Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dieta a odporność na stres

Dieta a odporność na stres
Jedzenie określonych grup pokarmów traktowane jest jako sposób na rozładowanie napięcia i odreagowania ciężkich chwil. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę z faktu, iż zależność ta bywa dwukierunkowa - nieumiejętne komponowanie jadłospisu może nasilać objawy stresu i utrudniać walkę z jego konsekwencjami.

Możesz być zaskoczony faktem, że tak naprawdę sam nieświadomie generujesz niepotrzebne stresy. Dzieje się tak ponieważ wiele decyzji podejmujesz działając schematycznie – w oparciu o utrwalane przez lata nawyki i przyzwyczajenia. Jak się okazuje również Twoje nawyki żywieniowe wpływają na to jak bardzo jesteś podatny na działanie czynników stresogennych, w jaki sposób reagujesz na stres oraz w jaki sposób sobie z nim radzisz.

Im lepiej się odżywiasz – tym wydajniej radzisz sobie ze stresem

Wielu naukowców i specjalistów z dziedziny odżywiania oraz psychologii podkreśla kluczowe znaczenie racjonalnego odżywiania dla powodzenia strategii zarządzania stresem. Powinieneś sobie zdawać sprawę, iż każde napięcie stanowi ingerencję w równowagę metaboliczną organizmu – dlatego też zapewnienie optymalnej dawki energii oraz makroskładników, składników mineralnych, witamin oraz innych ważnych lub przydatnych związków, umożliwiających. Warto także podkreślić, iż codzienna i długotrwała ekspozycja na stres  zwiększa Twoje zapotrzebowanie na wybrane składniki odżywcze. Organizm potrzebuje dobrego jakościowego „paliwa”, aby móc sprawnie działać na podwyższonych obrotach. Takim dobrym paliwem z pewnością nie są batoniki, ciastka czy pochłonięty po pracy i w biegu kebab.

Im większy stres, tym lepszego „paliwa” potrzebujesz

Jak wspomniałem wyżej, długotrwały stres istotnie  wpływa na metaboliczne potrzeby ustroju. Konsekwencją podwyższenia poziomu hormonów stresu jest przyspieszenie akcji serca, zwiększenie napięcia mięśni, wzrost ciśnienia krwi oraz stężenia triglicerydów, a także kaskada wielu innych reakcji mających na celu utrzymanie mobilizacji oraz pełnej gotowości do działania. Zwiększa się zapotrzebowanie organizmu na witaminy i składniki mineralne. Stres może także w prosty sposób znacznie pogłębiać już istniejące niedobory, pogarszając kondycję psychofizyczną. Warto także pamiętać, iż niedobory żywieniowe również stanowią czynnik stresogenny dla organizmu – dlatego tak ważny jest racjonalny sposób odżywiania, oparty o nisko przetworzoną żywność bogatą w składniki odżywcze. W warunkach niedoborów pokarmowych znacznie zmniejszają się zdolności adaptacyjne organizmu na czynniki zewnętrzne.

Błędne koło

Z jednej strony niepełnowartościowa dieta może być źródłem stresu i utrudniać zwalczanie jego skutków, z drugiej strony stres negatywnie wpływa na dokonywane wybory żywieniowe – sprzyja nieprzemyślanym słodkim i tłustym przekąskom, które dostarczają wyłącznie pustych kalorii. Stres odbiera apetyt i nawet amatorów zdrowego jedzenia może popchnąć w kierunku fast foodów, alkoholu i innych używek, co kończy się pogorszeniem kondycji psychofizycznej. Nie jest tajemnicą, że nadmiar tłustych i bogatych w rafinowane cukry produktów może negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie mózgu, sprzyjając rozwojowi depresji. Z kolei u osób cierpiących na depresję również obserwuje się napady kompulsywnego jedzenia – czyli pojawia się kolejne błędne koło.

Podsumowanie

Jeżeli nie radzisz sobie z wszechobecnym stresem i napięciem, koniecznie zrewiduj swój dotychczasowy sposób odżywiania. Zadbaj aby w codziennym menu pojawiały się dobrej jakości produkty żywnościowe, które zaspokoją zapotrzebowanie Twojego organizmu na składniki odżywcze i energię. Być może brakuje Ci „paliwa” do funkcjonowania na podwyższonych obrotach, co z kolei objawia się spadkiem formy – zarówno fizycznej i psychicznej.