Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Świeże soki warzywne i owocowe - czy warto pić?

Świeże soki warzywne i owocowe - czy warto pić?
Wiele mówi się o tym, że słodkie napoje i soki z kartonów to nienajlepszy wybór. Te drugie mimo, iż przez wielu uznawane są za dzienną porcję warzyw i owoców, zawierają spore ilości dodanego cukru, syropu fruktozowo-glukozowego lub innych chemicznych słodzików, są pasteryzowane, często produkuje się je z soków zagęszczonych. Alternatywą dla słodkich napojów i soków z kartonu wydają się być świeżo wyciskane soki warzywne i owocowe. Czy rzeczywiście warto je pić?

Zalety świeżo wyciskanych soków

Nie zawierają cukru dodanego

Przede wszystkich powstają ze świeżych warzyw i owoców. Nie produkuje się ich z soków zagęszczonych, nie dosładza!

To bez wątpienia ich ogromna zaleta.

Jeśli na co dzień pijesz słodkie napoje gazowane lub soki z kartonu, zamiana na świeże soki wyjdzie Ci na dobre.

Warto jednak stopniowo pić coraz więcej wody mineralnej, a coraz mniej soków. Na początek dobrze jest rozcieńczać soki wodą. Taki zabieg pomoże przestawić nam się na picie większej ilości wody.

Źródło witamin

Świeżo wyciskane soki to dobre źródło witamin, a także wiele innych cennych składników.

Poniżej kilka przykładów tego, co wartościowego możemy znaleźć w świeżo wyciskanych sokach.

Przykładowo w soku z pomarańczy znajduje się hesperydyna, która poprawia funkcjonowanie naczyń krwionośnych.

Sok jabłkowy wpływa pozytywnie na trawienie i pracę jelit. Badania sugerują, że może mieć wpływ na utrzymanie odpowiedniej formy umysłowej.

Sok z grejpfruta wpływa korzystnie na trawienie, wspomaga odchudzanie.

Sok z winogron wykazuje właściwości zapobiegające miażdżycy, jak również poprawiające pamięć.

Sok z wiśni jest bogatym źródłem antyoksydantów, wspomaga wydalanie kwasu moczowego i pomaga łagodzić bóle mięśniowe.

Sok żurawinowy jest bogatym źródłem witaminy C, zmniejsza ryzyka rozwoju miażdżycy, pomaga leczyć, a także działa prewencyjne w przypadku zakażeń dróg moczowych.

Sok z marchewki to świetne źródło witaminy A, C oraz beta-karotenu. Wykazuje pozytywny wpływ na wzrok i odporność.

Sok ze szpinaku wspomaga pracę jelit.

Sok z dyni wykazuje działanie regenerujące dla wątroby, jest źródłem wielu witamin i beta-karotenu.

Sok pomidorowy wykazuje działania antynowotworowe.

Najlepszym wyborem jest oczywiście spożywanie świeżych warzyw i owoców. Nie mniej jednak, soki mogą znaleźć miejsce w diecie. Sprawdzą się zwłaszcza u osób, które nie przepadają za warzywami. Dobra kompozycja pomoże nam przemycić w łatwy i przyjemny sposób do diety porcję marchewki, buraków, pietruszki czy też szpinaku.

Dla bardziej odważnych sprawdzi się połączenie marchewki z natką pietruszki i korzeniem selera.

Dla tych, którzy nie przywykli do takich warzywnych kompozycji, na początek dobrym wyborem będą soki łączące warzywa i owoce.

Przykładowe kompozycje:

  • marchew, burak, jabłko
  • szpinak, melon, imbir, jabłko
  • grejpfrut, ananas, szpinak, cytryna
  • dynia, marchew, jabłko, imbir, cytryna

Wady świeżych soków

Zawierają spoko naturalnych cukrów

Prawdą jest to, że w świeżych wyciskanych sokach nie znajdziemy cukru dodanego.

Niemniej jednak soki zawierają spore ilości naturalnie występujących cukrów w warzywach i owocach. O ile nie spożywamy ich w nadmiarze, nie jest to problemem. Warto jednak zdawać sobie z tego sprawę.

Przykładowo, szklanka świeżo wyciskanego soku z:

  • marchwi zawiera około 20 g węglowodanów, około 85 kcal.
  • ananasa zawiera około 27,5 g, około 120 kcal.
  • pomidorów to około 6 g węglowodanów i niewiele ponad 40 kcal.
  • buraków to około 24 g węglowodanów i około 100 kcal.
  • jabłek to około 30 g węglowodanów i blisko 130 kcal.

Są ubogie w błonnik

Proces przygotowania soku sprawia, że pozbywamy się nie tylko skórki i części niejadalnych owoców i warzyw, ale również błonnika. Obecność błonnika w owocach sprawia, że jesteśmy po nich bardziej syci niż po sokach, które tego błonnika nie zawierają.

Błonnik wpływa również pozytywnie na nasz układ pokarmowy i gospodarkę lipidową.

Z tego powodu całkowite zastępowanie owoców i warzyw świeżymi sokami nie jest działaniem korzystnym.

Obróbka powoduje utratę witamin

Więcej witamin i innych cennych składników znajdziemy w owocach oraz warzywach. W wyniku obróbki dochodzi bowiem do częściowej utraty witamin w porównaniu do świeżych produktów.

Podsumowując, świeżo wyciskane soki warzywne i owocowe mają wiele zalet i są zdrowszą alternatywą dla słodkich napojów i soków z kartonu. Niemniej jednak, warto zdawać sobie sprawę, że beztroskie opijanie się sokami, nawet tymi świeżo wyciskanymi, nie jest zdrowe i może doprowadzić do pogorszenia estetyki sylwetki, jak również może utrudniać redukcję nadprogramowej ilości tkanki tłuszczowej.

Mamy aplikację!

Hej! Z przyjemnością zapraszamy Cię do pobrania naszej nowej aplikacji, która pomoże Ci osiągnąć wymarzoną sylwetkę. Przygotowaliśmy ją z myślą o Tobie, by ułatwić Ci trzymanie się diety i planu treningowego.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat aplikacji oraz ją pobrać? Zrobisz to poprzez Google Play: