Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Kunktatorstwo utrudnia odchudzanie

Kunktatorstwo utrudnia odchudzanie

PoTreningu

Jeżeli od pewnego czasu regularnie sobie obiecujesz, że od najbliższego poniedziałku nie będziesz jeść słodyczy, w piątek udasz się do dietetyka, pojutrze zapiszesz się na siłownię, a z planów nic nie wychodzi, to Twoim problemem jest kunktatorstwo, czyli odkładanie realizacji zobowiązań i swoich postanowień na później. Niestety problem wbrew pozorom jest poważny, nie tylko bowiem sprawia, iż nie osiągasz wyznaczonych celów, dodatkowo powoduje psychiczny dyskomfort i obniża samoocenę. Jedynym rozwiązaniem jest przełamanie tego błędnego koła tu i teraz!

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Najpierw tworzymy nasze nawyki, a później nawyki tworzą nas.

Musisz sobie uświadomić, że zwlekanie z podjęciem działania jest sposobem radzenia sobie z trudnościami utrwalonym przez lata. Kunktatorstwo nie tylko niweczy Twoje starania o poprawę sylwetki, ale odnosi się zapewne do bardzo wielu aspektów życia codziennego, a jego źródłami są m.in. lęk przed porażką, brak samodyscypliny i motywacji. Dodatkowo taka wypaczona postawa ulega utrwaleniu przez zaniżone poczucie własnej wartości. Jak sobie poradzić z tymi trudnościami?

Lęk przed porażką wynika z zaniżonej samooceny.

Musisz dać sobie prawo do popełniania błędów i jednocześnie postępować według racjonalnie opracowanego planu. Zbyt optymistyczne założenie, że praca nad własną sylwetką nie będzie wymagała dużego wysiłku, może zniechęcić Cię, gdy pojawią się pierwsze trudności. Z drugiej strony nieuzasadnione obawy, że wdrażanie zdrowych nawyków żywieniowych czy dodatkowej aktywności wiązać się będzie z bezustanną katorgą – również jest czynnikiem deprymującym. Naucz się wyciągać wnioski z popełnionych błędów i pamiętaj, że tylko ten co nic nie robi, nigdy się nie myli – ale też nie osiąga sukcesu. Nie bój się poprosić o pomoc i daj sobie prawo do drobnych potknięć.

 Z silną wolą nikt się nie urodził, można ją natomiast wypracować na drodze powielania niektórych zachowań.

Tak jak mycie zębów stanowi czynność niemal zautomatyzowaną, nie wymagającą większych refleksji czy wzbudzania w sobie dodatkowej motywacji, tak podobnie sytuacja może wyglądać w przypadku zdrowych nawyków żywieniowych. Zacząć należy od metody małych kroków – na początek wyznaczaj małe, ale realne cele. Możesz np. zrezygnować ze słodzenia kawy i herbaty albo zamienić popołudniowe ciastko na sałatkę owocową. Zobaczysz, iż w miarę upływu czasu przestaniesz się zmuszać do picia niesłodkiej kawy czy herbaty, bo zaczniesz to robić po prostu odruchowo.

Jeżeli naprawdę chcesz coś zmienić w swoim wyglądzie, to motywacja musi należeć tylko i wyłącznie do Ciebie.

Presja otoczenia na nic się zda, gdy Ty nie uważasz, iż Twoje nawyki żywieniowe wymagają skorygowania. Niestety, zmiana wyglądu nie będzie panaceum na wszystkie życiowe problemy i niepowodzenia, dlatego musisz się bardzo dobrze zastanowić nad wiarygodnym dla siebie powodem, dla którego chcesz rozpocząć pracę nad swoją sylwetką. Aby motywacji nie utracić w trakcie wdrażania zmian należy koncentrować się na osiągniętych, nawet najdrobniejszych sukcesach i zawsze mieć przed oczami swój cel. Ważny jest także realizm i wsparcie osób, które zmagają się z podobnymi problemami lub mają doświadczenie i wiedzę z zakresu odżywiania i treningu.

Zaniżone poczucie własnej wartości - problemem o bardzo złożonej naturze.

Zaniżone poczucie własnej wartości może wynikać między innymi z braku samoakceptacji, zbyt małej ilości czasu poświęcanej swojej osobie oraz z pesymizmu. Otaczanie się ponurymi myślami, dręczenie się niepowodzeniami bez wyciągania konstruktywnych wniosków prowadzi do frustracji i nierzadko do depresji. Dlatego tak ważne jest, aby koncentrować się na własnych zaletach i nawet najdrobniejszych sukcesach. Optymizmu również można się nauczyć – trzeba zacząć działać. Sport i aktywność ruchowa, powodują pozytywne zmiany nie tylko w sylwetce, ale również w psychice. Jeżeli posiadasz świadomość tego, że masz problem z niską samooceną – znajdź czas dla siebie i nie utwierdzaj się w przekonaniu, że życie jest niesprawiedliwe.

Przekładanie na przysłowiowe „nigdy” pracy nad własnym wyglądem i zdrowiem może mieć bardzo wiele przyczyn, niekoniecznie wynikających z lenistwa. Należy przede wszystkim zastanowić się nad swoim postępowaniem i poszukać przyczyn problemu w niskiej samoocenie, lęku przed porażką, w braku samodyscypliny czy motywacji. Gdy uda nam się zidentyfikować problem, często jesteśmy w stanie go samodzielnie pokonać, jednak w niektórych sytuacjach należy poszukać pomocy  także u psychologa.



W artykule mówimy o: Poprawa kondycji Odchudzanie Ladies