Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Im bardziej różnorodna dieta, tym dłuższe życie

Im bardziej różnorodna dieta, tym dłuższe życie
Jak pokazują badania, im bardziej zróżnicowana jest dieta, którą stosują osoby w wieku powyżej 60 lat, tym mniejsze prawdopodobieństwo chorób i przedwczesnej śmierci. Badanie japońskich naukowców pokazało, że urozmaicona dieta zmniejsza także ryzyko rozwoju nowotworów.

Na czym polegało badanie?

Naukowcy wykorzystali dane zebrane w Japońskim Narodowym Instytucie Nauk Długowieczności (Longitudinal Study of Aging). Dzięki tym danym udało im się przebadać grupę 386 mężczyzn i 413 kobiet. Osoby te w momencie rozpoczęcia badania miały 60–79 lat.

Uczestnicy badania wypełniali kwestionariusze, dzięki którym badacze mogli poznać dietę uczestników badania. Naukowcy obserwowali uczestników przez prawie 16 lat. W tym okresie jedna trzecia uczestników zmarła.

Oceniano różnorodność dietetyczną uczestników badania. Dokonano tego, analizując ilość energii dostarczanej z poszczególnych grup żywności, takich jak „produkty śniadaniowe”, produkty pełnoziarniste, ziemniaki, fasola, orzechy i nasiona, warzywa czerwone, żółte oraz warzywa zielone, owoce, grzyby, wodorosty, ryby i skorupiaki, mięso, jaja i nabiał.

Jakie były wyniki badania?

Im bardziej zróżnicowaną dietę stosowali uczestnicy badania, tym dłużej żyli. Zróżnicowana dieta była skorelowana ze znaczącym spadkiem śmiertelności ogółem (śmiertelność z jakiejkolwiek przyczyny), a także z ryzykiem śmierci z powodu nowotworu.

Zróżnicowana dieta nie była skorelowana z mniejszym ryzykiem śmierci z powodu chorób układu krążenia.

Co warto zapamiętać?

W zaleceniach żywieniowych zwraca się uwagę, aby pożywienie było różnorodne. Nie bez powodu.  Różnorodność spożywanych przez nas produktów sprawia, że dostarczamy naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych mu składników odżywczych, a także zmniejsza ryzyko skażenia diety toksynami. Dzięki temu organizm jest lepiej odżywiony, a my rzadziej chorujemy. Warto zatem dbać o to, by na naszym talerzu pojawiały się różnorodne produkty, z wielu grup żywnościowych i w różnych kolorach. Dzięki temu posiłki będą nie tylko zdrowsze, ale i mniej nudne.

Jeśli masz problem z zaplanowaniem aktywności i ułożeniem diety, skorzystaj z pomocy trenerów i dietetyków serwisu PoTreningu.pl.

 

Źródła: https://www.mdpi.com/2072-6643/12/4/1052

W artykule mówimy o: Zdrowie