Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Świeże soki warzywne i owocowe - czy warto pić?

Świeże soki warzywne i owocowe - czy warto pić?
Wiele mówi się o tym, że słodkie napoje i soki z kartonów to nienajlepszy wybór. Te drugie mimo, iż przez wielu uznawane są za dzienną porcję warzyw i owoców, zawierają spore ilości dodanego cukru, syropu fruktozowo-glukozowego lub innych chemicznych słodzików, są pasteryzowane, często produkuje się je z soków zagęszczonych. Alternatywą dla słodkich napojów i soków z kartonu wydają się być świeżo wyciskane soki warzywne i owocowe. Czy rzeczywiście warto je pić?

Zalety świeżo wyciskanych soków

Nie zawierają cukru dodanego

Przede wszystkich powstają ze świeżych warzyw i owoców. Nie produkuje się ich z soków zagęszczonych, nie dosładza!

To bez wątpienia ich ogromna zaleta.

Jeśli na co dzień pijesz słodkie napoje gazowane lub soki z kartonu, zamiana na świeże soki wyjdzie Ci na dobre.

Warto jednak stopniowo pić coraz więcej wody mineralnej, a coraz mniej soków. Na początek dobrze jest rozcieńczać soki wodą. Taki zabieg pomoże przestawić nam się na picie większej ilości wody.

Źródło witamin

Świeżo wyciskane soki to dobre źródło witamin, a także wiele innych cennych składników.

Poniżej kilka przykładów tego, co wartościowego możemy znaleźć w świeżo wyciskanych sokach.

Przykładowo w soku z pomarańczy znajduje się hesperydyna, która poprawia funkcjonowanie naczyń krwionośnych.

Sok jabłkowy wpływa pozytywnie na trawienie i pracę jelit. Badania sugerują, że może mieć wpływ na utrzymanie odpowiedniej formy umysłowej.

Sok z grejpfruta wpływa korzystnie na trawienie, wspomaga odchudzanie.

Sok z winogron wykazuje właściwości zapobiegające miażdżycy, jak również poprawiające pamięć.

Sok z wiśni jest bogatym źródłem antyoksydantów, wspomaga wydalanie kwasu moczowego i pomaga łagodzić bóle mięśniowe.

Sok żurawinowy jest bogatym źródłem witaminy C, zmniejsza ryzyka rozwoju miażdżycy, pomaga leczyć, a także działa prewencyjne w przypadku zakażeń dróg moczowych.

Sok z marchewki to świetne źródło witaminy A, C oraz beta-karotenu. Wykazuje pozytywny wpływ na wzrok i odporność.

Sok ze szpinaku wspomaga pracę jelit.

Sok z dyni wykazuje działanie regenerujące dla wątroby, jest źródłem wielu witamin i beta-karotenu.

Sok pomidorowy wykazuje działania antynowotworowe.

Najlepszym wyborem jest oczywiście spożywanie świeżych warzyw i owoców. Nie mniej jednak, soki mogą znaleźć miejsce w diecie. Sprawdzą się zwłaszcza u osób, które nie przepadają za warzywami. Dobra kompozycja pomoże nam przemycić w łatwy i przyjemny sposób do diety porcję marchewki, buraków, pietruszki czy też szpinaku.

Dla bardziej odważnych sprawdzi się połączenie marchewki z natką pietruszki i korzeniem selera.

Dla tych, którzy nie przywykli do takich warzywnych kompozycji, na początek dobrym wyborem będą soki łączące warzywa i owoce.

Przykładowe kompozycje:

  • marchew, burak, jabłko
  • szpinak, melon, imbir, jabłko
  • grejpfrut, ananas, szpinak, cytryna
  • dynia, marchew, jabłko, imbir, cytryna

Wady świeżych soków

Zawierają spoko naturalnych cukrów

Prawdą jest to, że w świeżych wyciskanych sokach nie znajdziemy cukru dodanego.

Niemniej jednak soki zawierają spore ilości naturalnie występujących cukrów w warzywach i owocach. O ile nie spożywamy ich w nadmiarze, nie jest to problemem. Warto jednak zdawać sobie z tego sprawę.

Przykładowo, szklanka świeżo wyciskanego soku z:

  • marchwi zawiera około 20 g węglowodanów, około 85 kcal.
  • ananasa zawiera około 27,5 g, około 120 kcal.
  • pomidorów to około 6 g węglowodanów i niewiele ponad 40 kcal.
  • buraków to około 24 g węglowodanów i około 100 kcal.
  • jabłek to około 30 g węglowodanów i blisko 130 kcal.

Są ubogie w błonnik

Proces przygotowania soku sprawia, że pozbywamy się nie tylko skórki i części niejadalnych owoców i warzyw, ale również błonnika. Obecność błonnika w owocach sprawia, że jesteśmy po nich bardziej syci niż po sokach, które tego błonnika nie zawierają.

Błonnik wpływa również pozytywnie na nasz układ pokarmowy i gospodarkę lipidową.

Z tego powodu całkowite zastępowanie owoców i warzyw świeżymi sokami nie jest działaniem korzystnym.

Obróbka powoduje utratę witamin

Więcej witamin i innych cennych składników znajdziemy w owocach oraz warzywach. W wyniku obróbki dochodzi bowiem do częściowej utraty witamin w porównaniu do świeżych produktów.

Podsumowując, świeżo wyciskane soki warzywne i owocowe mają wiele zalet i są zdrowszą alternatywą dla słodkich napojów i soków z kartonu. Niemniej jednak, warto zdawać sobie sprawę, że beztroskie opijanie się sokami, nawet tymi świeżo wyciskanymi, nie jest zdrowe i może doprowadzić do pogorszenia estetyki sylwetki, jak również może utrudniać redukcję nadprogramowej ilości tkanki tłuszczowej.