Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Suplementacja kreatyną, a wegetarianie. Badania naukowe

Suplementacja kreatyną, a wegetarianie. Badania naukowe
Diety wegetariańskie zyskują coraz większą popularność chociaż dostarczają znikome ilości kreatyny i karnozyny (te związki występują w mięsie). Kreatyna i jej rola w ustroju raczej nie wymaga komentarza, z kolei karnozyna (alanina + histydyna; β-alanyl-l-histidine) jest przeciwutleniaczem i „wymiata” wolne rodniki. Najprawdopodobniej spowalnia procesy degeneracyjne zachodzące w oku, ponadto zapewne ma duże znaczenie w zespole metabolicznym i cukrzycy.

U człowieka największe stężenia karnozyny występują w mięśniach, sporo znajduje się również w mózgu. Być może ma jakieś znaczenie w chorobie Alzheimera (gdyż zmniejsza toksyczne oddziaływanie beta-amyloidu). W 454 g mięsa znajduje się ok. 1.5 g karnozyny, a blisko 2 g w podobnej ilości wieprzowiny lub kurczaka. Celem naukowców było ustalenie wpływu zmiany diety gdzie zjada się wszystko na dietę wegetariańską, pod względem wpływu na kreatynę, karnitynę i karnozynę.

Przez sześć miesięcy panie zostały przydzielone do grup:

  • diety gdzie je się wszystko, w tym mięso (grupa kontrolna),
  • diety wegetariańskiej (bez suplementacji); zamiast kreatyny i β-alaniny podawano placebo,
  • diety wegetariańskiej połączonej z codzienną suplementacją β-alaniną (0.8 – 0.4 g dziennie) oraz kreatyną (1 g monohydratu kreatyny dziennie),

Przed (0 miesięcy; 0M), po 3 miesiącach (3M) i 6 miesiącach (6M) pobierano próbkę krwi żylnej na czczo i prowadzono 24-godzinną zbiórkę moczu, a zawartość karnozyny mięśniowej określano za pomocą protonowej spektroskopii rezonansu magnetycznego. Próbki mięśni pobierano na początku i  po 3 miesiącach.

Wyniki:

zawartość kreatyny w osoczu i mięśniach zmniejszyła się w grupie diety wegetariańskiej (bez suplementacji), podczas gdy stwierdzono zwiększenie ilości kreatyny we krwi w grupie suplementacji (pomimo stosowania diety wegetariańskiej),

  • nie stwierdzono zmian w stężeniach karnityny, w żadnej z grup,
  • zawartość karnozyny nie zmieniła się w grupie wszystkożernej oraz diety wegetariańskiej (bez suplementacji),
  • zawartość karnozyny wzrosła w mięśniu płaszczkowatym w grupie suplementacji,

Podsumowując, pula kreatyny w organizmie zmniejszyła się w trakcie stosowania przez  3-miesięce diety wegetariańskiej u kobiet wszystkożernych. Efekty takiej diety zostały złagodzone suplementacją kreatyną. Dieta wegetariańska nie wpłynęła na homeostazę karnityny oraz karnozyny.

Wnioski: osoby na diecie wegetariańskiej mogą odnosić duże korzyści ze stosownia kreatyny.

 

Źródła: Blancquaert L1, Baguet A1, Bex T1, Volkaert A1, Everaert I1, Delanghe J2, Petrovic M3, Vervaet C4, De Henauw S5, Constantin-Teodosiu D6, Greenhaff P6, Derave W1. “Changing to a vegetarian diet reduces the body creatine pool in omnivorous women, but appears not to affect carnitine and carnosine homeostasis: a randomised trial.” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29569535 https://www.sciencedirect.com/topics/agricultural-and-biological-sciences/carnosine

W artykule mówimy o: Poprawa kondycji Suplementy i odżywki