Pasta z makreli i inne pasty do kanapek

Trudno Ci sobie wyobrazić codzienny jadłospis bez kanapek? Nie ma w tym nic dziwnego, bo kanapki mają bardzo wiele zalet – są pożywne, łatwe do zrobienia, wszędzie można je ze sobą zabrać i w razie ochoty po prostu zjeść. Jednak, aby codzienne przygotowywane kanapki nie były typowym fast food’em ubogim w składniki odżywcze, warto zastanowić się zarówno nad wyborem pieczywa jak i samego „obkładu”. Poniżej przedstawiam kilka propozycji wartościowych dodatków do kanapek, którymi urozmaicisz swoje drugie śniadanie czy kolację.

Przepis na pastę z makreli

Stanowi alternatywę dla dostępnych w sklepach wysoko przetworzonych past rybnych,
które przede wszystkim w składzie posiadają wątpliwej jakości tłuszcz – ryby natomiast zawierają w
ilościach minimalnych. Do przygotowania z pasty z makreli potrzebne będzie Ci: 60 g mięsa z makreli
pozbawionego ości (taką ilość otrzymasz po obraniu mniej więcej połowy makreli), 1 jajko ugotowane
na pół miękko (około 8 minut), 50g serka twarogowego ziarnistego (mniej więcej 3 łyżki), szczypiorek
oraz pieprz i sól. Można także dodać łyżeczkę musztardy.

Cała trudność polega na połączeniu wszystkich składników (z wyjątkiem szczypiorku, który
dodasz na koniec) i otrzymaniu jednolitej pasty. Najszybciej taki efekt uzyskasz wykorzystując
mikser, możesz także rozgnieść wszystkie składniki widelcem. Obowiązkowym dodatkiem do tak
przygotowanej pasty są warzywa, nigdy o nich nie zapominaj! Może to być ogórek kiszony i liść
sałaty albo każde inne warzywo, które lubisz. Pasta przygotowana zgodnie z powyższym przepisem,
w połączeniu z dwiema kromkami pieczywa żytniego razowego, posiada następujące wartości
odżywcze:

Białko TłuszczeWęglowodanyEnergia
28 g 18 g 33 g 390 kcal

 

Przepis na pastę z tuńczyka i pastę z wędzonego łososia

Przepisy na pastę z tuńczyka i z wędzonego łososia są analogiczne do tego na pastę z makreli, z
tym że zamiast makreli używamy odpowiednio tuńczyka z wody w ilości 60g (około pół puszki) oraz
wędzonego łososia . Rozkład wartości odżywczych w przypadku pasty z tuńczyka i 2 kromek pieczywa
żytniego razowego wygląda następująco:

Białko TłuszczeWęglowodanyEnergia
28 g 9,2 g 33 g 316 kcal

 

Natomiast w przypadku pasty z wędzonym łososiem:

Białko TłuszczeWęglowodanyEnergia
29 g 13,5 g 33 g 355 kcal

 

Przepis na pikantną pastę z awokado

W ramach urozmaicenia od ryb, można zaserwować pastę z awokado, która także doskonale
komponuje się z razowym pieczywem, a jednocześnie wnosi „powiew świeżości” do naszego
jadłospisu. Do przygotowania pasty z awokado potrzebne będą Ci: 30g awokado (1/4 sztuki), 100g
serka twarogowego ziarnistego, pół pomidora, a także pieprz i sól. Wszystkie składniki należy
zmieszać i połączyć ze sobą w celu uzyskania jednolitej konsystencji. Tak przygotowana pasta nadaję
się do spożywania z pieczywem, jako dodatek do jaj czy mięs. W połączeniu z dwiema kromkami
pieczywa żytniego razowego, wartości odżywcze przedstawiają się w następujący sposób.

Białko TłuszczeWęglowodanyEnergia
17 g 11 g 39 g 297 kcal

 

Podsumowanie

Kanapki nie muszą być banalnym posiłkiem, pozbawionym wartości odżywczych. Przy odrobinie
dobrej woli i nawet minimalnych umiejętnościach kulinarnych możesz stworzyć bogate w składniki
odżywcze jedzenie, na które znajdzie się miejsce w zdrowym i zbilansowanym jadłospisie.