WOW! PROMOCJA BLACK FRIDAY -50%! -50% na wszystkie plany dieta i trening z kodem "BLACKFRIDAY" Skorzystaj z promocji

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Trening czyni mądrym, czyli kilka słów o tym jak wysiłek fizyczny poprawia funkcje umysłowe

Trening czyni mądrym, czyli kilka słów o tym jak wysiłek fizyczny poprawia funkcje umysłowe
Korzyści wynikające z regularnej aktywności fizycznej są nie do przecenienia, wysiłek bowiem pozytywnie wpływa na pracę wielu układów i narządów. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, że nawet bardzo rekreacyjne uprawianie sportu korzystnie wpływa na mózg, poprawiając pamięć, koncentrację i zdolność do uczenia się i kojarzenia faktów. Działanie to jest na tyle wyraźne, że wzbudziło zainteresowanie wielu ośrodków naukowych.

Najbardziej banalnym wytłumaczeniem opisanej powyżej zależności wydaje się po prostu fakt, że wysiłek fizyczny poprawia ukrwienie i dotlenienie tkanki nerwowej. W rzeczywistości jednak mechanizm jest o wiele bardziej złożony i żeby go zrozumieć należy wcześniej zapoznać się z rolą jaką pełnią związki zwane neurotrofinami.

Neurotrofiny  są białkami syntetyzowanymi w komórkach układu nerwowego, a ich biologiczna rola polega na regulacji różnicowania, żywotności i funkcjonowanie komórek nerwowych. Do związków tych zaliczamy: czynnik wzrostu nerwów - NGF; neurotrofinę 3 – NT3 i neurotrofinę 4 – NT4 oraz czynnik wzrostu pochodzenia mózgowego – BDNF. Ostatnia z wymienionych neurotrofin odgrywa istotną rolę w plastyczności mózgowej, czyli zdolności neuronów do ulegania trwałym zmianom w trakcie procesu uczenia się.

Przeprowadzone w ostatnim czasie badania naukowe potwierdzają, że aktywność ruchowa dodatnio wpływa na syntezę BDNF, a tym samym korzystnie oddziałuje na proces nabywania i przetwarzania wiedzy. Eksperymenty przeprowadzone na gryzoniach wykazały, że poziom tej neurotrofiny wzrasta liniowo wraz z czasem trwania wysiłku fizycznego. W innych próbach okazało się również, że gryzonie regularnie poddawane „treningowi” osiągają lepsze wyniki w testach wymagających pamięci przestrzennej.

Biorąc pod uwagę rolę neurotrofiny BDNF w procesie uczenia się, wyniki badań przeprowadzonych na zwierzętach okazują się dostarczać cennych informacji. Regularna aktywność fizyczna może bowiem okazać się prostym, bezpiecznym i przyjemnym sposobem na poprawę funkcji umysłowych u osób z chorobami neurodegeneracyjnymi czy po urazach układu nerwowego. Z informacji tych skorzystać mogą także osoby zdrowe, pracownicy umysłowi, uczniowie czy studenci, którzy regularnymi treningami mogą poprawić swoje wyniki w nauce i w pracy. Po raz kolejny okazuje się więc, że „w zdrowym ciele – zdrowy duch”.

W artykule mówimy o: Zdrowie Trening