Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Bezsenność - jak sobie z nią radzić?

Bezsenność - jak sobie z nią radzić?
Bezsenność to rodzaj zaburzeń snu. Osoby na nią cierpiące nie mogą zasnąć, a jeśli już się uda, to wielokrotnie wybudzają się. Zdarza się, że nawet gdy uda się zasnąć, to i tak nie następuje odpowiednia regeneracja. Sytuacja ta ma ogromny wpływ na samopoczucie i funkcjonowanie w ciągu dnia.

Co powoduje bezsenność?

Do najczęstszych przyczyn należą:

  • stres
  • traumatyczne wydarzenia
  • zmiany nawyków związane ze snem, np. zmiana miejsca snu
  • fizyczny ból
  • zmęczenie spowodowane różnicą czasu
  • niektóre leki.

Bezsenność przewlekła to taka, która trwa co najmniej 3 miesiące. Może być pierwotna oraz wtórna. Pierwsza nie ma jednoznacznej przyczyny, a druga zwykle towarzyszy innym stanom, m.in. schorzeniom utrudniającymi spanie np. zapalenie stawów czy bóle pleców, depresja, bezdech senny, cukrzyca i inne.

Czynniki ryzyka występowania bezsenności

Bezsenność może wystąpić w każdym wieku i częściej dotyka kobiety niż mężczyzn. Według National Heart Lung and Blood Institute (NHLBI) osoby z określonymi czynnikami ryzyka są bardziej narażone na bezsenność.

Są to:

  • wysoki poziom stresu
  • zaburzenia emocjonalne, takie jak depresja lub stres związany z wydarzeniem w życiu
  • niskie dochody
  • podróżowanie do różnych stref czasowych
  • siedzący tryb życia
  • zmiany godzin pracy lub zmiany nocne
  • otyłość i choroby sercowo-naczyniowe
  • menopauza

Jakie są objawy bezsenności?

Osoby, które doświadczają bezsenności, zwykle zgłaszają co najmniej jeden z następujących objawów:

  • budzą się zbyt wcześnie rano
  • brak uczucia wyspania się po kilku godzinach snu
  • kłopoty z zasypianiem lub wybudzaniem się

Te objawy bezsenności mogą prowadzić do innych:

  • zmęczenia
  • zmiany nastroju
  • drażliwości
  • koncentracji

Jak sobie radzić?

Istnieją zarówno farmaceutyczne, jak i niefarmaceutyczne metody leczenia bezsenności. Konieczna jest wizyta u lekarza i wspólne poszukiwanie odpowiedniej metody.

W pierwszej kolejności zaleca się zmianę pewnych nawyków, np.:

  • unikanie napojów zawierających kofeinę przed snem
  • unikanie ćwiczeń przed snem
  • zminimalizowanie czasu spędzanego w łóżku, gdy nie zamierzasz spać, na przykład oglądanie telewizji lub surfowanie po Internecie na smartfonie.

Co jeszcze można zrobić, zanim zdecydujemy się na leki?

Skorzystaj z naturalnych środków

Ciepłe mleko, herbata ziołowa, np. melisa, waleriana, męczennica lub lipa – to naturalne środki wyciszające i ułatwiające zasypianie.

Medytacja

Medytacja to naturalna, łatwa i wolna od leków metoda leczenia bezsenności. Może pomóc poprawić jakość snu, a także ułatwić zasypianie. Technika ta odpręża, pomaga walczyć ze stresem, lękami, a także problemami trawiennymi czy bólem.

Melatonina

W celu poprawy snu możesz spróbować suplementów z melatoniną. Stosowanie ich może skrócić czas zasypiania.

Olejki eteryczne

Olejki eteryczne to mocne aromatyczne płyny sporządzone z roślin. Wypróbuj olejków z rumianku, drzewa cedrowego, lawendy, drzewa sandałowego, gorzkiej pomarańczy.

Podsumowanie

Bezsenność to duży problem i nie powinno się go lekceważyć. Może prowadzić do różnych chorób i dolegliwości, m.in. depresji, osłabienia układu odpornościowego, cukrzycy, otyłości, chorób serca, udaru mózgu i wielu innych. Ponadto może zwiększać ryzyko wypadku, wpłynąć na Twoją efektywność w szkole lub pracy, obniżyć popęd seksualny i znacząco obniżyć jakość życia.

Jeśli problem bezsenności dotyka i Ciebie, to koniecznie przeanalizuj problem. Być może wystarczy zmiana nawyków lub proste techniki relaksacyjne. W innym przypadku warto udać się do lekarza.

W artykule mówimy o: Zdrowie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę