Brokuły – kilka ciekawostek

Brokuły to jedno z bardziej popularnych warzyw, zwłaszcza wśród sportowców i osób dbających o zdrowie i estetyczny wygląd ciała. Są łatwe do przygotowania, ogólnodostępne, smaczne i zasobne w wiele cennych dla zdrowia składników. Kupując je oraz gotując warto jednak zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii, aby nie okazało się, że spożywamy produkt wyjałowiony i pozbawiony kluczowych wartości prozdrowotnych.

Przeczytaj koniecznie:

Owoce i warzywa a zakwaszenie organizmu

Jakie brokuły wybrać?

Będąc w sklepie, bardzo często  odruchowo wrzucamy do koszyka wszystkie potrzebne nam produkty, nie poświęcając specjalnie czasu na ich oględziny. W przypadku warzyw, aby nie zostać w domu niemile zaskoczonym, dobrze jest dokładnie obejrzeć kupowany asortyment. Brokuły przede wszystkim powinny posiadać ciemnozieloną barwę, wszelkie odbarwienia i naloty są niedopuszczalne. Warto także zwrócić uwagę na łodygę – powinna być twarda, ale nie zdrewniała jeżeli jest miękka, elastyczna lub gumowata oznacza to, iż brokuły są po prostu wątpliwej jakości.

Jak przechowywać brokuły?

Wśród przechowywania wszystkich warzyw panuje zasada, że im dłużej są przechowywane, tym straty cennych dla zdrowia składników są większe. Zwłaszcza jeżeli przechowujemy je w sposób nieodpowiedni. Aby brokuły zachowały świeżość należy umieścić je w lodówce – najlepiej w szufladzie przeznaczonej do przechowywania warzyw i spożyć w ciągu 2-3 dni. Jeżeli zauważysz, iż brokuły zmiękły, pojawiły się przebarwienia lub nalot, to znaczy, że są niezdatne do spożycia.

Świeże brokuły vs. mrożone

Mrożone warzywa i owoce to doskonałe rozwiązanie w czasie zimy, podczas gdy dostępność świeżych produktów jest znacznie ograniczona lub ich jakość i cena nie są dla nas przyjazne. W przypadku produktów mrożonych jednak należy się liczyć ze stratami niektórych witamin (np. C, ryboflawiny, tiaminy), a także wapnia i żelaza. Często też produkty mrożone charakteryzują się większą zawartością sodu.

Jak gotować brokuły?

W celu uniknięcia znacznych strat składników odżywczych, zaleca się wkładanie różyczek na kilka (2-4 minuty) do minimalnej ilości wrzątku (tak aby były swobodnie w niej zanurzone). Można także brokuły zapiekać lub dusić na patelni (w przypadku przygotowywania dań mięsno- warzywnych, zaleca się dodawanie tych warzyw pod koniec gotowania potrawy). W przypadku brokułów, a także innych zielonych warzyw, poleca się uwzględnienie w obróbce termicznej odrobiny nabiału (np. mleka), dzięki czemu zostanie zachowany żywo zielony kolor. Wiele osób przygotowując brokuły wyrzuca łodygę – co prawda posiada ona mniej składników odżywczych, jednak dzięki zawartości m.in. błonnika również jest pożądanym składnikiem diety. Przed gotowaniem należy ją jednak obrać ze skóry, która jest często bardzo twarda i niemożliwa o zjedzenia.

Brokuły to bardzo cenny i pożądany element jadłospisu, niezwykle bogaty w składniki odżywcze. Jednak aby nie zaprzepaścić potencjału tych warzyw, należy poświęcić odrobinę uwagi kwestiom takim jak:  kupowanie, przechowywanie oraz gotowanie. Nawet odrobina nieuwagi może spowodować, że zamiast zdrowego warzywa będziemy jeść produkt pozbawiony swoich największych walorów.