Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Odżywka proteinowa – z mlekiem czy z wodą?

Odżywka proteinowa – z mlekiem czy z wodą?
Odwieczny dylemat „analizowany” regularnie od lat na forach sportowych, w siłowniach i sklepach z suplementami dla osób aktywnych: „czy odżywkę lepiej rozpuścić w wodzie czy mleku ?”. Dedukcyjne rozważania młodych filozofów często nie przybliżają do rozwikłania tej zagadki, a prowadzą jedynie do sprzecznych wniosków, z którymi nie wiadomo co zrobić: „lepiej z mlekiem, bo ma więcej białka”, albo „lepiej z wodą, bo się szybciej wchłania”, albo jeszcze lepsze: „z mlekiem się nie przyswaja”.

I tak oto przychodzi jeszcze większa dezorientacja i nie wiadomo już z czym odżywkę zmieszać by wykorzystać 100% jej potencjału, a już nie daj boże – by go nie zaprzepaścić.

Jeśli należysz do osób, które z podobnym dylematem borykały się lub nadal się borykają, to zapewne poszukując jego rozwiązania zauważyłeś, że nie ma jednej zadowalającej odpowiedzi.

I faktycznie Twoja obserwacja jest słuszna. W praktyce okazać się może, że zarówno picie odżywki z mlekiem jak i z wodą jest rozwiązaniem optymalnym.

Wiele zależy po prostu od okoliczności

Dla osób, które kiepsko tolerują cukier mleczny – laktozę, albo też nie lubią mleka bądź są uczulone na jakiś jego składnik – o niebo lepszym rozwiązaniem będzie picie odzywki z wodą.

Tymczasem nieraz zdarza się, że ponieważ producent na etykiecie produktu X zamieścił informację, by mieszać go z mlekiem – sporo ludzi powiela ten zabieg doświadczając przykrych konsekwencji. Jest to błąd.

Zapamiętaj: jeśli coś Ci ewidentnie nie służy, to tego nie stosuj!

Osoby, których wypicie odżywki z wodą przyprawia o wymioty, a które mogą pić mleko litrami bez przykrych następstw w postaci wzdęć – niech mieszają odżywkę z mlekiem!

Sprostowania wymagają także teorie mówiące o tym, że mleko wyraźnie spowalnia trawienie czy już tym bardziej – uniemożliwia wchłanianie zawartych w odzywce białkowej czy węglowodanowo-białkowej składników. Jest to oczywiście nieprawda, która najprawdopodobniej stanowi swobodną adaptację zalecenia przestrzegającego przed popijaniem mlekiem niektórych leków.

Podkreślam, że tutaj nie ma przełożenia. Mleko nie blokuje przyswajania białka i węglowodanów z odżywek, jak i też nie wpływa w sposób istotny na tempo trawienia, chyba że pite jest w bardzo dużych ilościach.

Mleko po treningu

Wiele osób uważa, że po treningu nie powinno się pić mleka, tymczasem badania naukowe wskazują, że mleko szybko dostarcza niezbędnych aminokwasów do budowy mięśni i utraconych w czasie wysiłku elektrolitów oraz uzupełnia płyny równie skutecznie jak popularne napoje izotoniczne dla sportowców.

A może z wodą?

Wszystko to jednak nie oznacza, że woda jest złym rozwiązaniem.

Rozrobienie odżywki z wodą pozwala uniknąć dodatkowego spożycia cukru mlecznego - laktozy, który jak wcześniej wspomniałem może być źródłem problemów trawiennych.

Cukier mleczny jest też źródłem kalorii, których nie wszyscy i nie zawsze sobie życzą. Wtedy woda jest oczywiście znakomitym rozwiązaniem.

Podsumowanie

Jak więc widać kwestia wyboru płynu, w którym rozrabiać należy odzywkę białkową ma charakter mocno indywidualny. Zarówno woda jak i mleko mają tutaj swoje zalety, jak i wady. Dokonując wybory, warto wziąć pod uwagę czynniki, o których wspomniałem w treści tego artykułu, odrzucić zabobony i przesądy i świadomie dokonać wyboru.

Mamy aplikację!

Hej! Z przyjemnością zapraszamy Cię do pobrania naszej nowej aplikacji, która pomoże Ci osiągnąć wymarzoną sylwetkę. Przygotowaliśmy ją z myślą o Tobie, by ułatwić Ci trzymanie się diety i planu treningowego.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat aplikacji oraz ją pobrać? Zrobisz to poprzez Google Play: