Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Czy trening aerobowy pomaga w walce z depresją?

Czy trening aerobowy pomaga w walce z depresją?
Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna poprawia nastrój. Okazuje się, że trening aerobowy może być pomocny w leczeniu depresji. Leczenie to często związane jest ze stosowaniem terapii oraz leków.

Nie ma uniwersalnego podejścia, które będzie skuteczne dla wszystkich. Podobnie jest z ćwiczeniami. 

Przeprowadzono badanie, które daje nadzieję, że trening aerobowy może być jedną z metod leczenia depresji. Na razie temat jest dość świeży i potrzeba jeszcze wiele analiz, jednak obecna wiedza napawa optymizmem. Chodzi o to, by tak jak w przypadku doboru leków, umieć przewidzieć dla kogo trening aerobowy będzie działać niczym lek przeciwdepresyjny.

Rozważania te przeprowadzane są m.in. na Wydziale Kinezjologii i Zdrowia w School of Arts and Sciences at Rutgers University - New Brunswick. Naukowcy chcą również wiedzieć, czy ćwiczenia fizyczne mają podobny efekt przeciwdepresyjny zarówno u nastolatków, jak i dorosłych.

W badaniu opublikowanym w czasopiśmie Psychological Medicine omówiono, w jaki sposób oceniano kontrolę poznawczą i aktywność mózgu związaną z nagrodą. Układ nagrody, inaczej ośrodek nagrody czy też przyjemności, to obszar w mózgu powiązany z motywacją i emocjami związanymi z doświadczaniem przyjemności. Zarówno kontrola poznawcza, jak i aktywność mózgu związana z nagrodą, to dwa aspekty pracy mózgu, które są upośledzone u osób z depresją. 

Mechanizm odczuwania przyjemności

Kontrola poznawcza oznacza procesy, które pozwalają na dostosowanie zachowania, aby móc osiągnąć cele i oprzeć się rozproszeniu. Przetwarzanie nagrody (lub podobna aktywność mózgu związana z nagrodą) odzwierciedla reakcję na nagradzające bodźce lub osiąganie pewnych wyników.

Deficyty w przetwarzaniu tej informacji powiązane są z różnymi stanami psychiatrycznymi, w tym również z poważną depresją. Mogą one odzwierciedlać anhedonię – utratę zainteresowania lub niemożność odczuwania przyjemności w niektórych przypadkach depresji.

Wiele osób z ciężką depresją nie reaguje pozytywnie na zaaplikowane im leczenie. Według National Institute of Mental Health objawy depresji obejmują uczucie beznadziejności, drażliwość, zmęczenie, trudności z koncentracją i myśli samobójcze. Osoby cierpiące na depresję często szukają skutecznego leczenia metodą prób i błędów. Według Aldermana, jednego z profesorów który brał udział w badaniach, przechodzą i wychodzą z różnych metod leczenia, w tym leków przeciwdepresyjnych i terapii poznawczo-behawioralnych.

Trening pomógł ponad połowie pacjentów!

Zespół naukowców ze wcześniej wspomnianej uczelni przebadał 66 młodych dorosłych z ciężką depresją, skupiając się na ćwiczeniach aerobowych oraz ich wpływie na objawy choroby. Trzy razy w tygodniu przez osiem tygodni część uczestników wykonywała ćwiczenia aerobowe o umiarkowanej intensywności, a część tylko rozciągające o niskiej intensywności. Objawy depresji zmniejszyły się o 55% w grupie ćwiczeń aerobowych, w porównaniu do 31% w grupie rozciągania o małej intensywności.

Na zakończenie...

Jest to kolejny dowód, na ogromny wpływ aktywności fizycznej na wszystkie płaszczyzny naszego zdrowia. Depresja to ciężka choroba i nigdy nie można jej lekceważyć. Jeśli w Twoim otoczeniu jest osoba, u której podejrzewasz depresję, spróbuj zabrać ja na trening, być może uratujesz nie tylko jej zdrowie, ale i życie.

W artykule mówimy o: Trening