Dbamy o Wasze zdrowie - na czas zamknięcia siłowni wszystkie plany -30%! Szczególnie teraz ważne jest, by wzmacniać swój organizm! Trzymaj dietę i ćwicz w domu z naszymi planami. Skorzystaj z oferty

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Skąd się bierze apetyt na słodkie?

Skąd się bierze apetyt na słodkie?
Dlaczego słodki smak pokarmów wydaje się nam wyjątkowo atrakcyjny? Odpowiedź jest prosta – tak nas ukształtowały lata ewolucji. O ile jednak w czasach odległych przyjemność związana ze słodyczą towarzyszyła konsumpcji zasobnych w witaminy i składniki mineralne dziko rosnących owoców, o tyle współcześnie większość pokarmów o smaku słodkim stanowi jedynie źródło energii, nie dostarczając zbyt wielu wartościowych dla naszego zdrowia substancji. Jednak mimo wszystko należy pamiętać, iż ochota na słodkie produkty żywnościowe jest czymś naturalnym i o ile nie występuję zbyt często i nie prowadzi do niekontrolowanego obżarstwa, nie należy się specjalnie zamartwiać.

Istnieją natomiast przypadki, w których należy przedsięwziąć odpowiednie kroki bądź to działając na własną rękę, bądź skonsultować się z doświadczonym specjalistą – lekarzem, dietetykiem czy psychologiem. Konsekwencje nadmiernej i niekontrolowanej podaży słodyczy są bardzo poważne – dotyczą nie tylko zwiększenia ilości tkanki tłuszczowej, ale mogą być przyczyną wielu chorób o podłożu metabolicznym. Zbyt duża konsumpcja słodyczy- co potwierdzają naukowcy, także znacznie przyspiesza procesy starzenia się organizmu. Warto wiedzieć, że oprócz nabytego w toku ewolucji upodobania do słodkich pokarmów istnieje wiele innych, silnych czynników warunkujących nasz apetyt na słodkie.

Restrykcje kaloryczne

Nieprzemyślany i niezdrowy sposób odżywiania to najczęstsze powody tego, iż organizm domaga się szybkiego źródła energii. Nie mając pojęcia o zapotrzebowaniu naszego organizmu na kalorie i składniki o charakterze nieenergetycznym, dokonujemy często intuicyjnych zmian, dzięki którym w ciągu 2 tygodni rzekomo pozbędziemy się 10kg. Konsekwencją takiego myślenia są drastyczne restrykcje kaloryczne, czyli innymi słowy głodówka, która z założenia skazana jest na porażkę. Dlatego jeśli chcesz poprawić swoją sylwetkę, nie ryzykując, iż złamiesz reżim diety i zjesz dodatkowe porcje słodyczy, zapoznaj się z zasadami racjonalnego odżywiania, dzięki którym nie tylko nie zrujnujesz sobie zdrowia, ale poprawisz sylwetkę.

Zespół napięcia przedmiesiączkowego

Amerykańscy naukowcy potwierdzili iż zwiększone łaknienie i apetyt na smak słodki są  typowe dla kobiet, których dotyczy zespół napięcia miesiączkowego (PMS). Poprzedzający początek cyklu menstruacyjnego zespół napięcia przedmiesiączkowego uwarunkowany jest zmianami hormonalnymi, a objawia się często gwałtownymi emocjami i zachowaniem. Potwierdzono, iż negatywne emocje, smutek, żal i niezadowolenie wpływają pozytywnie na apetyt na smak słodki, gdyż stanowią mechanizm kompensacyjny – chcemy sobie osłodzić (wynagrodzić) przykrości, które nas spotkały.

Tymczasem często efekt jest odwrotny do zamierzonego – nadmierne spożycie słodyczy wywołuje poczucie winy i odbija się na samoocenie. Dlatego w takiej sytuacji warto postawić na zmianę trybu życia i zwiększenie aktywności fizycznej. Nic bowiem nie rozładowuje tak dobrze napięcia i nie wpływa na samopoczucie jak wysiłek – zwłaszcza jeżeli na co dzień większą część czasu spędzamy przed biurkiem czy telewizorem.

Choroby duszy

Zwiększony apetyt na słodkie bardzo często towarzyszy  depresji lub innym nieprawidłowościom związanym z funkcjonowaniem ludzkiej psychiki, takim jak np. zaburzenia lękowe, bulimia, etc. Słodycze w takich przypadkach stanowią swoisty element samoleczenia – pozwalają na krótkotrwałe odczuwanie przyjemności, na skutek wydzielania serotoniny w mózgu. W dłuższej perspektywie czasowej objadanie się słodyczami i innymi produktami bogatymi w rafinowane cukry, powoduje pogłębienie się depresji. Gdy sięgasz po słodkości, bo uważasz, że jesteś do niczego, świat i ludzie są do niczego, a przyszłość na pewno nie przyniesie Ci nic dobrego, to powinieneś bezwzględnie skontaktować się psychologiem lub psychoterapeutą. 

W artykule mówimy o: Odchudzanie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę