Wyłącz dodatki blokujące reklamy, żeby zaakceptować ustawienia ciasteczek.

Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Red Bull doda Ci skrzydeł – czy aby na pewno?

Red Bull doda Ci skrzydeł – czy aby na pewno?
Wielu sportowców spożywa „energy drinki” przy różnych okazjach, część traktuje podobne napoje jako produkt przedtreningowy. Choć reklamy przekonują nas, że napoje „energetyzujące” to potężne stymulanty, w rzeczywistości zawartość substancji aktywnych w tego typu produktach jest znikoma.

Co mówią badania naukowe?

Niestety, eksperyment amerykańskich naukowców opublikowany 27 sierpnia 2013 roku „Journal of Strength & Conditioning Research” rozwiewa złudzenia. Przeprowadzono podwójnie ślepy eksperyment aby stwierdzić jak Red Bull wolny od cukru zadziała w porównaniu do napoju zawierającego tylko kofeinę (CAF) lub placebo (PL; bez kofeiny i bez cukru). Sprawdzono działanie napoju energetyzującego na wytrenowanych zawodnikach.

Wyciskali oni sztangę leżąc:

  • 1 powtórzenie maksymalne (BP),

  • maksimum powtórzeń na ciężarze rzędu 70% maksymalnego (VL), 1 seria do załamania,

W badaniu wzięło udział 17 mężczyzn, studentów. Otrzymali jeden z trzech zestawów:

  • 500 ml napoju Red Bull – 160 mg kofeiny oraz 2000 mg tauryny,

  • 500 ml napoju z kofeiną – 160 mg kofeiny, bez tauryny,

  • 500 ml placebo – bez kofeiny i bez tauryny.

60 minut przed treningiem, przy 3 różnych testach. Po rozgrzewce ustalano ciężar maksymalny w wyciskaniu leżąc dla każdego z ćwiczących, a po 5 minutach odpoczynku badani wykonywali test na ciężarze rzędu 70% maksymalnego (np. osoba wyciskająca 100 kg na 1 powtórzenie, wykonywała maksymalną liczbę powtórzeń na ciężarze 70 kg).

Wyniki badań 

Ani bezcukrowy Red Bull, ani napój z samą kofeiną nie miały żadnego wpływu na wynik w wyciskaniu sztangi leżąc.

W teście na 1 powtórzenie wyciskania sztangi leżąc maksymalne, wyniki kształtowały się następująco:

  • Red Bull: 115.13 ± 16.19 kg,
  • napój z kofeiną: 114.87 ± 16.16 kg,
  • placebo: 114.07 ± 16.09 kg.

W teście na ilość powtórzeń, na ciężarze rzędu 70% maksymalnego, wyniki wynosiły:

  • Red Bull: 1173.08 ± 170.66 kg,
  • napój z kofeiną: 1164.14 ± 147.03 kg,
  • placebo: 1141.46 ± 193.41 kg.
     

Ani pod względem wzrostu siły, ani też pod względem wytrzymałości grupy nie różniły się znacząco.

Jak stwierdzają badacze, ilość kofeiny (2 mg/kg masy ciała) to o wiele za mało, by wpłynąć na wynik w wyciskaniu leżąc. W innych badaniach ergogeniczny wpływ notowano dopiero przy dawce rzędu 5 mg kofeiny na kilogram masy ciała!

Ale i tak wpływ kofeiny na wydolność beztlenową jest dyskusyjny. Np. w poniższym badaniu nie dla wszystkich ćwiczeń odnotowano wzrost siły.

Badanie naukowe #2

W badaniu z 2008 roku sprawdzono jak dawka 5 mg na kilogram masy ciała (czyli 100 kg mężczyzna spożywał 500 mg kofeiny) wpływa na wydolność w trakcie pracy beztlenowej, siłowej.

18 mężczyzn (wiek 24.1 +/-5.8 roku; BMI 26.4+/-2.2 kg/m2) wykonywało:

  • wyciskanie nogami na suwnicy,
  • wyciskanie sztangi leżąc,
  • test wingate.

Po podaniu kofeiny badani podnieśli więcej kilogramów w wyciskaniu oraz stwierdzono większą moc szczytową (beztlenową) w trakcie testu Wingate. Nie stwierdzono różnic dla wyciskania nogami oraz dla mocy średniej, minimalnej i spadku mocy w teście Wingate. Grupa z kofeiną miała wyższe, powysiłkowe stężenie glukozy i insuliny. Stwierdzono również wyraźnie wyższy poziom kortyzolu oraz glukozy, kofeina podwyższała poziom kortyzolu oraz glukozy, przy podawaniu placebo odnotowano spadek. Nie stwierdzono różnic w poziomie wolnych kwasów tłuszczowych (FFA), stężeniu mleczanów, stężeniu kortyzolu, wzroście tętna w zależności od obciążenia wysiłkiem.

Wniosek? Kofeina przyniosła niewielkie rezultaty jeśli chodzi o wyciskanie leżąc i moc w teście Wingate.

W jednym ze starszych badań kanadyjskich naukowców z 2007 roku oceniono wpływ red bulla na wydajność w trakcie testu Wingate oraz pod względem wytrzymałości mięśni. Zdrowi młodzi ludzie (11 mężczyzn oraz 4 kobiety) w wieku 21 ± 5 lat wzięło udział w badaniach. Podawano im albo red bulla (2 mg kofeiny na kilogram masy ciała) lub placebo. Sprawdzono wyciskanie sztangi leżąc w 3 seriach (z odpoczynkiem 1 minuta między seriami) na ciężarze rzędu 70% maksymalnego. Dodatkowo przeprowadzono trzy, 30-sekundowe testy Wingate – ergometr stacjonarny, z 2-minutowymi przerwami między testami.

Wyniki badań

Liczba powtórzeń w 3 seriach wyciskania sztangi:

  • Red Bull: 34 ± 9 powtórzeń,
  • placebo: 32 ± 8.

Test Wingate:

  • Red Bull: 701 ± 124 W,
  • placebo: 700 ± 132 W.

Jak stwierdzili badacze, Red Bull miał wpływ na wytrzymałość w wyciskaniu sztangi leżąc, ale nie miał żadnego wpływu na wydolność beztlenową (moc maksymalną czy moc średnią) w trakcie testu Wingate u zdrowych, młodych dorosłych.

Mamy aplikację!

Hej! Z przyjemnością zapraszamy Cię do pobrania naszej nowej aplikacji, która pomoże Ci osiągnąć wymarzoną sylwetkę. Przygotowaliśmy ją z myślą o Tobie, by ułatwić Ci trzymanie się diety i planu treningowego.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat aplikacji oraz ją pobrać? Zrobisz to poprzez Google Play: