyt praco- i czasochłonny, pomocne mogą okazać się narzędzia dostępne na portalu potreningu.pl – dzięki nim, naocznie przekonamy się nie tylko ile zjedliśmy, ale także podliczymy wartość energetyczną i odżywczą jadłospisu.

Podsumowanie

Niedoszacowanie ilości spożywanych pokarmów i wypijanych napojów to częsta przyczyna braku postępów w trakcie stosowania diety ukierunkowanej na pozbywanie się zbędnych kilogramów. Niewinnie wyglądające, a czasem wypierane z pamięci przekąski mogą istotnie zwiększać dzienną podaż energii, utrudniając pozbywanie się zbędnego balastu.