Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

5 powodów, dla których czosnek jest zdrowy dla Twojego serca

5 powodów, dla których czosnek jest zdrowy dla Twojego serca
Poza aspektami smaku i aromatu czosnku, ta potężna roślina ma wiele właściwości zdrowotnych. Jednym z narządów, który może czerpać z niego naprawdę sporo korzyści jest serce. Czosnek pomaga zapobiegać chorobom sercowo-naczyniowym na kilka sposobów. Poznajmy je.

Czosnek może obniżać poziom lipidów we krwi

Jedną z przyczyn chorób sercowo-naczyniowych jest podwyższony poziom cholesterolu LDL. Chociaż istnieją leki obniżające jego poziom, czosnek może stanowić cenne niefarmakologiczne źródło wsparcia. Badania pokazują, że związki siarki w czosnku blokują aktywność enzymów w wątrobie, które syntetyzują cholesterol, dzięki czemu mniej cholesterolu dostaje się do krwiobiegu. Czosnek może być również pomocny, jeśli masz podwyższony poziom trójglicerydów we krwi.

Niższe ciśnienie krwi

Wysokie ciśnienie krwi jest kolejnym ważnym czynnikiem ryzyka chorób serca i udaru mózgu. Jeszcze bardziej niepokojący jest fakt, że nadciśnienie jest cichym problemem zdrowotnym, o którym wiele osób nie zdaje sobie sprawy.

Wybieraj czosnek dojrzały

Dojrzały czosnek zawiera więcej S-allilocysteiny - związku o działaniu przeciwutleniającym. S-allilocysteina blokuje działanie czynnika podnoszącego ciśnienie krwi. Inne badania pokazują również, że ekstrakt z czosnku obniża ciśnienie krwi tak samo, jak niektóre leki na nadciśnienie. Nie przerywaj jednak przyjmowania leków na ciśnienie krwi bez konsultacji z lekarzem. 

Czosnek zmniejsza stany zapalne

Zapalenie przyczynia się do chorób układu krążenia, uszkadzając naczynia krwionośne. Badania pokazują, że czosnek może mieć działanie przeciwzapalne.

Dlaczego zapalenie jest tak niepokojące? Uszkadza wewnętrzne ściany tętnic, które przenoszą krew do serca i całego ciała. Wszystko co możemy zrobić, aby zapanować nad reakcją zapalną organizmu, zmniejsza ryzyko udaru i zawału serca. Najlepszym sposobem na uzyskanie przeciwzapalnych właściwości czosnku jest spożywanie go na surowo. Badanie opublikowane w Food and Chemical Toxicology wykazało, że podgrzewanie czosnku nawet przez krótkie okresy, zmniejsza jego właściwości przeciwzapalne. Dlatego surowe ząbki czosnku są najlepszym sposobem na maksymalne działanie przeciwzapalne.

Poprawia wrażliwość na insulinę

Insulinooporność jest czynnikiem ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. Badania pokazują, że czosnek poprawia wrażliwość na insulinę i obniża poziom glukozy we krwi na czczo u osób z cukrzycą typu 2.

Jedno badanie z udziałem osób z cukrzycą typu 2 wykazało, że przyjmowanie tabletek z czosnkiem wraz z lekiem przeciwcukrzycowym (metforminą), prowadziło do większego obniżenia poziomu cukru we krwi na czczo i hemoglobiny A1C (markera długoterminowej kontroli poziomu glukozy we krwi), niż przyjmowanie samego leku. Czosnek ma również właściwości przeciwutleniające, co może również wyjaśniać jego korzystny wpływ na wrażliwość na insulinę.

Mniejsze ryzyko powstawania zakrzepów krwi

Udar i zawał serca powstaje W wyniku skrzepliny (składa się z płytek krwi i włóknika), która blokuje przepływ krwi do serca lub mózgu. Czosnek, dzięki zdolności do lekkiego rozrzedzania krwi, może temu przeciwdziałać. Naukowcy jednak podkreślają, że działanie to jest krótkotrwałe.

Podsumowanie

Czosnek to kopalnia zdrowia. I choć pozostawia nieprzyjemny zapach w ustach, to warto go jeść, szczególnie że chroni on Twoje serce. Dla zniwelowania zapachu zjedz jabłko lub przeżuwaj pietruszkę. Jeśli myślisz o wprowadzeniu do diety dużej ilości czosnku lub suplementu na jego bazie, wówczas skonsultuj się z lekarzem, tym bardziej jeśli stosujesz już jakieś leki na serce.