Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Spij dłużej, a będziesz szczuplejszy

Spij dłużej, a będziesz szczuplejszy
Jeśli wydaje Ci się, że aby zachować szczupłą, estetyczną sylwetkę wystarczy dieta i aktywność fizyczna to niestety jesteś w błędzie. Pośród wielu uciążliwych sposobów na pozbycie się nadmiaru kilogramów jest jeden banalny i przyjemny, nie wymagający ani wielkiego wysiłku ani wielkich poświęceń. W ostatnich latach duże zainteresowanie naukowców wzbudziła zależność pomiędzy długością snu, a kompozycją i całkowitą masą ciała. Jak wykazały badania , im krócej śpimy – tym gorzej dla naszej sylwetki.

Z jednej strony zbyt mała ilość snu obniża poziom leptyny, hormonu odpowiadającego za uczucie sytości, z drugiej natomiast – zwiększa poziom greliny, hormonu który pobudza do przyjmowania pokarmu. Innymi słowy: krócej śpisz - więcej jesz, mało tego - wybierać będziesz bardziej kaloryczne pokarmy.

 Osoby które śpią krócej, mają zazwyczaj wyższy poziom hormonu stresu - kortyzolu, ten natomiast może osłabiać wrażliwość tkanki mięśniowej na działanie insuliny, przez co więcej spożytych kalorii zamiast trafić do Twoich mięśni – zasila tkankę tłuszczową. Dodatkowo podwyższony poziom kortyzolu może stymulować apetyt, niezależnie od ilości spożytego pokarmu.

 Spada także poziom somatotropiny, hormonu który sprzyja utrzymaniu szczupłej sylwetki, a także korzystnie wpływa na tempo regeneracji narządów i tkanek.

 Amerykańscy naukowcy* wykazali, że stosowanie diet odchudzających w wypadku osób śpiących 8,5 godziny przynosi zupełnie inne efekty niż ma to miejsce w wypadku osób śpiących godzin 5,5. Chociaż niskokaloryczna dieta wywoływała spadek masy ciała u obu grup, to jednak osoby śpiące krócej spalały o 55% mniej tłuszczu, w zamian tracąc o 60% więcej tkanki mięśniowej. W zasadzie w wypadku nocnego spoczynku trwającego 5,5 godziny mięsnie stanowiły ponad 80% z traconych kilogramów.

 Wnioski:

Odpowiednia ilość snu ma bezsprzecznie wpływ na wiele parametrów metabolicznych, skrócenie czasu jego trwania może przyczyniać się do pogorszenia estetyki sylwetki (wyższy poziom tkanki tłuszczowej, niższy – mięśniowej), a nawet stanowić istotny czynnik ryzyka nadwagi i otyłości. Stosowanie diet odchudzających przy niedostatecznej ilości snu, może istotnie zaburzyć ich efektywność, przyczyniając się do utraty tkanki mięśniowej – zamiast tkanki tłuszczowej. Chcesz pozbyć się mięsni i zwiększyć ilość tłuszczu w organizmie – śpij krótko.

*Insufficient sleep undermines dietary efforts to reduce adiposity. Nedeltcheva AV, Kilkus JM, Imperial J, Schoeller DA, Penev PD.

*Sleep, Appetite, and Obesity—What Is the Link? Patricia Prinz

W artykule mówimy o: Zdrowie Odchudzanie Ladies

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę