Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Trening czyni mądrym, czyli kilka słów o tym jak wysiłek fizyczny poprawia funkcje umysłowe

Trening czyni mądrym, czyli kilka słów o tym jak wysiłek fizyczny poprawia funkcje umysłowe
Korzyści wynikające z regularnej aktywności fizycznej są nie do przecenienia, wysiłek bowiem pozytywnie wpływa na pracę wielu układów i narządów. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, że nawet bardzo rekreacyjne uprawianie sportu korzystnie wpływa na mózg, poprawiając pamięć, koncentrację i zdolność do uczenia się i kojarzenia faktów. Działanie to jest na tyle wyraźne, że wzbudziło zainteresowanie wielu ośrodków naukowych.

Najbardziej banalnym wytłumaczeniem opisanej powyżej zależności wydaje się po prostu fakt, że wysiłek fizyczny poprawia ukrwienie i dotlenienie tkanki nerwowej. W rzeczywistości jednak mechanizm jest o wiele bardziej złożony i żeby go zrozumieć należy wcześniej zapoznać się z rolą jaką pełnią związki zwane neurotrofinami.

Neurotrofiny  są białkami syntetyzowanymi w komórkach układu nerwowego, a ich biologiczna rola polega na regulacji różnicowania, żywotności i funkcjonowanie komórek nerwowych. Do związków tych zaliczamy: czynnik wzrostu nerwów - NGF; neurotrofinę 3 – NT3 i neurotrofinę 4 – NT4 oraz czynnik wzrostu pochodzenia mózgowego – BDNF. Ostatnia z wymienionych neurotrofin odgrywa istotną rolę w plastyczności mózgowej, czyli zdolności neuronów do ulegania trwałym zmianom w trakcie procesu uczenia się.

Przeprowadzone w ostatnim czasie badania naukowe potwierdzają, że aktywność ruchowa dodatnio wpływa na syntezę BDNF, a tym samym korzystnie oddziałuje na proces nabywania i przetwarzania wiedzy. Eksperymenty przeprowadzone na gryzoniach wykazały, że poziom tej neurotrofiny wzrasta liniowo wraz z czasem trwania wysiłku fizycznego. W innych próbach okazało się również, że gryzonie regularnie poddawane „treningowi” osiągają lepsze wyniki w testach wymagających pamięci przestrzennej.

Biorąc pod uwagę rolę neurotrofiny BDNF w procesie uczenia się, wyniki badań przeprowadzonych na zwierzętach okazują się dostarczać cennych informacji. Regularna aktywność fizyczna może bowiem okazać się prostym, bezpiecznym i przyjemnym sposobem na poprawę funkcji umysłowych u osób z chorobami neurodegeneracyjnymi czy po urazach układu nerwowego. Z informacji tych skorzystać mogą także osoby zdrowe, pracownicy umysłowi, uczniowie czy studenci, którzy regularnymi treningami mogą poprawić swoje wyniki w nauce i w pracy. Po raz kolejny okazuje się więc, że „w zdrowym ciele – zdrowy duch”.

W artykule mówimy o: Zdrowie Trening

Mamy aplikację!

Hej! Z przyjemnością zapraszamy Cię do pobrania naszej nowej aplikacji, która pomoże Ci osiągnąć wymarzoną sylwetkę. Przygotowaliśmy ją z myślą o Tobie, by ułatwić Ci trzymanie się diety i planu treningowego.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat aplikacji oraz ją pobrać? Zrobisz to poprzez Google Play: