Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Im bardziej różnorodna dieta, tym dłuższe życie

Im bardziej różnorodna dieta, tym dłuższe życie
Jak pokazują badania, im bardziej zróżnicowana jest dieta, którą stosują osoby w wieku powyżej 60 lat, tym mniejsze prawdopodobieństwo chorób i przedwczesnej śmierci. Badanie japońskich naukowców pokazało, że urozmaicona dieta zmniejsza także ryzyko rozwoju nowotworów.

Na czym polegało badanie?

Naukowcy wykorzystali dane zebrane w Japońskim Narodowym Instytucie Nauk Długowieczności (Longitudinal Study of Aging). Dzięki tym danym udało im się przebadać grupę 386 mężczyzn i 413 kobiet. Osoby te w momencie rozpoczęcia badania miały 60–79 lat.

Uczestnicy badania wypełniali kwestionariusze, dzięki którym badacze mogli poznać dietę uczestników badania. Naukowcy obserwowali uczestników przez prawie 16 lat. W tym okresie jedna trzecia uczestników zmarła.

Oceniano różnorodność dietetyczną uczestników badania. Dokonano tego, analizując ilość energii dostarczanej z poszczególnych grup żywności, takich jak „produkty śniadaniowe”, produkty pełnoziarniste, ziemniaki, fasola, orzechy i nasiona, warzywa czerwone, żółte oraz warzywa zielone, owoce, grzyby, wodorosty, ryby i skorupiaki, mięso, jaja i nabiał.

Jakie były wyniki badania?

Im bardziej zróżnicowaną dietę stosowali uczestnicy badania, tym dłużej żyli. Zróżnicowana dieta była skorelowana ze znaczącym spadkiem śmiertelności ogółem (śmiertelność z jakiejkolwiek przyczyny), a także z ryzykiem śmierci z powodu nowotworu.

Zróżnicowana dieta nie była skorelowana z mniejszym ryzykiem śmierci z powodu chorób układu krążenia.

Co warto zapamiętać?

W zaleceniach żywieniowych zwraca się uwagę, aby pożywienie było różnorodne. Nie bez powodu.  Różnorodność spożywanych przez nas produktów sprawia, że dostarczamy naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych mu składników odżywczych, a także zmniejsza ryzyko skażenia diety toksynami. Dzięki temu organizm jest lepiej odżywiony, a my rzadziej chorujemy. Warto zatem dbać o to, by na naszym talerzu pojawiały się różnorodne produkty, z wielu grup żywnościowych i w różnych kolorach. Dzięki temu posiłki będą nie tylko zdrowsze, ale i mniej nudne.

Jeśli masz problem z zaplanowaniem aktywności i ułożeniem diety, skorzystaj z pomocy trenerów i dietetyków serwisu PoTreningu.pl.

 

Źródła: https://www.mdpi.com/2072-6643/12/4/1052

W artykule mówimy o: Zdrowie