Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Wafle ryżowe – jeść czy unikać?

Wafle ryżowe – jeść czy unikać?

PoTreningu

Wafle ryżowe często reklamowane są jako niskokaloryczny i zdrowy produkt żywnościowy będący znakomitym źródłem złożonych węglowodanów. Z drugiej strony na forach internetowych często pojawiają się opinie podważające ich domniemane walory i wskazujące na wysoki stopień przetworzenia i indeks glikemiczny. Jak jest naprawdę? Kto i kiedy może sobie pozwolić na uwzględnienie ryżowych wafli w diecie, a kto powinien ich unikać?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Wartość energetyczna i odżywcza

Wafle ryżowe w 100g dostarczają około 380 – 400 kcal, przy czym warto pamiętać, że jeden przeciętny wafel waży zaledwie około 10g (kromka chleba 30 – 40g), stąd też jego kaloryczność jest względnie niska. Wafle ryżowe są przede wszystkim źródłem skrobi, czyli węglowodanów złożonych. O ile wybierzemy produkt otrzymany z brązowego ryżu, będzie on zawierać także pewną ilość błonnika oraz niacyny, magnezu, cynku, miedzi i sporą dawkę manganu. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, iż proces, w przebiegu którego otrzymywane są wafle ryżowe (ekstruzja) choć poprawia strawność, to doprowadza do pewnych strat jednego z niezbędnych aminokwasów – lizyny, przez co umniejsza wartość odżywczą zawartego w nich białka.

Wygoda i trwałość

Nie oszukujmy się, podstawowymi walorami wafli ryżowych są: trwałość (nie starzeją się tak szybko jak pieczywo); mobilność (można je wszędzie ze sobą zabrać i spożyć bez potrzeby dodatkowej obróbki), a także fakt, że pozbawione są dodatków takich jak rafinowane cukry proste czy uwodornione tłuszcze tak często obecne w rozmaitych przekąskach. Wafle ryżowe dość dobrze komponują się z rozmaitymi produktami (nabiał, mięso, wędliny, warzywa), a wielu sportowców spożywa je po wysiłku w celu uzupełnienia strat energetycznych (węglowodany) i sodu (są wafle z dodatkiem soli morskiej) nierzadko dodatkowo zapijając odżywką białkową czy mlekiem.

Wady

Wafle ryżowe są produktem technologicznie przetworzonym. Ekstruzja powoduje straty niektórych witamin i aminokwasów oraz sprzyja powstawaniu niezdrowego akrylamidu. Z pewnością lepszą alternatywą dla wafli ryżowych byłby… ryż, ale w porównaniu z uznawanym za zdrowe pieczywem otrzymanym z grubo mielonej mąki pszennej czy żytniej wafle ryżowe już niekoniecznie prezentują się gorzej. W zdrowej, zbilansowanej diecie spokojnie może znaleźć się miejsce dla tego typu produktów żywnościowych, o ile nie stanowią podstawowego czy już zwłaszcza jedynego źródła węglowodanów i nie są spożywane w przesadnych ilościach. Warto także zwracać uwagę na etykiety – nieraz zdarza się, że wafle ryżowe są wzbogacone w podejrzane dodatki, im krótsza lista składników – tym lepiej.

Podsumowanie

Wafle ryżowe nie są ani tak zdrowym i wartościowym produktem jak sugerują opisy reklamowe pojawiające się w kolorowej prasie i na etykietach, ani też nie są tak złe i niskojakościowe jak mogłyby sugerować natchnione opinie dietetycznych purystów. Po tego typu produkty mogą sięgać osoby dysponujące niewielką ilością czasu na przygotowanie zdrowych i dobrze zbilansowanych posiłków oraz wszyscy mający trudną do powstrzymania potrzebę podjadania między posiłkami. Wafle ryżowe mogę stanowić też pewną alternatywę dla pieczywa w przypadku osób mających problem z nietolerancją czy nadwrażliwością na gluten.