Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Medytacja lekiem na nadciśnienie

Medytacja lekiem na nadciśnienie
Chociaż osobom twardo stąpającym po ziemi medytacja kojarzy się niekiedy z natchnioną duchowo bezczynnością i sekciarskimi praktykami, to w istocie rzeczy jest ona praktyką niosącą za sobą szereg namacalnych korzyści. Badania naukowe wskazują, że regularne medytacje stanowić mogą czynnik profilaktyki i – uwaga – wspomagania leczenia chorób układu krążenia takich jak nadciśnienie tętnicze krwi!

Choroby układu krążenia zbierają swoje żniwo

Choroby układu krążenia stanowią główną przyczyną śmierci zarówno w Polsce jak i na świecie. Nie ulega wątpliwości, że czynnikiem wywierającym duży wpływ na rozwój chorób jest współczesny styl życia obejmujący nie tylko sposób odżywiania, palenie papierosów i (niską) aktywność fizyczną, ale również znaczne obciążenie stresem.  Udowodniono ponad wszelką wątpliwość, że przedłużający się stres przyczynia się do rozwoju, progresji i nasilenia przebiegu chorób sercowo-naczyniowych takich jak nadciśnienie tętnicze krwi czy choroba niedokrwienna serca. Uważa się, że umiejętne zastosowanie technik relaksacyjnych i innych strategii zarządzania stresem może stanowić element profilaktyki zaburzeń pracy układu krążenia, a nawet wspomagać ich leczenie.

Techniki relaksacyjne i zarządzanie stresem

Badania naukowe wskazują, iż jednym ze skutecznych sposób na obniżenie ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych takich jak nadciśnienie tętnicze krwi jest medytacja. Przegląd dostępnej literatury przeprowadzony przez naukowców z Uniwersytetu Kentucky wykazał, że hipotensyjne działanie medytacji nie jest jedynie transcendentalną spekulacją, a faktem potwierdzonym naukowo. Autorzy wspomnianej metaanalizy ustalili, że regularne medytowanie obniża ciśnienie skurczowe krwi średnio o 4,7 mmHg, a rozkurczowe o 3,2 mmHg.  Informacja ta powinna zainteresować przede wszystkim osoby z grupy wysokiego ryzyka, w przypadku których dopiero rozważa się wprowadzenie leczenia farmakologicznego.

Jak to możliwe?

Dokładny mechanizm za pośrednictwem którego medytacja obniża ciśnienie krwi nie jest w pełni poznany. Prawdopodobnie działanie to związane jest z redukcją napięcia psychicznego i fizycznego, obniżeniem poziomu katecholamin i kortyzolu. Uważa się też, że medytacja może pomóc poradzić sobie ze złymi nawykami żywieniowymi (takimi jak tendencja do podjadania słodyczy między posiłkami) i uzależnieniami (np. od nikotyny). Te aspekty również mogą być ważne w kontekście profilaktyki i wspomagania leczenia chorób takich jak nadciśnienie tętnicze krwi.

Podsumowanie

Nie od dziś wiadomo, że kondycja układu krążenia związana jest nierozerwalnie z trybem życia obejmującym przede wszystkim sposób odżywiania, aktywność fizyczną oraz obciążenie stresem. Ciągle jednak stosunkowo niewiele uwagi poświęca się roli jaką odgrywać mogą w tym zakresie techniki relaksacyjne i inne strategie zarządzania stresem. Bez wątpienia medytacja jest jedną z bardziej niedocenianych praktyk o pozytywnym wpływie na układ krążenia. Może wiec warto zacząć medytować?

Źródła: Anderson JW, Liu C, Kryscio RJ.Blood pressure response to transcendental meditation: a meta-analysis. Am J Hypertens. 2008 Mar;21(3):310-6. doi: 10.1038/ajh.2007.65. Epub 2008 Jan 31.

W artykule mówimy o: Zdrowie