Każdy z nas ma inną genetykę, różne problemy zdrowotne czy alergie pokarmowe. Wszystkie te czynniki mogą wpływać na to, jak reagujemy na dietę, suplementy lub program ćwiczeń.
Nie tylko znajomi i rodzina udzielają porad medycznych. Istnieje też mnóstwo porad medycznych w mediach i prasie. Takie źródła niestety często skupiają się na sensacji i nie są wiarygodne. Nie wszystkie źródła i artykuły, które czytamy, są poparte naukowo i powinniśmy podejść do nich z przymrużeniem oka.
Na które źródła należy więc uważać?
Reklamy telewizyjne
Reklamy telewizyjne mogą być dość przekonujące, ponieważ wykorzystują techniki, które pobudzają emocje, ale nie dostarczają faktycznych informacji.
Jeśli zobaczysz lek reklamowany w telewizji i myślisz, że jest to coś, czego potrzebujesz, porozmawiaj o tym ze swoim lekarzem lub spójrz na niezależne badania i recenzje produktu.
Podcasty i filmy
Nie wszyscy twórcy filmów i podcastów to pracownicy służby zdrowia. Niektóre klipy są sponsorowane. Jeśli gospodarz wielokrotnie wspomina o produkcie zdrowotnym podczas filmu lub podcastu, warto poszukać samemu, czy podane przez niego informacje są oparte na faktach. Jeżeli produkt jest sponsorowany, informacje na jego temat niekoniecznie muszą być prawdziwe.
Media społecznościowe
Media społecznościowe to kolejne źródło niewiarygodnych informacji o zdrowiu. Nie musisz być pracownikiem służby zdrowia, aby pisać o zdrowiu, odżywianiu czy medycynie. W witrynach takich jak Twitter i Facebook można znaleźć wiele osób bez doświadczenia zdrowotnego, umieszczających wpisy na tematy związane ze zdrowiem, często bez cytowania ich źródeł. Niektórzy wybiórczo prezentują informacje, które wspierają ich własny styl życia i uprzedzenia. Osoby stosujące dietę wegańską mogą publikować informacje zdrowotne o zagrożeniach związanych ze spożywaniem mięsa. Niektórzy wykorzystują informacje zdrowotne do wspierania stanowiska etycznego i ochrony zwierząt.
Nieaktualne i zaniedbane strony internetowe
Informacje zdrowotne i żywieniowe ulegają ciągłym zmianom. Dopóki witryna nie zaktualizuje treści, nie wiesz, jak wiarygodne są te informacje. W przypadku artykułów z witryn internetowych spójrz na górę lub dół strony i sprawdź, czy jest tam informacja, kiedy artykuł był ostatnio aktualizowany. Im bardziej aktualna, tym lepiej.