Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jakie białko podczas redukcji? Eksperyment naukowy

Jakie białko podczas redukcji? Eksperyment naukowy
Pytanie, które zadaje sobie zapewne wielu z Was. Na podstawie badań postaramy wyjaśnimy co powinno być Waszym priorytetem.

Naukowcy dokonali bardzo ciekawego eksperymentu.

Porównano:

  • dietę niskokaloryczną (80% zapotrzebowania); 10 uczestników,
  • dietę niskokaloryczną + ćwiczenia siłowe + 1.5 g na kilogram masy ciała proteiny dziennie (białko kazeinowe); 14 uczestników,
  • dietę niskokaloryczną + ćwiczenia siłowe + 1.5 g na kilogram masy ciała hydrolizatu proteiny białka serwatkowego (WPH), 14 uczestników,

Utrata wagi wyniosła ok. 2.5 kg we wszystkich grupach.

Jednak po 12 tygodniach:

  • sama dieta doprowadziła do zmniejszenia się z 27 ± 1.8 % do 25 ± 1.3% tkanki tłuszczowej,
  • dieta niskokaloryczną + ćwiczenia siłowe + kazeina; w tej grupie odnotowano spadek z 26 ± 1.7 % do 18 ± 1.1%,
  • dietę niskokaloryczna + ćwiczenia siłowe + 1.5 g na kilogram masy ciała hydrolizatu proteiny białka serwatkowego; w tej grupie odnotowano spadek z 27 ± 1.6% do 23 ± 1.3%.

Średnio na samej diecie utracono 2.5 ± 0.6 kg, przy diecie, ćwiczeniach i podawaniu białka kazeinowego 7.0 ± 2.1 kg, a przy diecie, ćwiczeniach i podawaniu białka serwatkowego 4.2 ± 0.9 kg.

Pod względem przyrostu suchej masy ciała:

  • w grupie samej diety sucha masa ciała nie wzrosła,
  • odnotowano przyrost  4 ± 1.4 kg w grupie białka kazeinowego,
  • odnotowano przyrost 2 ± 0.7 kg w grupie której podawano WPH.

Siła dla klatki piersiowej, ramion i nóg wzrosła o 59 ±  9% w grupie białka kazeinowego oraz o 29 ± 9% w grupie białka serwatkowego.

Komentarz: badanie wskazuje na całkiem niewytrenowane osoby, a efekty siłowe osiągane w grupie kazeiny są mało prawdopodobne, szczególnie w zestawieniu z WPH. Nie liczyłbym na to, iż białko kazeinowe okaże się aż tak dobre i pod każdym względem przewyższać będzie hydrolizat białka serwatkowego, szczególnie gdy będzie stosowane w ciągu dnia. WPH posiada o wiele lepszą kinetykę, szczególnie w okresie potreningowym (podawane 30-60 minut po sesji siłowej). Białko kazeinowe działa o wiele wolniej, ale dłużej –więc idealnie nadaje się do stosowania na noc.

I jedno i drugie białko okazało się skutecznie wspierać redukcję tkanki tłuszczowej – przy czym warto pamiętać, iż na redukcji korzystniejsza jest wyższa podaż protein (nawet 2.5 – 3.4 g białka na kg masy ciała!).

 

 

Źródła: Demling RH1, DeSanti L. “Effect of a hypocaloric diet, increased protein intake and resistance training on lean mass gains and fat mass loss in overweight police officers”. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10838463

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie Poprawa kondycji Odchudzanie