Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Treningi z gumami oporowymi

Treningi z gumami oporowymi
Guma oporowa jest prostym i skutecznym narzędziem treningowym. W sklepach związanych ze sportem dostępne jest wiele różnych rodzajów gum, które można dostosować do potrzeb i stopnia zaawansowania. Dużą zaletą jest ich wszechstronność, ponieważ mogą być użyte zarówno samodzielnie, jak i jako dodatek do innego rodzaju sprzętu. Ponadto wykorzystywane są przez osoby w trakcie rehabilitacji oraz osoby bardziej nastawione na wyniki sportowe.

Od rehabilitacji po treningi siłowe

Gumy oporowe jeszcze kilka lub kilkanaście lat temu mogły się kojarzyć bywalcom siłowni głównie z grupowymi zajęciami fitness, czy zajęciami rehabilitacyjnymi. Obecnie jest to jeden z najczęściej stosowanych „gadżetów” treningowych, o czym przekonać się można m.in. poprzez obserwację wzrostu ich dostępności w sklepach. Ma to swoje uzasadnienie, gdyż gumy oporowe wykorzystać można na wiele sposobów i dotyczy to zarówno dużych (np. mięsień czworogłowy uda), jak i małych (np. mięsień naramienny) mięśni szkieletowych, a także osób początkujących, a także posiadających już doświadczenie oraz pewien stopień rozwinięcia swojego potencjału siłowego.

Rozwój mięśni z gumami oporowymi

Gumy jako samodzielne narzędzie wykorzystane mogą być m.in. podczas rozgrzewki i przygotowania do ćwiczeń właściwych, a także w ćwiczeniach na „niewielkie” partie mięśniowe, do których zaliczyć można m.in. mięśnie łydek, czy ramion. Używając ich w ten sposób, można urozmaicić trening siłowy, a także przy braku innego sprzętu opierać go o właśnie to narzędzie treningowe. 

W przypadku zastosowania gum do treningu z innymi narzędziami (np. sztanga, hantle, drążek, poręcze) mogą one być pewnego rodzaju pomocą dla osób początkujących (np. guma między drążkiem a kolanami w podciąganiu na drążku, czy pompkach na poręczach), a także utrudnieniem i dodatkowym bodźcem do adaptacji dla osób średniozaawansowanych i zaawansowanych (np. guma między sztangą a podłogą w wiosłowaniu sztangą w opadzie tułowia, czy wyciskaniu sztangi na ławce płaskiej).

Kiedy gumy używane są do treningu mniejszych mięśni poziom ich napięcia może mieć znaczenie w całym zakresie ruchu, zarówno w fazie koncentrycznej, jak i ekscentrycznej, a także przy maksymalnie skurczonym mięśniu. Mogą wtedy być stosowane z dodatkowym obciążeniem, a także bez w przypadku osób po kontuzjach, czy początkujących. Osoby o wyższym poziomie zaawansowania częściej korzystają z gum w kontekście cięższych ćwiczeń wielostawowych, gdzie stanowią one narzędzie m.in. do przełamania zastoju w rozwoju siły, głównie na końcu koncentrycznej fazy ruchu. 

Możliwość progresu w treningu z gumami

Trening z samymi gumami z pewnością nie będzie tak efektywny, jak z użyciem wolnych ciężarów, jednak przy odrobinie kreatywności i dobrego planowania może być ciekawym urozmaiceniem bodźców do adaptacji. Stosować można gumy o różnym poziomie oporu, a także w ćwiczeniach w różnych płaszczyznach ruchu oraz w połączeniu z innymi narzędziami treningowymi. Dużą zaletą jest ich lekkość i możliwość zabrania ze sobą wszędzie.